W Warszawie postępują prace przy budowie nowej kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę [FILM + ZDJĘCIA]

Orzech

W centrum Warszawy trwa budowa nowej kładki pieszo-rowerowej, która połączy Bulwary Wiślane z prawobrzeżną Warszawą. Kładka będzie liczyła 452 m długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od słynnego londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu mostów na świecie.

Projekt architektoniczny kładki pieszo-rowerowej został wybrany w międzynarodowym konkursie, który został ogłoszony przez miasto pod koniec 2016 roku i rozstrzygnięty we wrześniu 2017 r. Na konkurs wpłynęło aż 40 projektów polskich i zagranicznych pracowni. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego.

Nowa przeprawa przez Wisłę będzie miała 452 m długości i 6 m szerokości. Wykończona zostanie rdzawą kortenowską stalą. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych zagięciach kładka będzie znacznie szersza, tak aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki. Zaplanowano także m.in. miejsca do odpoczynku, tarasy widokowe czy mobilną gastronomię.

Kładka pieszo-rowerowa połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. – To co najważniejsze, to z jednej strony zmiana wyglądu centrum miasta oraz rewitalizacja Pragi. Od wielu lat są to dla mnie priorytety. Ważne, aby je ze sobą połączyć. Powstał pomysł zbudowania mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. Połączy bulwary z Pragą i doprowadzi do tego, że będzie można zszyć ze sobą te dwa miejsca, które się wyjątkowo dynamicznie rozwijają – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Zmienić się też otoczenie i ulica Okrzei, która będzie zmodernizowana i bardziej zielona. Radni miejscy zdecydowali się przeznaczyć na ten cel 18 milionów złotych.

Nowa kładka pozwoli pieszym i rowerzystom na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle najpóźniej wiosną 2024 r.

Inwestorem jest Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Budimex S.A. Koszt inwestycji to 120 mln zł.