Budowa łącznicy skróci o około 15 minut czas przejazdu pociągiem z Małopolski na Śląsk, Zwiększy się atrakcyjność trasy Kraków – Bielsko-Biała. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. popisały umowę za blisko 23 mln zł netto na realizację prac. Inwestycja współfinasowana jest z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wybudowanie łącznicy wyeliminuje konieczność zmiany kierunku jazdy pociągów na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i umożliwi bezpośredni przejazd na trasie Kraków – Bielsko-Biała - Kraków. To rozwiązanie usprawni ruch kolejowy i pozwoli skrócić nawet o blisko kwadrans podróże z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska-Białej.
Łącznica kolejowa, to nowy odcinek toru, który połączy dwie zelektryfikowane linie: nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała. Wybudowany zostanie ok. 500 m nasyp. Na obiekcie zaplanowano tor, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zamontowana zostanie sieć trakcyjna. Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewni również rozbudowa mostu w miejscu połączenia łącznicy z linią Skawina – Żywiec. Wykonawcą umowy za blisko 23 mln zł netto jest Firma ZUE S.A.
Zgodnie z podpisaną umową, budowę nowego odcinka toru poprzedzi przygotowanie projektów wykonawczych. Oddanie łącznicy do eksploatacji przewidziane jest w drugim półroczu 2023 r.
Inwestycja: "Budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała Główna realizowana jest w ramach projektu: „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane", współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
PKP PLK S.A.
Koleją sprawniej i wygodniej z Małopolski na Podbeskidzie
PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększają możliwości i atrakcyjność kolei dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków z programów unijnych. Łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej zwiększy atrakcyjność trasy Kraków – Bielsko-Biała. Prace między Wadowicami a Andrychowem już poprawiły komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Dostęp do kolei zwiększył nowy przystanek Osiedle Podhalanin, a także zmodernizowane perony na stacji Andrychów i przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie. Wszystkie obiekty pasażerskie dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Bezpieczeństwo zwiększają wymienione tory wraz z siecią trakcyjną oraz prace na 40 przejazdach kolejowo-drogowych. Kontynuowana jest budowa mijanki w Barwałdzie Średnim.
Prace realizowane są w ramach projektu o wartości 129 mln zł: "Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odcinek Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice - granica województwa" (Etap I), współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Ich zakończenie zaplanowano na czerwiec 2022 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Błażej Mstowski
Dla podróżnych zmienia się kolejowa zakopianka
Od grudniowego rozkładu jazdy pociągi pojadą nowym torem między Skawiną a Suchą Beskidzką, przez stację Sucha Beskidzka oraz zmodernizowanym odcinkiem Osielec – Skawa i Raba Wyżna – Nowy Targ. Bezpieczeństwo wzmocni, min. 86 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych.
Ważnym efektem inwestycji na zakopiance są komfortowe stacje i przystanki, ułatwiające dostęp do kolei. W grudniu będzie 20 przygotowanych dla wszystkich podróżnych stacji i przystanków. Sprawność jednotorowej "zakopianki" zwiększają prace, obejmujące tory wraz z siecią trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne.
Wielobranżowe prace na kolejowej zakopiance przewidziano do 2023 r. Dzięki nim, skrócą się podróże z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godzin. Wybudowane łącznice w 2017 r.- w Suchej Beskidzkiej i w Krakowie - pozwoliły skrócić czas podróży z 3,5 godz. do 2,57 godz. dla najszybszych pociągów.
Na modernizację kolejowej "zakopianki", w ramach projektu "Prace na liniach nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka - Zakopane", przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP PLK S.A.