[dolnośląskie] Koleje Dolnośląskie kupią 11 nowych pociągów do obsługi Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej

Orzech
Rząd przyznał 85 mln zł Kolejom Dolnośląskim na zakup 11 nowych pociągów, które kursować będą we wrocławskiej kolei aglomeracyjnej. Pierwsze nowe pojazdy pojawią się na torach w przyszłym roku.
W ramach programu tabor spółki powiększy się o 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Łącznie nowe pojazdy pomieszczą ponad 4 tysiące pasażerów. Składy spalinowe będą osiągać prędkość maksymalną nie niższą niż 130 km/h, natomiast elektryczne rozpędzą się nawet do 160 km/h.
Wniosek o dofinansowanie opracowany przez Koleje Dolnośląskie został bardzo wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i został sklasyfikowany na 2. miejscu w Polsce razem z trójmiejskim PKP SKM. Pierwsze nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach w trzecim kwartale 2019 roku, a ostatnie zostaną przekazane regionalnemu przewoźnikowi do końca 2021 roku.
Nowe pociągi zostaną zakupione głównie z myślą o obsłudze pasażerów we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym. Będą to najnowocześniejsze składy dostępne na polskim rynku kolejowym. Dzięki temu dofinansowaniu promowana przez nas idea Kolei Aglomeracyjnej nabiera coraz bardziej wyraźnych kształtów – podkreśla Jerzy Michalak, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Tabor kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu będzie wyposażony między innymi w klimatyzację i urządzenia zapewniające bezpieczeństwo podróżnych, takie jak monitoring, przyciski alarmowe, system audiowizualny czy automatyczne defibrylatory AED. Pod ergonomicznymi fotelami znajdą się gniazdka elektryczne i porty USB, a pasażerowie będą mogli korzystać z pokładowego Wi-Fi, miejsc przewozu rowerów, biletomatów czy zamkniętego obiegu sanitarnego.
Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, zarówno spalinowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne, będą obsługiwać trasy takie jak: Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica oraz Wrocław Wojnów – Wrocław Główny – Jelcz Laskowice. To obecnie jedne najważniejszych tras w ramach aglomeracji wrocławskiej. Przyznanie dofinansowania cieszy szczególnie, zwłaszcza że była to ostatnia taka możliwość w tej perspektywie budżetowej, a napisanie i złożenie Projektu, to samodzielna praca zespołu Kolei Dolnośląskich – zaznacza Piotr Rachwalski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich.
Źródło: materiały prasowe