Ważny krok ws. Kolei Dużych Prędkości do Poznania. CPK składa wniosek

Orzech

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. Jest to 65-kilometrowy fragment linii kolejowej numer 85 i inwestycji Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Stanowi ważny element „Y”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości, które połączą kluczowe miasta w regionie oraz będą istotnym punktem transeuropejskiej sieci TEN-T.

Raport o oddziaływaniu na środowisko zawiera analizy akustyczne opracowane dla prędkości eksploatacyjnej 350 km/h. Będzie to pierwszy wniosek spółki CPK ws. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożony dla linii kolejowej o takiej prędkości.

Wniosek o decyzję środowiskową trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu. Został złożony w ramach Umowy Wykonawczej na prace projektowe zawartej 28 lutego 2024 r. przez CPK z konsorcjum w składzie: BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo.

Co ważne, w najbliższych tygodniach planowane jest złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza, przez Kalisz do Pleszewa.

– To kolejne przykłady, że inwestycja CPK jest realizowana. Nie tylko urealniliśmy jej harmonogramy, ale skutecznie i długoterminowo zaplanowaliśmy rozwój sieci kolejowej w całym kraju. Dostrzegając potrzeby wielu regionów, przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu Polaków – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Tak zwany „Y”, czyli 480-kilometrowa linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 r. z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) spółka CPK uzyskała na prace przy tej linii – w tym właśnie na odcinku do Poznania – ponad 108 mln zł.

Latem tego roku na realizację prac projektowych trasy Sieradz – Poznań w ramach projektu pn. “Uzupełnienie brakującego połączenia na CNC North Sea-Baltic: Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań” Komisja Europejska przekazała kolejne 162 mln zł.

– Uruchomienie tego odcinka linii KDP w 2035 roku pozwoli na pokonanie pociągiem trasy ze stolicy Wielkopolski do Warszawy w mniej niż 100 minut, czyli znacznie szybciej niż obecnie. Będzie to możliwe dzięki znaczącemu podniesieniu prędkości eksploatacyjnej – dodał dr. Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

Większość odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem i Sieradzem znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w woj. łódzkim). Budowa linii jest ważnym krokiem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, zapewni mieszkańcom lepszy dostęp do miejsc pracy i usług, a także poprawi atrakcyjność gospodarczą całego regionu.

W spółce CPK trwają jednocześnie prace mające na celu ewaluację dotąd analizowanych, jak i nowo proponowanych korytarzy linii kolejowych (innych niż „Y”) w zakresie m.in. spodziewanej liczby pasażerów, ruchu pociągów i parametrów technicznych. Będzie to podstawą do podejmowania kolejnych decyzji dotyczących kierunków i priorytetów inwestycyjnych w zakresie rozwoju krajowej infrastruktury kolejowej.