Pomorskie: Co słychać na budowach dróg realizowanych przez GDDKiA? [RAPORT]

Orzech

Trwają prace budowlane przy drogach ekspresowych S6 oraz S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Na terenie województwa pomorskiego realizowany jest również program rozbudowy dróg krajowych nr 22 i 25.

RAPORT przygotowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA):

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, czyli kolejny odcinek S7

Cały czas prowadzone są intensywne prace przy budowie S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe.

Obecnie na obu zadaniach realizowane są roboty we wszystkich branżach oraz układana jest masa bitumiczna. W rejonie węzła Gdańsk Południe na początku października br. wprowadziliśmy dużą zmianę w organizacji ruchu. Aktualnie ruch odbywa się wokół węzła Gdańsk Południe z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic.

Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta w ciągu S6. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie na węźle Żukowo S7 i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.

Na pierwszym zadaniu między Chwaszczynem i Żukowem postęp rzeczowy przekroczył już 86 proc. Z kolei od Żukowa do węzła Gdańsk Południe zaawansowanie prac to ponad 58 proc. Wartość całej inwestycji to prawie 1,5 mld zł.

Pomorski odcinek S6

W woj. pomorskim budujemy ponad 70 kilometrów drogi ekspresowej S6 od węzła Bożepole Wielkie w kierunku Słupska. Budowa S6 została podzielona na pięć zadań.

Druga jezdnia w ciągu obwodnicy Słupska

Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości 9,5 km. Trwają prace na różnych frontach robót m.in. na czterech obiektach mostowych nad rzeką Słupią. Dodatkowo realizowane są już roboty na jezdni w kierunku Trójmiasta, która zostanie poszerzona do 10 metrów. Wartość inwestycji prowadzonej przez Strabag to ok. 128 mln zł.

Obwodnica Słupska – Bobrowniki

Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, jest ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. W ramach inwestycji powstają dwa węzły drogowe (Budy i Bobrowniki) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych o funkcji komercyjnej w Paprzycach (po obu stronach). Dodatkowo powstaje Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Trwają prace mostowe (fundamentowanie), prace drogowe (odhumusowanie, budowa wykopów i nasypów, w tym tego dla wiaduktu nad linią kolejową). Jest to jeden z dwóch betonowych odcinków, który powstaje w woj. pomorskim. Koszt jego budowy to ok. 549 mln zł, a prace realizuje NDI.

Bobrowniki – Skórowo

Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość 13,1 km. Na dwujezdniowej drodze ekspresowej powstają dwa węzły drogowe - Rzechcino i Skórowo. Wykonawca prowadzi prace przy obiektach inżynierskich oraz na trasie głównej. Jest to drugi betonowy odcinek S6 w woj. pomorskim. We wrześniu br. wykonany został odcinek próbny. Koszt budowy to ok. 284 mln zł, a prace realizuje Aldesa.

Skórowo – Leśnice

Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstaje węzeł Leśnice oraz MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej. Na trasie powstaje 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów). Trwają prace na obiektach inżynierskich, ale również na wszystkich frontach: branża drogowa, branża mostowa, branża telekomunikacyjna, branża energetyczna, zbiorniki retencyjne i pozostałe sieci. Prowadzone są intensywne roboty na węźle Leśnice, gdzie trwają prace brukarskie. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje Intercor.

Leśnice – Bożepole Wielkie

Najdłuższy odcinek (ponad 22 km) ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstają trzy węzły (Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce), a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudujemy łącznice po południowej stronie. Na węźle Łęczyce nastąpi połączenie z drogą do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Ponadto realizowane są intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka oraz na estakadzie nad linią kolejową. Inwestycję o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.

Pomorze lepiej skomunikowane

S6 będzie najważniejszą trasą Pomorza i jednym z kluczowych ogniw krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta północnej Polski: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu. Całość S6 w woj. pomorskim będzie przejezdna w I poł. 2026 r.

DK22 w przebudowie

Na 22,5-kilometrowym odcinku DK22 między Chojnicami i Czerskiem trwają roboty wykończeniowe zarówno na trasie głównej, jak i na obiektach mostowych. Wykonywane jest oznakowanie poziome i pionowe. Kontrakt zakończy się w IV kw. 2024 r.

Jeszcze w tym roku zakończymy przebudowę 4-kilometrowej trasy z Czarlina do Knybawy, gdzie montujemy elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz porządkujemy zieleń. Podobnie jest na fragmencie drogi krajowej nr 22 z Knybawy do Gnojewa, gdzie zakończyliśmy prace bitumiczne. Pozostały ostatnie szlify na ciągach pieszo-rowerowych i drogach serwisowych. Kontynuujemy również przebudowę 10,5-kilometrowego odcinka od Królewa do granicy woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Do końca br. zapewnimy pełną przejezdność na trasie od Malborka do Starego Pola. W trakcie prowadzenia robót w Starym Polu nastąpiła kolizja z nieprzewidzianymi sieciami podziemnymi, przez co pewien zakres prac będzie wykonany na wiosnę 2025 r.

W tym roku ruszyła również przebudowa 6-kilometrowego odcinka od Zblewa do Sucumina, gdzie wymieniana jest stara betonowa nawierzchnia i miejscami wprowadzony został ruch wahadłowy.

Przebudowa DK22 w woj. pomorskim

Program wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w naszym województwie następujące odcinki:

• Chojnice – Czersk (22,5 km): trwają prace budowlane, koniec w IV kw. 2024 r.

• Czarlin – Knybawa (4 km): trwają prace budowlane, koniec w IV kw. 2024 r.

• Knybawa – Gnojewo (5,6 km): trwają prace budowlane, koniec w IV kw. 2024 r.

• Królewo – granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, koniec II kw. 2025 r.

• Zblewo – Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, koniec w I kw. 2026 r.

Ponadto kilka odcinków jest na etapie prac przygotowawczych:

• Czarna Woda – Zblewo (17 km): uzyskanie decyzji środowiskowej w IV kw. 2024 r.

• Czersk – Czarna Woda (10,3 km): przetarg w systemie Projektu i buduj planujemy w IV kw. 2024 r.

• Malbork – Królewo (3,5 km): odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej

Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic (Człuchowa i Starogardu Gdańskiego). Razem będzie to 2,15 mld zł.

Prace na DK25

Jeszcze na początku 2024 r. ruszyły prace na 10-kilometrowym odcinku drogi krajowej nr 25 od Człuchowa do granicy woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Prace obejmują wzmocnienie drogi do nośności 11,5 t/oś, budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż całego przebudowywanego odcinka DK25 oraz przebudowę przejazdu kolejowego przez jednotorową linię kolejową.

Ponadto w ramach zadania budujemy obejścia miejscowości Ględowo i Jęczniki Wielkie.

Źródło: GDDKiA