W sobotę, 1 grudnia, w ramach Dnia Otwartego Port Lotniczy Lublin odwiedziło blisko 20 tys. osób. Nowa inwestycja w podlubelskim Świdniku czeka jeszcze na uzyskanie niezbędnych certyfikatów do oficjalnego funkcjonowania. Pierwsze regularnie kursujące samoloty odlecą z płyty lotniska 17 grudnia do Londynu i Dublina.
Rok po wmurowaniu kamienia węgielnego pod budowę terminalu pasażerskiego Portu Lotniczego Lublin został on udostępniony mieszkańcom Lublina i okolic. W ubiegłą sobotę, w ramach Dnia Otwartego, kilkadziesiąt tysięcy osób sprawdziło jak wygląda i co mieści się na 11 tys. m kw. rekordowo szybko budowanej inwestycji na Wschodzie Polski. Zainteresowani mogli zwiedzić lotnisko i znajdujące się na jego terenie budynki, wybrać się na wycieczkę autobusową po 2,5-kilometrowym pasie startowym, a także zapoznać się z historią powstawania obiektu prezentowaną w formie filmu dokumentalnego oraz wystawy „Lubelskie Tradycje Lotnicze”.
Zwiedzający mogli również przyjrzeć się powstającej stacji szynobusu, który docelowo ma kursować między Dworcem Głównym Lublin a terminalem lotniczym z uwzględnieniem stacji kolejowych Lublin-Północ i Świdnik Miasto. Szynobusy mają kursować pięć razy dziennie w obie strony. Obecnie kończy się montowanie sieci trakcyjnej na trasie szynobusu. Koszt tej inwestycji, obejmujący m.in. elektryfikację i modernizację stacji, wynosi ponad 27 mln złotych, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007-2013.
- Planowo prace mają zostać zakończone 7 grudnia – mówi Małgorzata Kwiatkowska, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji.
Port Lotniczy Lublin, który zyskał miano Ulubieńca Polski w plebiscycie pisma „Życie w architekturze” czeka jeszcze na certyfikaty Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Polskiej dające mu zielone światło na funkcjonowanie.
Pierwsze regularne loty z nowoczesnego lotniska odbędą się 17 grudnia. Pasażerowie polecą samolotami linii Ryanair do Londynu-Stansted oraz Dublina. Dzień później ruszą rejsy węgierskiego przewoźnika, firmy Wizz Air do Londynu-Luton oraz Oslo. Latem 2013 r. z Ryanair będzie można polecieć do Liverpoolu. Również biura podróży zapowiadają uruchomienie lotów czarterowych wiosną i latem 2013 r., m.in. Rainbow Tours. Jak podkreśla prezes zarządu lubelskiego lotniska Grzegorz Muszyński nadal prowadzone są rozmowy z innymi przewoźnikami.
Budowany od podstaw Port Lotniczy Lublin kosztował blisko 400 mln zł, z czego ponad 144 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. Port docelowo ma obsługiwać milion pasażerów rocznie. Po przekroczeniu tej liczby lotnisko może zostać rozbudowane.