Są wizualizacje infrastruktury dla kluczowego odcinka Kolei Dużych Prędkości [WIZUALIZACJE]

Orzech

Prace nad dokumentacją projektową dla odcinka linii kolejowej Warszawa - Łódź są już bardzo zaawansowane. Otrzymaliśmy wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury takich jak wiadukty, budynki obsługi tunelu, baza utrzymania czy przebieg linii kolejowej w terenie. Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz.

Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie planowane jest na 2032 rok, czyli razem z oddaniem do użytku nowego lotniska krajowego.

Prezentowane właśnie przez spółkę CPK wizualizacje pokazują, jak nowoczesna będzie to inwestycja. Integracja z krajobrazem, przyjazne środowisku materiały i technologie, a także priorytet dla bezpieczeństwa użytkowników czynią ten projekt wzorcem dla przyszłych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce i Europie.

Projektowanie ok. 140-kilometrowej linii kolejowej podzielone jest na kilka zadań, którymi zajmują się różne konsorcja i biura projektowe.

Przedstawiony na grafikach budynek obsługi tunelu wyróżnia się prostotą. Elewacje wykonane z płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości posiadać będą pionowe pasy roślinności pnącej. System stalowych trejaży ma za zadanie wspierać lokalny mikroklimat i bioróżnorodność.

Zielone ściany wtapiają budynek w otaczającą przestrzeń, łagodząc jego wizualny wpływ na środowisko. Główna część otoczenia to funkcjonalne ciągi komunikacyjne, miejsca parkingowe oraz trawniki i nasadzenia o charakterze rekultywacyjnym. Dobór elementów małej architektury, takich jak stojaki rowerowe czy zadaszone miejsce gromadzenia odpadów, wpisuje się w ideę minimalizmu i funkcjonalności.

Na wizualizacjach zaprezentowana została również baza utrzymania, która jest sercem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie linii kolejowej. To nie tylko hala i układ torowy, ale też obiekty wspomagające procesy napraw i konserwacji szlaku. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami w celu umożliwienia dostaw materiałów i sprzętu do budowy, a następnie funkcjonowania linii kolejowej bez zakłócania ruchu Kolei Dużych Prędkości.

Dodatkowo przewidziano zastosowanie roślin pnących na elewacjach obiektów oraz przy wiatach. Zaplanowane zostały również elementy zieleni, takie jak szpaler drzew wzdłuż głównej drogi wjazdowej oraz nasadzenia wysokich traw wokół parkingów. Budynki, w tym hala postojowa, zostały zaprojektowane w prostych formach architektonicznych.

Prowadzenie linii KDP pociągnęło za sobą konieczność zaprojektowania także tuneli kolejowych. Najdłuższy z nich, tunel pod Odolanami, będzie miał ok. 10 km i został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. Jego forma architektoniczna i rozwiązania funkcjonalne podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej.

W dłuższej perspektywie przyczyni się ona do zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej oraz pochłaniania pyłów i dwutlenku węgla. Jest to szczególnie istotne w kontekście ograniczania negatywnego wpływu inwestycji na środowisko. Zastosowane zostaną powłoki antygrafitti odporne na działanie warunków atmosferycznych, co zmniejszy koszty eksploatacji.

Projekt tunelu zapewnia nie tylko najwyższy standard techniczny, ale także innowacyjne podejście do bezpieczeństwa użytkowników. Dzięki dwunitkowej konstrukcji tunelu w razie potrzeby każda z naw może pełnić funkcję obszaru ewakuacyjnego.

Regularne rozmieszczenie przejść poprzecznych pomiędzy nitkami w odstępach nie większych niż 500 m umożliwia szybki dostęp do bezpiecznej strefy, co spełnia rygorystyczne normy ochrony przeciwpożarowej. Projekt uwzględnia wymagania ewakuacyjne dla osób z niepełnosprawnościami i starszych.

Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem dużych prędkości w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie. Poprowadzenie linii w nowym śladzie umożliwi osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości.

Co ważne, od grudnia 2023 r. i stycznia 2024 r. odcinki warszawski i łódzki tej trasy mają wydane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Rozpoczęcie prac budowlanych dla projektu LK85 planowane jest na II połowę 2026 roku.

Fragment linii kolejowej Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Umożliwi realizację celu „Polska 100 minut”, a nowa infrastruktura kolejowa zapewni naszemu państwu lepszą integrację z krajami Europy Środkowej i Zachodniej.

Źródło: CPK