Tunel Kolei Dużych Prędkości zmieni krajobraz Łodzi. Powstaną nowe budynki techniczne [WIZUALIZACJE]

Orzech

Prace nad budową drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią, czyli tunelu dla Kolei Dużych Prędkości, idą już pełną parą. Chodzi o prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, na zachód od dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja oznacza nie tylko prace pod ziemią. Wzdłuż całej trasy, którą w przyszłości pojadą pociągi, powstaną także nowe budynki.

To właśnie pod budynkiem Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, będzie rozpoczynał się tunel CPK. Prace przy ŁDK obejmują: budowę kanalizacji kablowej (podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej) wzmocnienie fundamentów budynku ŁDK, przebudowę przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych oraz budowę sieci elektroenergetycznej.

– Ten tunel to kluczowy element przygotowywanej przez nas trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią i Wrocławiem. To także inwestycja, która wspólnie z realizowaną obecnie w Łodzi przez PKP PLK budową tunelu podmiejskiego pozwoli znacznie lepiej i zgodnie z przeznaczeniem wykorzystać dworzec Łódź Fabryczna. Dla przyspieszenia procedur poprzedzających budowę wykorzystaliśmy część spośród dokumentacji przedprojektowej, która powstała przed laty, zanim w 2011 r. przygotowania do budowy tzw. linii igrek zostały niepotrzebnie wstrzymane – powiedział Mikołaj Wild, Prezes spółki CPK.

Budowa drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią, czyli tunelu dla Kolei Dużych Prędkości, oznacza nie tylko prace pod ziemią. Wzdłuż trasy, którą w przyszłości pojadą pociągi, powstaną także nowe budynki. Chodzi o obiekty techniczne, które pomogą obsługiwać KDP. Tak zwane “obiekty szlakowe” pojawią się między innymi przy Atlas Arenie, w pobliżu ulic Sienkiewicza, Gdańskiej, Żeligowskiego, czy Andrzeja. Do czego będą służyć?

— Obiekty naziemne dla tunelu Kolei Dużych Prędkości (określane też jako obiekty szlakowe) to klatki schodowe służące do ewakuacji, które na powierzchni są zwykle zadaszone osobnym budynkiem. Są one przeznaczone wyłącznie dla celów bezpieczeństwa i dla obsługi tunelu — informuje rzecznik CPK Konrad Majszyk.

— W sumie w Łodzi powstanie aż 11 takich obiektów. Najwięcej na Retkini. Największy budynek stanie z kolei przy al. Bandurskiego, przy Atlas Arenie. - Obiekt przy Atlas Arenie będzie miał podwójne zastosowanie. Zostanie tam zlokalizowana największa komora, która będzie pełnić również funkcję wentylatorni dla całego tunelu. Pozostałe obiekty będą posiadały wentylatory wyłącznie do obsługi danej klatki schodowej — dodaje Konrad Majszyk.

Prace przy ŁDK to pierwszy z trzech elementów procesu budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Podziemna konstrukcja o długości ok. 4 km i średnicy ok. 14 m będzie przeznaczona dla pociągów dalekobieżnych. Będzie również największym podziemnym tunelem kolejowym realizowanym metodą TBM w Polsce.

Szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna sąsiadującym z ŁDK. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym planowane jest rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia.

W ramach programu kolejowego spółka CPK przygotowuje budowę 10 kolejowych „szprych”, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.