Rusza budowa TAT na Swojczyce. Inwestycja oznacza duże zmiany w ruchu [WIZUALIZACJE+MAPA]

Orzech

Rusza budowa Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Swojczyce - jednej z najbardziej oczekiwanych inwestycji we Wrocławiu. Inwestycja o wartości blisko 140 milionów złotych przyniesie nie tylko 2 km nowych torów, ale także natychmiastowe, duże utrudnienia dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. Przełomowa będzie noc z 14 na 15 listopada.

• Z piątku na sobotę wprowadzane będą objazdy, a od sobotniego poranka zarówno kierowcy, jak i pasażerowie, będą jeździć już inaczej

• Chwilę później wjedzie tu ciężki sprzęt i rozpocznie się wielka inwestycja, która potrwa dwa lata - budowa wydzielonej trasy dla tramwajów i autobusów, która prowadzić będzie od pętli "Sępolno" na Swojczyce

• Inwestycja, która połączy Sępolno ze Swojczycami, jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021–2027

– To historyczny moment nie tylko dla Swojczyc czy Sępolna, ale dla całego miasta. Jesteśmy u progu kolejnej gigantycznej inwestycji transportowej. Wydamy na nią 140 mln zł przy znacznym dofinansowaniu ze środków europejskich – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Generalny wykonawca - firma Pro-Tra Building będzie mieć 24 miesiące na zrealizowanie tej inwestycji

– Nie bez znaczenia jest, że to wrocławska firma, w której pracują wrocławscy inżynierowie, pracownicy, robotnicy, ludzie, którzy czują to miasto, zależy im na nim. A to dodatkowa gwarancja, nie opisana w dokumentach, że będą w tę budowę wkładać serce – dodaje Jacek Sutryk.

Zakończenie prac i uruchomienie pierwszego tramwaju na Swojczyce planowane jest na jesień 2027 roku. Przedstawiciele inwestora - miejskiej spółki Wrocławskie Inwestycje podkreślają, że największym wyzwaniem będzie przebudowa całego układu podziemnego.

Zakres prac obejmuje m.in. budowę i przebudowę kilkunastu kilometrów sieci energetycznych, kilku kilometrów sieci wodociągowej (wraz z przewiertem pod Odrą), a także sieci gazowej, sanitarnej, deszczowej i telekomunikacyjnej.

To duże wyzwanie, ale i wielka zmiana. Należy zdawać sobie uwagę, że przebudujemy cały układ drogowy i sieci podziemne, co wiąże się z utrudnieniami w ruchu. Prace rozpoczną na terenie Swojczyc, a w kolejnym etapie wykonawca się obszarem pętli na Sępolnie.

To będzie bardzo duże zadanie infrastrukturalne obejmujące przebudowę i budowę infrastruktury drogowo-torowej

Wybudowane zostanie blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.

Powstanie 14 przystanków w tym: tramwajowo-autobusowe podwójne – 8, dwustronny – 1, tramwajowe – 2, autobusowe – 3. Żeby tramwaj mógł pojechać na Swojczyce wybudowana zostanie nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania. Tramwaj i autobus będą poruszały się głownie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym.

Pętla na Swojczycach będzie zielona

Zostanie obsadzona wewnątrz drzewami. W środku pętli tramwajowej teren będzie m.in. zagospodarowany jako zbiornik rozsączająco-odparowujący w formie meandrującego rowu. Zieleń i retencję w różnym zakresie wprowadzimy także na przystanki komunikacji miejskiej.

Ciekawym zastosowaniem będą zielone dachy wiat, na których ułożone zostaną maty rozchodnikowe. Posadzonych będzie około 380 drzew m.in. klony, lipy, sosny czy topole, a także dziesiątki tysięcy krzewów.

W ramach inwestycji przebudowywana będzie duży fragment ulicy Swojczyckiej i odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego, powstanie nowy łącznik z Marco Polo na wysokości ulicy Mydlanej.

Inwestycja obejmie ingerencję w 7 skrzyżowań. W sumie przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni, powstanie 2,7 km nowych dróg dla rowerów, ok. 6 km nowych chodników.

Wybudowany zostanie park and ride wraz z jezdnią manewrową

Parking pomieści 166 aut w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i dla aut elektrycznych.

Przewidziano budowę prawie 380 latarni oświetleniowych, budowę kliku kilometrów sieci wodociągowej wraz z przewiertem pod kanałami przeciwpowodziowym i nawigacyjnym na Odrze.

Czeka nas przebudowa i budowa kilkunastu kilometrów sieci energetycznej niskiego oraz średniego napięcia. Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przebudowa sieci gazowej, telekomunikacyjnej.

Najistotniejsze zmiany w ruchu od 15 listopada

Rozpoczęcie prac oznacza natychmiastowe wdrożenie nowej, tymczasowej organizacji ruchu:

Dla kierowców:

Od soboty (15 listopada) ulica Swojczycka stanie się jednokierunkowa. Ruch będzie możliwy tylko w kierunku wyjazdu z miasta (na Strachocin, Wojnów, Kowale). Objazd w kierunku centrum zostanie poprowadzony ulicami Miłoszycką oraz Mydlaną. Na kluczowych skrzyżowaniach (Kowalska/Miłoszycka/Mydlana oraz Swojczycka/Monopolowa/Marca Polo) ustawiona zostanie sygnalizacja świetlna. Na osiedlu Swojczyce będą obowiązywać zakazy zatrzymywania się.

Dla pasażerów MPK:

Uruchomiona zostanie nowa linia autobusowa 715 (pętla Sępolno – rondo nad Czarną Wodą), która obsłuży osiedle Olimpia Port. Będzie kursować co 10 minut w dni robocze i co 20 w weekendy. Linia 315 zmieni trasę na Swojczycach – pojedzie ul. Swojczycką, przez rondo, a następnie Miłoszycką i Mydlaną do pętli Sępolno. Pozostałe linie autobusowe (miejskie i aglomeracyjne) będą kursować zgodnie z wyznaczonym objazdem dla samochodów.

WIZUALIZACJE:

Inwestycja znacznie tańsza, niż zakładało to miasto.

Znakomitą dla budżetu miasta Wrocławia informacją jest to, że każda z ofert zakłada niższe koszty niż te, które przewidział zamawiający. Firma, która podpisze umowę, będzie miała 24 miesiące na realizację zadania.

Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 202 794 302,00 zł brutto,

w tym:

• za zakres Gminy Wrocław: 190 363 692,00 zł brutto,

• za zakres MPWIK: 12 431 610,00 zł brutto.

Zwycięzca przetargu na realizację tej inwestycji, wykona ją znacznie taniej:

W tych miejscach powstanie TAT na Swojczyce (zdjęcia z marca 2024 roku):