Pod Łodzią trwa budowa podziemnego kolejowego tunelu średnicowego [FILMY+ZDJĘCIA]

Orzech

Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.

Większa maszyna TBM wznawia pracę. „Katarzyna” rozpoczęła drążenie kluczowego odcinka na trasie kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią.

Z okolic ul. Mielczarskiego przewierci się pod ścisłym centrum miasta aż do dworca Łódź Fabryczna. Wcześniej wykonawca wzmocnił grunt na trasie tunelu. Przez specjalne komory w podłoże wtłaczane było cementowe spoiwo, które pozwoli zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Jednocześnie inżynierowie na bieżąco będą monitorowali sytuację na powierzchni. Wszystkie prace toczą się pod ziemią i nie powodują dodatkowych utrudnień.

GALERIA ZDJĘĆ:

Typ nieznany: feed

W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.

Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na poziomie -2 będą perony oraz tory, a na poziomie -1 planowane są sklepy oraz punkty usługowe i handlowe. Na obie kondygnacje będzie można dostać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami.

Perony na nowych przystankach będą na głębokości:

Polesie – ok. 21 m,

Śródmieście – ok. 20 m,

Koziny – ok. 26 m.

Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.

Wartość projektu: 1 434 417 385,13 zł netto.

Tak będzie wyglądał tunel średnicowy w Łodzi: