Rosną obroty w centrach handlowych w Polsce

Orzech

Jak informuje Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH), w maju 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 5,4 proc. wyższe niż rok wcześniej. Największe wzrosty obrotów w wybranych kategoriach odnotowały w maju 2024 r.: zdrowie i uroda (14,6 proc.), artykuły wyposażenia domu (8,5 proc.) oraz odzież i akcesoria (6,8 proc.).

Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), w których obroty wzrosły o 8,2 proc. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów najemców wyniósł 6 proc. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 4,9 proc. Podobny wynik odnotowały duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA), tu obroty były wyższe o 4,2 proc.

– W maju 2024 r. wzrosła dynamika obrotów w centrach handlowych w porównaniu do kwietnia 2024 r. Z indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych, które są największym w Polsce cyklicznym badaniem obrotów i odwiedzalności centrów handlowych wynika, że obroty najemców były o 5,4 proc. wyższe niż w maju 2023 r. Dokładnie taką samą dynamikę w cenach bieżących, według danych GUS, miała w maju sprzedaż detaliczna dla całego handlu – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

– Raportowane przez PRCH wzrosty obrotów centrów handlowych były w maju dwukrotnie wyższe od poziomu inflacji. To dobra informacja, która oznacza, że to konsumpcja, a nie wzrost cen zwiększała obroty w sklepach. Jednocześnie, jak widać z porównania kategorii zawierającej tekstylia, modę i obuwie w danych GUS i PRCH, markowe sklepy odzieżowe zlokalizowane w centrach handlowych radzą sobie lepiej ze sprzedażą odzieży i akcesoriów niż cały rynek raportowany przez GUS, który obejmuje także handel rozdrobniony i niezrzeszony. W maju 2024 r., w przypadku centrów handlowych odnotowano w tej kategorii wzrost o niemal 7 proc. w porównaniu do maja 2023 r., podczas gdy sprzedaż detaliczna dla całego handlu oraz sprzedaż w internecie spadły w tej kategorii o blisko 14 proc. – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK.

Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był maju 2024 r. o 6 proc. wyższy niż w tym samym okresie w 2023 r.

Pogoda ma duży wpływ na odwiedzalność

Odwiedzalność mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w maju 2024 r. o 0,6 proc. niższa niż w maju 2023 r. Ta różnica wynika z odmiennej pogody pomiędzy obu badanymi miesiącami. Tegoroczny maj w Polsce był ekstremalnie ciepły, z temperaturą o 2,7 stopnia Celsjusza wyższą od średniej wieloletniej, którą bada Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Z kolei maj 2023 r. należał do miesięcy chłodnych, z temperaturą poniżej średniej wieloletniej. W efekcie większa liczba Polaków zdecydowała się skorzystać z dłuższego wyjazdu na „majówkę”, co w pewnym stopniu wpłynęło na odwiedzalność obiektów handlowych.