Wybrano wykonawcę budowy drugiej części obwodnicy Poręby i Zawiercia w woj. śląskim

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała wykonawcę budowy drugiej części obwodnicy Poręby i Zawiercia, w ciągu drogi krajowej nr 78 w województwie śląskim śląskim.

Spośród 10 ofert, najkorzystniejszą złożyła firmę Polaqua z Piaseczna. Kwota, jaką zaoferowała za realizację trasy o długości 7,5 km, to ponad 234 mln zł.

Pozostali wykonawcy na składanie ewentualnych odwołań od wyboru mają czas do 20 maja br. Przy ich braku oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych GDDKiA będzie mogła na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br. podpisać umowę.

Inwestycja stanowi kontynuację budowanej od marca 2022 r. obwodnicy Poręby i Zawiercia. Odcinek o długości 7,5 km swój początek będzie miał na budowanym w ramach pierwszego etapu obwodnicy węźle Kromołów. Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach sąsiedniej obwodnicy Kroczyc. W listopadzie 2023 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na wyłonienie jej wykonawcy, a w lutym br. Dyrekcja otworzyła nadesłane oferty. Obecnie trwa ich badanie przez komisję przetargową. W kwietniu br. Wojewoda Śląski wydał dla tej obwodnicy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 - węzeł Kromołów

Nowa, dwujezdniowa trasa będzie posiadała najwyższą klasę techniczną dróg ogólnodostępnych (główna ruchu przyspieszonego) i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną także drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Powstanie również nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zamówienie obejmuje budowę czterech obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy w miejscu przecięcia z ulicami: Harcerską, Karlińską, Szymona Szymonowica oraz przejazdem rolniczym w Zawierciu. Inwestycja powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. jako zadanie kontynuowane z poprzedniego programu na lata 2014-2023.

Terminy realizacji

Inwestycja będzie realizowana w trybie tradycyjnym (Buduj) i winna zostać ukończona w ciągu 28 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych. Realizacja inwestycji według takiego scenariusza pozwoliłaby na oddanie drogi do użytkowania w połowie 2027 r.

Obwodnica Poręby i Zawiercia

DK78 stanowi istotne połączenie drogowe z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Biegnie przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Obwodnica Poręby i Zawiercia połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza.

Budowa pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości położonych wzdłuż tej trasy oraz znacząco wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców. W szczególności zredukuje uciążliwości powodowane ruchem samochodowym – głównie pojazdów ciężarowych. Realizacja inwestycji wpłynie na poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, dzięki wyprowadzeniu ruchu tranzytowego poza obszar zabudowany. Przeniesienie części ruchu, szczególnie pojazdów ciężkich, poza obszar miejskiej zabudowy wpłynie na uspokojenie ruchu na sieci istniejącej. Budowa umożliwi skierowanie ruchu tranzytowego na drogę o parametrach technicznych zapewniających wysoki stopień bezpieczeństwa oraz wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym.  

Dzięki nowemu przebiegowi przejazd całym odcinkiem obwodnicy zostanie skrócony do około 16 minut, omijając kilkadziesiąt skrzyżowań na istniejącym przebiegu DK78.

To nie jedyne inwestycje na wschodnim odcinku DK78 w województwie śląskim

DK78 w województwie śląskim liczy ponad 166 km, z czego w administracji katowickiego oddziału GDDKiA znajduje się ponad 134 km. Jej wschodni odcinek, od Mierzęcic do granicy województw w Goleniowach, ma ponad 75 km długości. Na tym odcinku przygotowujemy do realizacji kolejne trzy obwodnice: Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów oraz prawie 6-kilometrowy odcinek Pradła - Irządze, zlokalizowany pomiędzy dwiema ostatnimi obwodnicami. Szacunkowa łączna długość tych trzech obwodnic to 24,5 km, z czego 9,1 km to długość obwodnicy Kroczyc, 2,3 km obwodnicy Pradeł, a 13,1 km Szczekocin i Goleniów. Prace przygotowawcze dla obwodnic rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym są one już częściowo przygotowane do realizacji i posiadają decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach.  

Dzięki ujęciu zadań w Programie budowy 100 obwodnic zostały zawarte umowy na dalsze prace polegające na wykonaniu kompleksowej dokumentacji projektowej. Dla obwodnicy Kroczyc i Pradeł uzyskano już decyzje ZRID. Szacujemy, że dla obwodnicy Pradeł ogłoszenie przetargu dla realizacji inwestycji w formule tradycyjnej powinno nastąpić jeszcze w maju br. Natomiast dla obwodnicy Szczekocin i Goleniów, pomimo iż wniosek o wydanie decyzji ZRID również złożono 30 września 2022 r., przewidujemy, że do ogłoszenia postępowania przetargowego również powinno dojść w II kw. 2024 r. Natomiast 12 maja 2023 r. podpisaliśmy umowę z Wrocławskim Biurem Projektów Drosystem dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. Realizacja projektu budowalnego powinna potrwać do 18 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli do listopada 2024 r. Umowa obejmuje także wsparcie zamawiającego na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom (8 miesięcy). Wykonawca będzie też odpowiedzialny za pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót, wykonywanych na podstawie sporządzonej dokumentacji projektowej (83 miesiące). Termin realizacji wszystkich zadań przewidzianych umową wyniesie 109 miesięcy. Inwestycję zaplanowano do realizacji w latach 2025-2027 r. 

Do 2027 r. GDDKiA przebuduje lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa.

Co się dzieje na budowie pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia

Wykonawca jest bliski dokończenia robót ziemnych, wykonywania podbudów z kruszyw mineralnych oraz kolejnych warstw z mieszanek asfaltowych. Zaawansowanie wykonania nasypów dla całej budowy wynosi 90 proc. Zakończono wykonywanie wykopu w ciągu trasy głównej. Kontynuowane są roboty związane z wykonywaniem dolnych i górnych warstw podbudowy jezdni z kruszyw mineralnych, zaawansowanie w tym asortymencie robót wynosi 70 proc. Postępują również roboty przy wykonywaniu warstw z mieszanek asfaltowych. W ciągu trasy głównej wykonanie warstwy podbudowy asfaltowej jest zaawansowane na poziomie 60 proc. a warstwy wiążącej na poziomie 30 proc. Wykonawca kontynuuje również roboty w zakresie humusowania i obsiania skarp nasypów i wykopów oraz porządkowania terenów zielonych w pasie drogowym. Zaawansowanie robót w tym zakresie wynosi 12 proc. Równolegle są prowadzone roboty związane z odwodnieniem pasa drogowego tj. budową zbiorników retencyjnych, kanałów hydrotechnicznych, przebudową i konserwacją przyległych rowów melioracyjnych oraz umocnienia cieków wodnych w obrębie pasa drogowego. Kontynuowane są także roboty na wszystkich obiektach mostowych. Ustroje nośne zostały wykonane na dwunastu obiektach mostowych, a zaawansowanie prac mostowych wynosi 73 proc. Postępują również roboty przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt pod obwodnicą, które osiągnęły poziom 85 proc. całego zakresu. Wykonanych zostało 29 przepustów ekologicznych. Wykonanie rzeczowe obwodnicy Poręby i Zawiercia zbliża się do 65 proc.

Źródło: GDDKiA