Ruszyła budowa ostatniego, blisko czterokilometrowego, odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (WOW), który połączy ul. Grota-Roweckiego z Aleją Karkonoską. WOW to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych na Dolnym Śląsku, a jej łączna wartość sięga 900 milionów złotych. W spotkaniu 28 pażdziernika uczestniczyli marszałek Paweł Gancarz, wicemarszałek Michał Rado i przedstawiciele samorządów stolicy Dolnego Śląska oraz aglomeracji wrocławskiej.
• Ostatni odcinek za 264 mln zł wybuduje firma SKANSKA z Warszawy
• Budowa tej trasy to przede wszystkim poprawa dostępności komunikacyjnej terenów podmiejskich oraz lepsze połączenie z drogami krajowymi i autostradami (np. A4 i S8)
• W przyszłości będzie to sprzyjać lokowaniu w okolicy stolicy Dolnego Śląska kolejnych inwestycji przemysłowych i logistycznych, rozwojowi lokalnych firm oraz zwiększeniu atrakcyjności Wrocławia i okolic dla inwestorów
Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych na Dolnym Śląsku przez samorząd województwa i bardzo ważna arteria komunikacyjna powstająca w obszarze aglomeracji wrocławskiej. Budowa całej trasy podzielona została na etapy. Obecnie kierowcy korzystają już z blisko 27 z 30 kilometrów całej WOW, przebiegającej od Długołęki przez Łany, Siechnice, Żerniki Wrocławskie do ul. Grota Roweckiego.
Ostatni etap połączy rondo na ul. Grota Roweckiego, na granicy Wrocławia z Aleją Karkonoską - jedną z głównych tras łączących Wrocław z autostradą A4. To brakujący element układanki, który pozwoli odciążyć południowe i wschodnie arterie miasta oraz stworzy pełny ring dla ruchu tranzytowego i lokalnego.
– To długo wyczekiwany moment nie tylko dla mieszkańców Wrocławia. Za niewiele ponad 2 lata stolica regionu zyska możliwość przejazdu pełnym ringiem obwodnicowym. Nie byłoby to możliwe gdyby nie wspólny wysiłek władz województwa oraz samorządowców aglomeracji wrocławskiej w ostatniej dekadzie – mówi marszałek Paweł Gancarz.
Ostatni odcinek WOW będzie w większości trasą dwujezdniową. W ramach realizowanej przez firmę Skanska inwestycji powstaną również kładki dla pieszych, półtunel z ekranami akustycznymi przechodzący przez miejscowość Wysoka, a także most nad Ślęzą i wiadukt nad linią kolejową między Wrocławiem i Świdnicą. Budżet inwestycji wynosi 264 mln zł. Umowa została podpisana pod koniec czerwca 2025 r., a przewidywany czas realizacji to około 30 miesięcy — czyli kierowcy mogą spodziewać się gotowego fragmentu na początku roku 2028.
– Pierwszy odcinek oddaliśmy do użytku w 2013 roku łącząc Siechnice z podwrocławskimi Łanami nowym mostem na Odrze. Łączny koszt budowy całej Wschodniej Obwodnicy Wrocławia sięga 900 mln zł i jest to jedna z największych inwestycji drogowych w regionie – mówi Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego odpowiedzialny m.in. za infrastrukturę.
Trasa będzie stanowić alternatywę dla ul. Zwycięskiej - jednej z najbardziej zakorkowanych arterii we Wrocławiu. Dotychczas mieszkańcy gmin Kobierzyce czy Żórawina wjeżdżali do miasta od strony Wysokiej i Suchego Dworu, a później, by dostać się do Alei Karkonoskiej, stawali w niekończących się korkach. Wkrótce to się zmieni, a dodatkowo nowa trasa oznacza mniejszy ruch w dzielnicach mieszkalnych na południu Wrocławia.
– Priorytety samorządu województwa od lat pozostają niezmienne. Są wśród nich m.in. ochrona zdrowia – budowa nowych szpitali, ale również transport – zarówno ten kolejowy jak i drogowy. Dziękuję wszystkim, którzy przez lata pilotowali ten projekt – dodaje Cezary Przybylski, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
– Droga odciąży południe Wrocławia, jedną z najbardziej zakorkowanych części miasta, stanowiąc alternatywę dla kierowców dla ul. Zwycięskiej. Na drodze powstaną cztery ronda, które pozwolą bezkolizyjnie skomunikować drogi powiatowe i duża liczba nowych obiektów inżynieryjnych – mówi Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Obwodnica czy zwykła droga?
Wielu kierowców zwraca uwagę, że Wschodnia Obwodnica Wrocławia, w porównaniu do obwodnic innych, dużych miast w Polsce, ro zwykła droga. I jest w tym dużo racji. Patrząc na np. obwodnice Krakowa (wschodnią, północną), ring wokół Łodzi, Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej czy planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina, nasza "obwodnica" wygląda przy nich więcej niż "blado". Trzeba jednak podkreślić, że WOW to inwestycja samorządowa, a pozostałe to inwestycje rządowe, drogi szybkiego ruchu.