Polregio planuje wielką inwestycję w tabor. Chce zakupić do 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Orzech

Szykuje się nowa, wielka inwestycja w tabor kolejowy w Polsce. Polregio planuje zakup nawet do 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych

W Europejskim Dzienniku Zamówień Publicznych pojawiło się ogłoszenie dotyczące planów zawarcia przez Polregio umowy ramowej na dostawy maksymalnie 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które zamierza zakupić ta spółka.

W postępowaniu przetargowym będą mogły wystartować tylko te firmy, które wykażą, iż w ciągu ostatnich pięciu lat wykonały dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) posiadających minimum 130 miejsc siedzących, a wartość zamówienia nie była mniejsza niż 60 milionów złotych. Polregio planuje dokonać otwarcia ofert w dniu 27 lipca bieżącego roku. Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 36 miesięcy.

Umowa ma być zawarta między Polregio a jednym lub maksymalnie siedmioma wykonawcami omawianej umowy. Umowa ma pozwolić na dostarczenie przez wybraną w postępowaniu przetargowym firmę maksymalnie 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi pasażerskich przewozów kolejowych, z czego maksymalnie 60 pociągów ma być dostarczona w wersji I (od 130 do 160 stałych, siedzących miejsc pasażerskich), a więc wersji 3-członowej. Resztę, a więc maksymalnie 140 pociągów, mają stanowić pojazdy w wersji II czyli posiadające minimum 210 siedzących miejsc pasażerskich, (pociągi 4-członowe).

Wraz z dostawą ww. pojazdów Wykonawca:

- udzieli licencji do dokumentacji niezbędnej do utrzymania pojazdów na poziomie od P1 do P5,

- dostarczy wyprawkę dla każdego z pojazdów,

- przeszkoli pracowników Zamawiającego w zakresie obsługi i eksploatacji pojazdów,

- będzie realizował następujące świadczenia przez okres gwarancji:

– wykonywanie przeglądów poziomu P1 i P2 oraz przeglądów sezonowych w okresie pierwszych 6 miesięcy po dostarczeniu pierwszego pojazdu wraz z zapewnieniem materiałów, części i podzespołów,

– szkolenia pracowników Spółki z wykonywania przeglądów poziomu P1 i P2 oraz przeglądów sezonowych,

– szkolenia pracowników Spółki z wykonywania przeglądów poziomu P3,

– nadzór nad wykonywaniem P3 przez pracowników Spółki wraz z zapewnieniem materiałów, części i podzespołów – w zakresie każdego P3.

Umowa ma być zawarta na okres trzech lat, a o wyborze oferenta, bądź oferentów zdecyduje tylko i wyłączenia zaproponowana cena. Polregio planuje sfinansować część zamówienia ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy. Pieniądze na realizację tej umowy mają także pochodzić z programów Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) oraz regionalnych programów unijnych.

Polregio do Krajowego Planu Odbudowy zgłosiło trzy wnioski o łącznej wartości ponad 6,3 mld złotych. Chodzi o zakup 180 EZT, 40 jednostek hybrydowych oraz dofinansowanie modernizacji obecnie eksploatowanego taboru.