Powstanie nowy dworzec Poznań Główny. PKP PLK i miasto podpiszą porozumienieUM Poznań, / wizualizacja poglądowa

Powstanie nowy dworzec Poznań Główny. PKP PLK i miasto podpiszą porozumienie

REKLAMA

Po latach dyskusji i krytyki obecnego budynku dworca, w Poznaniu rusza proces przygotowań do budowy nowego obiektu. 12 grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe oraz samorząd stolicy Wielkopolski podpiszą porozumienie w sprawie przebudowy stacji Poznań Główny. Otworzy drogę do budowy nowoczesnego dworca nad torami, który ma stać się sercem komunikacyjnym stolicy Wielkopolski i jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Nowy dworzec ma powstać nad torami w ciągu dekady i zastąpić zarówno nieczynny budynek historyczny, jak i krytykowany przez pasażerów „chlebak”.

Nowy dworzec nad torami

Jak poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, podpisanie porozumienia pomiędzy PKP PLK a władzami Poznania nastąpi 12 grudnia. – „Nowy obiekt stanie nad ośmioma peronami i 16 torami, w miejscu obecnie zamkniętego dworca. Będzie to rozwiązanie znacznie bardziej funkcjonalne niż obecny budynek stojący z boku układu torowego” – podkreślił Malepszak podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury w Poznaniu, cytowany przez PAP.

Historia poznańskiego dworca

Stary budynek dworca Poznań Główny został zamknięty w 2013 roku. Jego funkcję przejął otwarty rok wcześniej nowy obiekt, w którym mieści się m.in. . galeria handlowa. Budynek ten, szybko ochrzczony przez mieszkańców mianem „chlebaka”, od początku budził kontrowersje. Krytykowano go za brak funkcjonalności, niewygodne rozwiązania komunikacyjne i marginalne położenie względem głównego układu torów.

W 2018 roku PKP zapowiadało rewitalizację starego dworca i jego ponowne uruchomienie do końca 2023 roku. Ostatecznie projekt nie został zrealizowany, a pod koniec 2023 roku przedstawiono nową koncepcję – budowę zupełnie nowego obiektu nad torami, który miałby zastąpić zarówno nieczynny budynek, jak i „chlebak”.

fot. Jan Hawełko
fot. Jan Hawełko

Rola samorządu i PKP PLK

Grudniowe porozumienie ma określić szczegółowe zasady współpracy pomiędzy PKP PLK a samorządem Poznania. – „Udział miasta będzie w zdecydowanej większości od strony architektonicznej – chodzi o zaproponowanie rozwiązań dobrze wpisujących się w tkankę miejską. Inwestorem z kluczowym udziałem finansowym pozostanie PKP PLK” – wyjaśnił wiceminister Malepszak.

Koszty i harmonogram

Według wstępnych szacunków koszt budowy nowego dworca i przebudowy całej stacji może wynieść około 5 mld zł. Malepszak zaznaczył, że szczegółowe informacje zostaną przedstawione przy okazji podpisania porozumienia. Dokumentacja całej inwestycji ma powstać do 2029 roku, a sam dworzec – zgodnie z zapowiedziami – powinien zostać oddany do użytku w ciągu dekady.

– „Chlebak na pewno przetrwa jeszcze 20 lat. Ważne jednak, żeby już dziś działać, by to było tylko 20 lat, może z lekkim plusem” – powiedział Malepszak, podkreślając konieczność rozpoczęcia procesu inwestycyjnego.

Fragment najnowszego planu zagospodarowania tzw. "Wolnych Torów" w Poznaniu - wizualizacja poglądowa:

REKLAMA
UM Poznań
UM Poznań

Część większej przebudowy węzła kolejowego

Przebudowa dworca Poznań Główny to element szerszego planu modernizacji całego poznańskiego węzła kolejowego. Inwestycja ma poprawić przepustowość stacji, zwiększyć komfort pasażerów i dostosować obiekt do współczesnych standardów obsługi podróżnych.

Poznań wchodzi w nowy etap

Podpisanie porozumienia 12 grudnia otworzy drogę do budowy nowoczesnego dworca nad torami, który ma stać się sercem komunikacyjnym stolicy Wielkopolski i jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce.

UM Poznań
UM Poznań
UM Poznań
UM Poznań
UM Poznań
UM Poznań
UM Poznań
UM Poznań

Dawne, nieaktualne plany:

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA