Za prawie 1,5 mld złotych pod Łodzią powstaje podziemny kolejowy tunel średnicowy [FILMY]

Orzech

Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.

W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.

Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na poziomie -2 będą perony oraz tory, a na poziomie -1 planowane są sklepy oraz punkty usługowe i handlowe. Na obie kondygnacje będzie można dostać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami.

Perony na nowych przystankach będą na głębokości:

Polesie – ok. 21 m,

Śródmieście – ok. 20 m,

Koziny – ok. 26 m.

Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.

Wartość projektu: 1 434 417 385,13 zł netto.

Tak będzie wyglądał tunel średnicowy w Łodzi:

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią wkroczyła w kluczową, ale też najtrudniejszą fazę. Tarcza TBM „Katarzyna” drąży pod ściśle zabudowanym centrum Łodzi. Na trasie prac zawaliła się jedna ze ścian kamienicy przy al. 1 Maja 23, uszkodzona została także kamienica przy ul. Próchnika 44. Na miejscu pracuje sztab kryzysowy złożony z przedstawicieli wykonawcy, PKP PLK i Miasta.

Nikt nie ucierpiał

W kamienicy przy al. 1 Maja 23 doszło do katastrofy budowlanej, w wyniku której trwale zniszczonych zostało siedem lokali. W kamienicy przy ul. Próchnika 44 uszkodzona została jedna ze ścian. Obecnie dostęp do obu budynków jest niemożliwy, trwa analiza ekspertów mająca na celu ustalenie dalszego postępowania co do obu tych nieruchomości. Gdy tylko dostęp ten będzie możliwy, mieszkańcy zostaną natychmiast o tym powiadomieni.

Lokatorzy obu nieruchomości – łącznie 17 rodzin – zostali wcześniej relokowani, zgodnie z ustalonymi procedurami. Budynki w momencie uszkodzenia były puste.

Pomoc dla mieszkańców

Dla wszystkich mieszkańców przygotowano wcześniej miejsca w hotelach, w których do tej pory przebywają. Żadna z tych osób nie pozostanie bez lokalu, w żadnym momencie. Kontakt z mieszkańcami prowadzony był od samego początku poprzez wykonawcę prac nadzorowanego przez PKP PLK. Od samego początku również wszystkie działania spółki PKP PLK nadzoruje Miasto Łódź.

W najbliższym czasie przedstawiciele spółki PKP PLK oraz Miasta Łódź spotkają się ze wszystkimi mieszkańcami obu nieruchomości i powiadomią ich bezpośrednio o kompleksowym wsparciu – lokalowym, finansowym, prawnym, socjalnym i psychologicznym. Informacje te, podobnie jak dotychczas, zostaną najpierw przekazane bezpośrednio mieszkańcom nieruchomości przy al. 1 Maja 23 oraz ul. Próchnika 44.

W piątek (13 września 2024 r.) Miasto Łódź uruchomiło specjalną infolinię dla wszystkich, którzy mają pytania i obawy związane z dalszymi działaniami związanymi z drążeniem tunelu średnicowego pod Łodzią. Numer, na który będzie można dzwonić, to (42) 638 40 00. Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, a we wtorki godzinę dłużej – do godz. 17:00.

Co dalej z drążeniem tunelu?

Dla wszystkich stron zaangażowanych w budowę tunelu średnicowego – spółki PKP PLK, wykonawcy prac i Miasta Łódź – najważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców. Trwają ustalenia z Wojewódzkim Inspektoratem Nadzoru Budowlanego dotyczące terminu ponownego uruchomienia tarczy. Najważniejszym kryterium pozostaje bezpieczeństwo.

PKP PLK wspólnie z Miastem Łódź będą na bieżąco informować wszystkich mieszkańców o postępach prac związanych z budową tunelu średnicowego aż do zakończenia tej inwestycji.