Polskie firmy wybudują gazociąg podmorski i nabrzeże wraz z lądową infrastrukturą sieciową dla FSRU [FILM]

Orzech

Znakomita wiadomość dla polskiej gospodarki i polskich firm. GAZ-SYSTEM uznaje za zakończone postępowanie przetargowe na wybór wykonawców części morskiej FSRU na Zatoce Gdańskiej. Potwierdzona została prawidłowość zawarcia umowy z polsko-tureckim konsorcjum. Konsorcjum zgłosiło, że udział polskich firm wśród podwykonawców realizujących również specjalistyczne roboty i dostawy wynosi na chwilę obecną 70 proc. Polskie spółki wykonają też całość części lądowej terminalu FSRU.

• Aktualnie prace zarówno przy części offshore, jak i części onshore Projektu FSRU przebiegają bez zakłóceń.

• Niestety przedłużająca się procedura odwoławcza może nie pozostać bez konsekwencji dla przyjętego wcześniej harmonogramu realizacji inwestycji.

• Wszystkie zaangażowane w inwestycję podmioty skupiają się jednak obecnie na realizacji swoich zadań i dokładają wszelkich starań, by inwestycja była realizowana terminowo.

– "Jako inwestor szczególnie cieszymy się z zapewnienia możliwości udziału w pracach przy części morskiej FSRU polskim firmom, których udział w wykonaniu części morskiej wynosi już 70 proc. Taki bowiem udział polskich firm wśród podwykonawców realizujących również specjalistyczne roboty i dostawy zgłosiło na chwilę obecną wybrane polsko-tureckie konsorcjum" – podkreśla GAZ-SYSTEM.

Z uwagi na niepubliczny charakter postępowań przetargowych, poufność informacji w zakresie postępowań odwoławczych i fakt związania umowami o zachowaniu poufności spółka nie może ujawnić żadnych dalszych szczegółów.

Turcy wygrali przetarg, większość robót wykonają Polacy

Przypomnijmy, że w kwietniu 2025 r. Gaz-System podpisał umowę z konsorcjum w składzie: Gap Inşaat Yatirim Ve Diş Tİcaret A.Ş. (lider), Unitek İnşaat Sanayi Ve Ticaret A.Ş. oraz Fabe Polska jako generalnym wykonawcą części morskiej Programu FSRU w Zatoce Gdańskiej.

Dostawcą samej jednostki FSRU będzie japońska firma Mitsui O.S.K. Lines.

Prawie 2 mld złotych w ramach realizacji części lądowej Programu FSRU dla polskich przedsiębiorstw

Programu FSRU stanowi złożone przedsięwzięcie inwestycyjne, obejmujące kilka elementów, które spółka musi zrealizować równolegle, zapewniając pełną gotowość ich pracy i integrację z krajowym systemem przesyłowym na moment uruchomienia terminala FSRU.

W 2024 roku GAZ-SYSTEM podpisał łącznie 28 umów na dostawy i usługi, niezbędne do wybudowania 250 km gazociągów od Gdańska do Gustorzyna. Zleceniobiorcami zostali producenci rur i armatury oraz wykonawcy usług budowlanych i nadzoru wyłącznie z Polski, według miejsca zarejestrowania działalności gospodarczej. Łączna wartość udzielonych zamówień, które trafiły do polskich firm w tej części inwestycji FSRU wynosi ok. 1,8 mld złotych.

Ponad 97 proc. umów w 2024 r. podpisane z polskimi przedsiębiorcami

Biorąc pod uwagę wszystkie pozostałe zamówienia (tj. za wyjątkiem kontraktów na realizację Programu FSRU) GAZ-SYSTEM w 2024 r po przeprowadzeniu postępowań przetargowych zawarł łącznie 1526 umów (na łączną kwotę ponad 2,1 mld zł), z których jedynie 42 umowy (opiewające na ok. 331 mln zł) zostały podpisane z wykonawcami zagranicznymi, przy czym były to podmioty głównie z krajów Unii Europejskiej. Wynika z tego, że tylko 2,7 proc. umów zostało podpisane z firmami spoza kraju. Wartościowo kwoty płacone wykonawcom spoza kraju stanowią ok. 15 proc. wszystkich kontraktów.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę kryterium wartości umów, wśród podpisanych przez GAZ-SYSTEM w 2024 r. 30 największych wartościowo umów zakupowych (innych niż FSRU), jedynie dwie zostały zawarte z wykonawcami zagranicznymi z obszaru Unii Europejskiej (Belgia i Holandia). Wynikało to wyłącznie z braku krajowego potencjału realizacyjnego w segmencie specjalistycznej produkcji i usług.

GAZ-SYSTEM z satysfakcją odnotowuje także, że całość części lądowej programu FRSU oraz 70 proc. jego części morskiej realizowane będzie przez polskich dostawców i wykonawców.

Informacje dodatkowe:

Infrastruktura, która powstanie w rejonie Gdańska będzie drugą w Polsce – po Terminalu LNG w Świnoujściu – instalacją przystosowaną do odbioru skroplonego gazu ziemnego dostarczanego drogą morską.

Program FSRU to największa realizowana obecnie inwestycja GAZ-SYSTEM. Oprócz budowy nabrzeża i gazociągu podmorskiego Program FSRU obejmuje także pozyskanie jednostki regazyfikacyjnej oraz rozbudowę krajowego systemu przesyłowego o 250 km gazociągów lądowych.

Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od linii stałego lądu.

Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego składowania gazu w formie skroplonej (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy, a następnie jego przesył. Po przesłaniu na ląd gaz popłynie w kierunku centralnej Polski nowymi gazociągami wybudowanymi w ramach części lądowej Programu.

Terminal FSRU wpisuje się w proces transformacji energetycznej i gospodarczej, zakładającej przejście na mniej emisyjne źródła energii.

• Część morska inwestycji prowadzona jest przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze – działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

W 2023 r. Komisja Europejska uwzględniła również gazociągi lądowe planowane do realizacji w ramach Programu FSRU w części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w rozdziale REPowerEU dotyczącym rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia najpilniejszych potrzeb związanych z bezpieczeństwem dostaw (komponent G3.2. - Improving energy infrastructure and facilities to meet immediate security of supply needs for gas).