[Dolny Śląsk] Newag dostarczy 11 nowych EZT dla Kolei Dolnośląskich

Orzech
Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami najnowszy przetarg Kolei Dolnośląskich na 11 sztuk fabrycznie nowych zespołów trakcyjnych typu EZT (pięcioczłonowych) wygrał Newag z Nowego Sącza, który pokonał ofertę Pesy. 
Złożona 17 listopada oferta, zaproponowana przez firmę Newag została wybrana jako najkorzystniejsza. Newag zaproponował dostawę 11 pojazdów Impuls za całkowitą kwotę 266,5 mln złotych brutto (kryterium ceny wynosiło 60%). 
Zaproponowane przez Newag Kolejom Dolnośląskim pojazdy będą posiadały 249 miejsc siedzących (25% punktów) oraz objęte będą 48-miesięcznym okresem gwarancji. Producent uzyskał komplet punktów w ocenie przetargowej. Pod tym względem był lepszy o 5,51 pkt. od oferty Pesy. Lektura specyfikacji istotnych warunków zamówienia skłania do stwierdzenia, że przewoźnik zamówi najlepiej wyposażone i najwygodniejsze regionalne pociągi w kraju.
Pojazdy mają pojawić się do końca listopada 2017 r. Przetarg na zakup 11 elektrycznych zespołów trakcyjnych jest tylko wstępem przed dalszym procesem odnowy taboru przewoźnika kolejowego na Dolnym Śląsku. Urząd Marszałkowski już zapowiada kolejne wielomilionowe inwestycje w tabor na najbliższe lata i wzrost liczby pojazdów w taborze Kolei Dolnośląskich. 
Przez najbliższe lata na nowe pojazdy ma zostać wydane 613 mln zł. Finansowanie mają zapewnić Regionalny Program Operacyjny oraz Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Łącznie Dolny Śląsk ma wzbogacić się o 28 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (włącznie z rozpisanym właśnie przetargiem na 11 EZT).
Następnym krokiem Kolei Dolnośląskich będzie zakup kolejnych 9 sztuk fabrycznie nowych 5-członowych EZT, które zostaną zamówione w dwóch partiach. 5 sztuk ma zostać zamówionych i wyprodukowanych w 2019 roku i przekazanych do eksploatacji w 2020 roku, a następne 4 sztuki mają być produkowane w 2020 roku i przekazane do eksploatacji w 2021 roku.
Ostatnim aktualnie planowanym etapem inwestycyjnym będzie zakup 8 sztuk 4-członowych fabrycznie nowych EZT, których produkcja jest zaplanowana na rok 2021, a wejście do eksploatacji w 2022 roku.
Koleje Dolnośląskie szacują, że z w 2018 roku liczba pojazdów w taborze wzrośnie do 27 sztuk. Tendencja wzrostowa ma zostać utrzymana aż do 2022 roku, kiedy to liczba ta wyniesie 44 sztuko pojazdów.