Gigainwestycja kolejowa w Łodzi – tunel średnicowy łączący stacje Fabryczna, Kaliska i Żabieniec – od ponad roku stoi w miejscu. Powodem jest częściowe zawalenie kamienicy nad maszyną TBM „Katarzyna” i kolejne osunięcia gruntu. PKP PLK zapowiada negocjacje z mieszkańcami kamienicy przy al. 1 Maja 21. Bez ich zgody maszyna nie ruszy, a koszty inwestycji rosną z miesiąca na miesiąc.
O wielkich problemach budowy tunelu średnicowego w Łodzi, który połączy stacje Fabrycza, Kaliska i Żabieniec, pisaliśmy na Investmap.pl już wiele razy. Gigainwestycja ma ogromne opóźnienie sięgające już kilka lat, a perspektyw na jej szybkie zakończenie brak, chociaż do wydrążenia pozostał około kilometr.
Katastrofa budowlana zatrzymała „wielkiego kreta”
Jesienią 2024 roku nad tarczą TBM „Katarzyna” zawaliła się część kamienicy przy al. 1 Maja 23. Kilka miesięcy później, w grudniu, doszło do osunięcia gruntu pod pobliskim budynkiem przy al. 1 Maja 21. To właśnie pod nim tkwi maszyna, która miała wydrążyć ostatni kilometr tunelu. Od tego czasu prace zostały wstrzymane.
Wciąż aktualne pozostaje pytanie, co należy zrobić, by budynek, pod którym grunt się osunął, dodatkowo wzmocnić oraz kto ma za to zapłacić. W tej sprawie trwają mediacje między wykonawcą (PBDiM Mińsk Mazowiecki) i PKP PLK. Aby maszyna ruszyła, potrzebna jest zgoda mieszkańców na ingerencję w budynek.
– „Albo nas wykupią, albo ten tunel prawdopodobnie nie powstanie” – mówił "Gazecie Wyborczej" adwokat Bartosz Lewandowski, właściciel jednego z mieszkań przy al. 1 Maja 21.
Koszty rosną – 2 mln zł miesięcznie na hotele
Przymusowy postój TBM generuje ogromne koszty. Mieszkańcy trzech kamienic – (częściowo zawalonej i tych, które znajdują się w polu oddziaływania maszyny) – od ponad roku nie mogą wrócić do swoich domów.
Wykonawca inwestycji, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, pokrywa koszty hoteli lub wypłaca ekwiwalent za wynajem mieszkań zastępczych. To około 2 mln zł miesięcznie.
Negocjacje z mieszkańcami – klucz do wznowienia prac
Jak ustalił portal money.pl, jeszcze w listopadzie miały ruszyć rozmowy między PKP PLK a mieszkańcami kamienicy przy al. 1 Maja 21. – „Jedynie zgoda wszystkich właścicieli lokali umożliwi ich odkup przez PKP PLK” – poinformowała Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury.
Środki na wykup mogłyby pochodzić z Krajowego Programu Kolejowego. Miasto Łódź prowadzi równolegle rozmowy z najemcami, oferując im lokale zastępcze. Z 33 najemców do końca października 27 złożyło wnioski o nowe mieszkania, a 13 lokali zostało już przekazanych.
– "Z 33 najemców do końca października 27 złożyło wnioski o inne mieszkania i są one w trakcie weryfikacji. PKP PLK współpracuje z miastem w zakresie zapewnienia lokali zastępczych. Do tej pory przekazano 13 lokali, w tym cztery wyremontowane przez wykonawcę" – poinformowała portal money.pl Szumańska.
Rzeczniczka podkreśliła także, że "odszkodowania są realizowane w ramach polisy ubezpieczeniowej wykonawcy", a także że "ubezpieczyciel przesyła bieżące informacje do PKP PLK w zakresie statusu poszczególnych postępowań dotyczących procesu likwidacji szkód". – informuje money.pl
Harmonogram w rozsypce
Tunel średnicowy miał być gotowy w 2021 roku. Obecnie mówi się o terminie 2029 roku, choć nie wiadomo nawet, kiedy ruszy maszyna TBM.
Pierwotny koszt inwestycji wynosił 1,3 mld zł netto. Dziś, po dodaniu przystanku Łódź Koziny i uwzględnieniu inflacji, realny koszt to 2,3 mld zł. – „Żeby to skończyć, potrzeba miliarda więcej niż zakładano siedem lat temu” – wyjaśnia wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Problemy techniczne i ryzyko dalszych opóźnień
W lutym wykonawca wystąpił o przedłużenie terminu budowy o 12 miesięcy – do połowy 2027 roku. W praktyce oznacza to, że pociągi mogłyby pojechać tunelem dopiero w 2028 roku.
– „Ten tunel jest płytko pod miastem, ma duży przekrój i niewielki naziom. To podstawowy problem” – tłumaczył Malepszak.
Tunel średnicowy – strategiczna inwestycja dla Łodzi
Projekt zakłada budowę pięciu nitek o łącznej długości 7,5 km. Cztery jednotorowe tunele są już gotowe. Główny, dwutorowy odcinek ma połączyć stację Łódź Fabryczna z Kaliską i Żabieńcem, przechodząc przez Koziny, Polesie i Śródmieście.
Tunel ma skrócić czas podróży na trasach Warszawa–Poznań i Warszawa–Wrocław, umożliwiając postój w centrum Łodzi. To pierwszy z dwóch tuneli planowanych w mieście – drugi, dla kolei dużych prędkości, powstanie w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
W artykule wykorzystano informacje money.pl, "Gazety Wyborczej" i PAP.




![Warszawa Zachodnia: największy dworzec kolejowy w Polsce oficjalnie otwarty [FILMY]](https://investmap.pl/_i/gallery/244/116/676084_100x70.jpg)
![W Warszawie powstanie czwarta linia metra. Będzie w pełni autonomiczna [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/85/85/77909_100x70.jpg)

![Rusza największy projekt przebudowy obiektu handlowego w Polsce [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/7/7/687111_100x70.jpg)

![We Wrocławiu powstanie Centrum Mikro Elektroniki, Mikro Systemów i Mikro Inżynierii [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/80/80/77904_100x70.jpg)


![Cztery regiony w Polsce generują prawie 70% popytu na magazyny [RAPORT]](https://investmap.pl/_i/image/74/74/77898_100x70.jpg)
![[mazowieckie] Ząbki: Skanska buduje tunel i likwiduje przejście na peronie stacji kolejowej](https://investmap.pl/_i/image/122/122/4474_100x70.jpg)

![[Warszawa] Warszawa szuka wykonawcy tunelu w Wawrze](https://investmap.pl/_i/image/167/39/6311_100x70.jpg)
![Tarcza która wydrąży tunele kolejowe łączące stacje Łódź Fabryczną z Łódź Kaliską jest już w komorze startowej [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/76/76/51020_100x70.jpg)

![[Wrocław] Buforowa na razie szersza nie będzie. Miasto rozmawia z PKP o remoncie wiaduktu](https://investmap.pl/_i/image/124/124/1916_100x70.jpg)

![Dobiegają końca prace przy budowie podziemnej drogi w Nowym Centrum Łodzi [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/85/85/52309_100x70.jpg)
