źródło: Tramwaje Warszawskie

Warszawa: Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z PKP PLK – powstaną podziemne przystanki

Hania Kowalczyk
Spółka miejska Tramwaje Warszawskie podsiała umowę z PKP PLK, która umożliwi budowę tunelu i podziemnych przystanków tramwajowych. Koszty szacowane są na 17 mln zł. Dziś została podpisana umowa na zarządzanie budową. 
Umowę na przebudowę węzła kolejowego i budowę tunelu tramwajowego z podziemnym przystankiem podpisano w lipcu 2020. Część tramwajowa będzie kosztowała ok. 170 mln zł. Jest to I etap prac, który pozwali w przyszłości na rozszerzenie trasy w kierunku dzielnicy Wola oraz budowę kolejnych podziemnych przystanków. Do końca 2023 roku planowane jest zbudowanie podziemnego przystanku tramwajowego, który zostanie połączy z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym Warszawa Zachodnia. W tym czasie PKP będzie pracować nad przebudową największej warszawskiej pasażerskiej stacji kolejowej. Podziemne przystanki będą podobne do stacji metra. Jedyną różnicą będzie wysokość peronów, gdyż tramwaje maja niższe podłoże niż metro.
W ramach oddzielnego zadania, prowadzonego bez udziału PKP PLK, Tramwaje Warszawskie pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym dworcem Warszawa Zachodnia i pobiegnie w kierunku ulicy Grójeckiej. Z dworca tramwaj przejedzie tunelem zlokalizowanym pod Parkiem Zachodnim, o długości około 0,5 km. Wyjazd z tunelu oraz kolejny przystanek planowany jest między jezdniami przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa przebiegać będzie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe.
Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Tramwaje Warszawskie pracują teraz nad m.in. nad budową odcinka do Wilanowa.