Powstanie nowa siedziba teatru TR Warszawa. Ruszyły pierwsze prace [FILM]

Orzech

We wrześniu ruszyły prace przygotowawcze na terenie budowy przyszłej siedziby TR Warszawa, polegające na przeprowadzeniu robót wykopaliskowych i rozbiórkowych. W 2025 roku wyłoniony zostanie wykonawca, który przystąpi do realizacji kolejnego etapu budowy teatru, czyli budowy części podziemnej gmachu pod Placem Defilad. Znajdą tam się m.in. pomieszczenia techniczne i zaplecze teatru.

Nowa siedziba teatru TR Warszawa powstanie pomiędzy Pałacem Kultury i Nauki a Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Monumentalny czarny gmach projektu Thomasa Phifera będzie powstawał etapami, a pierwszy już się rozpoczął.

Nowa siedziba Teatru TR ma mieć powierzchnię całkowitą wynoszącą około 15 000 metrów kwadratowych. Czterokondygnacyjny obiekt posiadać ma główną aulę zawierającą scenę obrotową i widownię na 700 miejsc. Natomiast mała scena, która znajdować się będzie na pierwszym piętrze dysponowała będzie około 150 miejscami. Obie sale zostaną tak zaprojektowane, aby można było je dowolnie konfigurować. To dwie przestrzenie, gdzie będą mogły odbywać się spektakle, wydarzenia filmowe, muzyczne czy też widowiska interdyscyplinarne.

Nowa siedziba połączona zostanie z Placem Defilad i Parkiem Świętokrzyskim poprzez dwie, wysokie na 14 metrów bramy, które prowadziły będą do sceny głównej. Górne poziomy budynku zostaną zagospodarowane pod ośrodek poszukiwań artystycznych, programy rezydencyjne, działania edukacyjne oraz studio audio, studio wideo, sale prób, w tym sala prób czytanych. Z kolei w środkowej części i podziemiach TR Warszawa zaplanowano pomieszczenia techniczne wraz z zapleczem teatru.

Za projekt architektoniczny inwestycji odpowiada pracownia Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku, która współpracowała z biurem APA Wojciechowski i Buro Happold. Kontrakt na sprawowanie funkcji inżyniera kontraktu pełni konsorcjum spółek ECM Group i Portico Project Management.

Budynek ma wyróżniać się prostą, elegancką architekturą, dopasowaną do miejskiego kontekstu, ale jednocześnie funkcjonalną i przestronną, z przestrzeniami dedykowanymi nie tylko teatrowi, ale także działalności edukacyjnej i społecznej.