Centralny Port Komunikacyjny może już wkrótce wejść w fazę realizacji. W ubiegły czwartek Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o CPK, która teraz trafi na biurko prezydenta. Jak poinformował prezes spółki Filip Czernicki, jeśli ustawa zostanie podpisana, jeszcze w tym roku możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę – z rygorem natychmiastowej wykonalności.
Wniosek gotowy. Pierwsze prace ruszą w połowie 2026 roku
Spółka CPK ma już przygotowaną pełną dokumentację potrzebną do złożenia wniosku. Jeśli nowelizacja zostanie podpisana, w 2026 roku będzie można rozpocząć pierwsze prace inwestycyjne. Jak zapowiedział Czernicki, w połowie roku ruszy palowanie – czyli wzmacnianie gruntu pod przyszły terminal lotniczy.
W styczniu wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną w pierwszej instancji. Prezes CPK zaznaczył, że w najbliższych tygodniach spodziewana jest decyzja w drugiej instancji, co dodatkowo przyspieszy proces inwestycyjny.
– "Jeżeli pan prezydent podpisze tę nowelizację ustawy (…), to mam nadzieję, że chwilę potem wystąpimy o rygor (natychmiastowej wykonalności) i jeszcze w tym roku będziemy składać wniosek o pozwolenie na budowę" – poinformował Czernicki, w rozmowie z PAP.
Dodał jednocześnie, że spółka ma przygotowane wszystkie dokumenty potrzebne do złożenia tego wniosku.
Lotnisko i Koleje Dużych Prędkości – założenia Programu CPK
Program CPK zakłada budowę centralnego lotniska między Warszawą a Łodzią oraz rozwój systemu Kolei Dużych Prędkości (KDP). Nowy port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością elastycznej rozbudowy w przyszłości – zgodnie z prognozami rynkowymi.
W ramach inwestycji powstaną:
• terminal pasażerski
• infrastruktura lotniskowa
• połączenia kolejowe KDP Warszawa–CPK–Łódź
Harmonogram i koszty – kiedy ruszy CPK?
Zgodnie z harmonogramem:
• 2026 r. – rozpoczęcie budowy na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin
• 2031 r. – uzyskanie certyfikacji portu lotniczego
• 2032 r. – oddanie lotniska do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP
Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.