Port Lotniczy Szczecin-Goleniów czeka duża przebudowa [WIZUALIZACJE]

Orzech

Port Lotniczy Szczecin-Goleniów czeka duża przebudowa. Nowe lotnisko w Goleniowie przyjmować będzie nawet 1,7 mln pasażerów rocznie. Około 170 mln zł ma kosztować rozbudowa lotniska Szczecin-Goleniów. Inwestycja ma się zakończyć w 2027 roku, a nowe lotnisko w Goleniowie ma mieć docelowo powierzchnię około 17 tys. metrów kwadratowych

Na zaproszenie Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza w poniedziałek, 24 czerwca 2024 roku do Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów przybyli z wizytą Sekretarz Stanu Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek oraz Prezes Zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A. Andrzej Ilków. Wspólnie z Ministrem Sportu i Turystyki, Sławomirem Nitrasem oraz posłem Arturem Łąckim, a także udziałowcami spółki – reprezentantami Szczecina i Goleniowa, rozmawiali o budowie nowego terminala lotniska i możliwościach sfinansowania inwestycji.

Województwo Zachodniopomorskie, Gmina Miasto Szczecin i Gmina Goleniów, wspólnicy Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów (PLSG) od lat podejmują działania, których celem jest stworzenie warunków dla bezpiecznego i nieprzerwanego funkcjonowania Portu. Jeszcze w 2019 roku podpisano porozumienie, w myśl którego największy udziałowiec, jakim są Polskie Porty Lotnicze, miały przeznaczyć na cele inwestycyjne 108 mln zł. Niestety, pomimo obietnic realizacji zapisów porozumienia, pieniądze nie zostały przekazane.

Jak podkreślił szef PPL Andrzej Ilków: – Po zmianie władz Polskich Portów Lotniczych Lotnisko Szczecin Goleniów jako pierwsze zwróciło się z prośbą o wsparcie, niezbędne do budowy nowego terminala, warunkującego dalszy rozwój spółki. Obecnie lotnisko obsługuje ok. pół miliona pasażerów rocznie i jest to górna granica możliwości obiektu, który budowany był ponad 20 lat temu. Tymczasem analiza ruchu pasażerskiego wskazuje, że już za trzy lata przez goleniowski port przewijać się będzie około miliona podróżnych! W odpowiedzi na apel PPL podjęły decyzje o dokapitalizowaniu spółki w wysokości prawie 52 mln zł.

Wczorajsze rozmowy przyniosły jednak efekt w postaci podjęcia starań o pozyskanie dodatkowych źródeł finansowania. Według wstępnych założeń budowa nowego terminala ma kosztować ok. 170 mln. zł.

– Coraz bliżej do realizacji jednego z naszych priorytetów – inwestycji na lotnisku Szczecin-Goleniów. Po latach zaniechań ze strony rządów PiS, zwodzenia nas przez premiera Morawieckiego, który wielokrotnie obiecywał środki na rozbudowę portu – wreszcie konstruktywne rozmowy na temat budowy nowego terminalu. Dziękuję ministrom Maciejowi Laskowi i Sławomirowi Nitrasowi, a także posłowi Arturowi Łąckiemu i prezesowi Polskich Portów Lotniczych Andrzejowi Ilkowowi za rzetelną, konstruktywną i rzeczową dyskusję. Koncepcja przedstawiona przez studio Dedeco ze Szczecina to naprawdę piękny, nowoczesny terminal pasażerski skrojony na nasze potrzeby. Chcemy, by powstał w ciągu 3 lat – mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Koncepcja zaprezentowana przez Piotra Hofmana, prezesa Dedeco zakłada wyburzenie niemal całości obecnych zabudowań lotniska i postawienie w to miejsce nowoczesnego, dwukondygnacyjnego, energooszczędnego budynku. Jedyną częścią, która zostanie zmodernizowana, jest część biurowa.

– Oczywiście terminal musi być przede wszystkim funkcjonalny, ale ludzie oczekują dzisiaj zarówno wygody i bezpieczeństwa, jak też estetyki otoczenia. Nasza koncepcja spełnia wszystkie te kryteria – mówił Piotr Hofman.

Warto podkreślić, że podczas trwania inwestycji, dzięki odpowiedniej organizacji prac, ruch lotniczy zostanie utrzymany.

– Polacy chcą latać z lotnisk regionalnych. Te niewielkie, lokalne porty generują 65% ruchu pasażerskiego. Niestety przez ostatnie lata przekazywanie środków na ich rozwój był blokowane – mówił Sekretarz Stanu Pełnomocnik Rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Minister Sportu i Turystyki Sławomir Nitras podkreślał, że województwo zachodniopomorskie jest bardzo popularną destynacją turystyczną.

– Obecnie większość gości przyjeżdża samochodami i autobusami. Nasze lotnisko może w przyszłości przejąć sporą część turystów. Zależy mi, aby było ono wizytówką Pomorza Zachodniego – mówił minister Sławomir Nitras.

Na mocy zawartego w lipcu 2019 r. Porozumienia Wspólników w sprawie zapewnienia dalszego rozwoju PLSG, Województwo i Gmina Miasto Szczecin udzielają Spółce systematycznego wsparcia finansowego.

Zgodnie z przyjętym zobowiązaniem łączna wysokość udzielonego do roku 2028 wsparcia wyniesie 74 024 000 zł (Województwo Zachodniopomorskie 40 000 000 zł, Gmina Miasto Szczecin 34 024 000 zł).

Przyjęty przez wspólników na lata 2023-2026 plan inwestycyjny obejmuje szereg działań. Przewidziano w nim przede wszystkim rozbudowę obiektu terminala pasażerskiego wraz z termomodernizacją obiektu, jak również poprawę bezpieczeństwa operacji lotniczych, w tym wymianę systemów świetlnych pomocy nawigacyjnych i naprawę pola manewrowego lotniska, zakup urządzeń do kontroli bezpieczeństwa, modernizację systemu CCTV oraz budowę centralnego wejścia/wjazdu do strefy zastrzeżonej lotniska.

Aktualna struktura kapitałowa Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów przedstawia się następująco: Polskie Porty Lotnicze 38,83%, Gmina Miasto Szczecin 34,62%, Województwo Zachodniopomorskie 24,21% i Gmina Goleniów 2,34%.

Port Lotniczy Szczecin-Golenów im. NZZS "Solidarność" znajduje się 30 kilometrów od Szczecina, nieopodal sąsiedniego Goleniowa. Lotnisko zostało wybudowane w latach 1953-56 w celach wojskowych, jako odpowiedź na coraz większe napięcia podczas trwania "zimnej wojny". Dopiero w 1967 roku lotnisko nabrało cywilnego charakteru, kiedy wydzielono osobną część "Port Lotniczy Szczecin-Goleniów". Aktualnie jest to jedyne lotnisko obsługujące loty czarterowe w regionie.

Port Lotniczy im. NZZS "Solidarność" obsługuje zarówno loty krajowe, jak i zagraniczne. Działa przy nim terminal kolejowy. Port Lotniczy Szczecin-Goleniów oferuje obecnie 9 rozkładowych połączeń lotniczych oraz loty czarterowe.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego