Trwa wyłanianie wykonawcy terminala pasażerskiego lotniska CPK

Orzech

W siedzibie spółki CPK odbyło się spotkanie inaugurujące dialog konkurencyjny na wybudowanie terminala pasażerskiego dla nowego lotniska. W rozmowach z członkami zarządu CPK udział wzięli przedstawiciele pięciu konsorcjów grupujących 16 firm wykonawczych. To z tego grona wyłoniony zostanie podmiot, z którym do końca 2026 roku podpisana zostanie umowa na roboty budowlane. Wybór generalnego wykonawcy terminala będzie jednym z kluczowych kontraktów budowlanych dla inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W wyniku postępowania latem tego roku spółka CPK wyłoniła wykonawców do dalszych rozmów, w trybie właściwego dialogu konkurencyjnego, na wybudowanie terminala lotniska.

Ten i inne zbliżające się kontrakty budowlane to szansa dla polskich firm oraz impuls dla rodzimej gospodarki. Chcemy położyć największy nacisk na repolonizację gospodarki, udział polskich podmiotów, w tym polskich podwykonawców i dostawców – mówił w czasie wydarzenia prezes CPK dr Filip Czernicki.

Wśród pięciu konsorcjów, które biorą udział w postępowaniu, znajduje się 16 podmiotów, z czego aż 14 to największe polskie firmy budowlane. Budowa terminala przyniesie więc korzyści dla całej polskiej gospodarki związane m.in. z powstaniem tysięcy nowych miejsc pracy wokół inwestycji oraz napędzi krajowy rynek budowlany.

Dzięki wdrożonym przez CPK mechanizmom już na etapie wyboru wykonawców zwiększono szanse na realizację kontraktu przez firmy posiadające bogate doświadczenie w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce i zatrudniające pracowników w naszym kraju.

– Projekt, nad którym wspólnie będziemy pracować, nie jest standardową inwestycją kubaturową – to obiekt krytyczny, o wysokiej złożoności funkcjonalnej i technologicznej, funkcjonujący w środowisku o najwyższych wymaganiach operacyjnych, bezpieczeństwa i niezawodności. Terminal pasażerski CPK będzie jednym z najważniejszych budynków użyteczności publicznej w Polsce. Wpisuje się w nasz najważniejszy cel, czyli otwarcie lotniska w 2032 roku dodał podczas spotkania Dariusz Kuś, członek zarządu CPK ds. lotniskowych.

Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego zaznaczyli, że w dialogu Spółce zależy na konkretach: jasnym przedstawieniu ograniczeń technologicznych, możliwych optymalizacji, ryzyk wykonawczych oraz sposobów ich kompensacji. Proces wyłaniania wykonawcy ma być partnerski i rzeczowy – tak, aby na końcu wybrać podmiot, który zapewni realizację inwestycji zgodnie z założonym harmonogramem, budżetem i standardem jakości.

Podpisanie umowy z wykonawcą terminala planowane jest na 2026 rok. W tym samym roku przeprowadzone zostanie tzw. palowanie terminala, a zasadnicze prace budowlane powinny zakończyć się najpóźniej w 2031 roku.

W pierwszej fazie realizacji terminal CPK będzie miał powierzchnię użytkową ok. 450 000 m2. To niemal 3 razy więcej niż największy obecnie w Polsce terminal Lotniska Chopina (164 000 m2). Już w początkowej fazie pozwoli obsłużyć 34 miliony pasażerów rocznie, ale zostanie zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany (dość szybko i sprawnie do 44 mln pasażerów). Już w 2032 roku terminal ma być wyposażony w niemal 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na ich zwiększenie do 170 stanowisk.

Zgodnie z harmonogramem lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. – wraz z pierwszym odcinkiem linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź, dla którego trwa projektowanie, wykup nieruchomości i pozyskiwanie zezwoleń, a na terenie Łodzi prowadzone są już także prace budowlane.

Żródło: CPK