W centrum Warszawy trwa budowa nowej kładki pieszo-rowerowej, która połączy Bulwary Wiślane z prawobrzeżną Warszawą. Kładka będzie liczyła 452 m długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od słynnego londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu mostów na świecie.
Projekt architektoniczny kładki pieszo-rowerowej został wybrany w międzynarodowym konkursie, który został ogłoszony przez miasto pod koniec 2016 roku i rozstrzygnięty we wrześniu 2017 r. Na konkurs wpłynęło aż 40 projektów polskich i zagranicznych pracowni. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego.
W przyszłym roku z przeprawy łączącej Śródmieście z Pragą będą mogli skorzystać mieszkańcy i turyści. Most "zbliży" do siebie dzielnice na obu brzegach rzeki i zwiększy funkcjonalność ul. Okrzei na Pradze-Północ.
– Most pieszo-rowerowy przez Wisłę będzie liczył ponad 400 metrów – będzie to jedna z największych przepraw pieszo-rowerowych w Polsce. Ten most budujemy bardzo szybko i jeżeli to tempo zostanie utrzymane, to już w 2024 r. oddamy go do użytku – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.
– Mieszkańcy stolicy zyskają jeszcze bardziej funkcjonalne połączenie dwóch brzegów Wisły oraz będą mogli podziwiać jeden z najładniejszych widoków – panoramę na historyczną część Warszawy, która została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO – dodaje prezydent Trzaskowski.
Realizacja inwestycji wkroczyła niedawno w kolejny etap, a dotychczas montowane elementy przeprawy znajdują się na obu jej przyczółkach. Od sierpnia montaż odbywa się z wykorzystaniem specjalnej platformy umieszczonej na środku rzeki Wisły.
Na środek Wisły elementy nowego mostu docierają barkami, które wodowane są pod mostem Świętokrzyskim lub na placu budowy po stronie praskiej. Sam proces jest bardzo krótki. Dostarczenie kolejnego fragmentu na docelowe miejsce, jego podniesienie i osadzenie na podporze mostu trwało około godziny. Wcześniej jednak w nurcie rzeki trzeba było ustawić specjalistyczny kilkudziesięciometrowy żuraw, którego zadaniem jest unoszenie stalowych elementów z barki i przenoszenie ich na gotowe podpory.
Zamontowany dziś rano fragment mostu ma kilkadziesiąt metrów długości i waży ponad sto ton, a i tak jest jednym z najmniejszych elementów składowych przeprawy, która łącznie liczyć będzie ponad 450 metrów. Druga, podobna konstrukcja zostanie zamontowana na następnej podporze już niedługo, ale zależeć będzie to od stanu wody w Wiśle.
W następnej kolejności dostarczane będą elementy, które połączą wszystkie podpory ze sobą. Wtedy też most nabierze docelowego kształtu i wpisze się w panoramę Warszawy.
Spacer nad rzeką i z widokiem
Most połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Będzie liczył 452 metry długości. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.
Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli się na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.
Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. W miejscu zagięć przeprawa będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki z dwóch stref wypoczynkowych z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie zapewnią dyskretne źródła światła umieszczone w balustradach.
– Most pieszo-rowerowy przez Wisłę to jeden z moich 100 projektów dla Warszawy. I rośnie w oczach. Dziś rozpoczynamy kolejny etap prac – montaż elementów konstrukcji bezpośrednio „z wody”. Budowa przebiega w dobrym tempie i powinniśmy się cieszyć nowym mostem już w przyszłym roku. Będzie to pierwsza przeprawa w Warszawie przeznaczona dla pieszych i rowerzystów, która łączy oba brzegi miasta – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Dzięki nowemu mostowi prawy brzeg Wisły, który już dziś jest atrakcyjnym kierunkiem spacerów, stanie się bardziej dostępny. Z bulwarów, które są jednym z ulubionych miejsc mieszkanek, mieszkańców i turystów, będzie można dostać się tam rowerem lub pieszo w kilka minut. A na ulicy Okrzei i w Porcie Praskim już teraz jest coraz więcej zieleni i kawiarni. Wraz z mostem zyskamy też świetny punkt widokowy, z którego będzie można podziwiać panoramę Warszawy – dodaje prezydent Trzaskowski.
Most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu (pomarańczowo-brązowa imitacja rdzy). Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką. Nawierzchnia mostu wyłożona zostanie warstwą żywicy MMA (metakrylowej) w kolorze jasnoszarym.
Inwestorem jest Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie. Za projekt architektoniczny odpowiedzialna jest pracownia Schuessler Plan.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest Budimex S.A. Koszt inwestycji to 120 mln zł. Inwestycja w całości sfinansowana zostanie ze środków miejskich.