CPK coraz bliżej budowy. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do złożenia wniosku jeszcze w 2025 roku

Orzech

Centralny Port Komunikacyjny może już wkrótce wejść w fazę realizacji. W ubiegły czwartek Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o CPK, która teraz trafi na biurko prezydenta. Jak poinformował prezes spółki Filip Czernicki, jeśli ustawa zostanie podpisana, jeszcze w tym roku możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę – z rygorem natychmiastowej wykonalności.

Wniosek gotowy. Pierwsze prace ruszą w połowie 2026 roku

Spółka CPK ma już przygotowaną pełną dokumentację potrzebną do złożenia wniosku. Jeśli nowelizacja zostanie podpisana, w 2026 roku będzie można rozpocząć pierwsze prace inwestycyjne. Jak zapowiedział Czernicki, w połowie roku ruszy palowanie – czyli wzmacnianie gruntu pod przyszły terminal lotniczy.

W styczniu wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną w pierwszej instancji. Prezes CPK zaznaczył, że w najbliższych tygodniach spodziewana jest decyzja w drugiej instancji, co dodatkowo przyspieszy proces inwestycyjny.

– "Jeżeli pan prezydent podpisze tę nowelizację ustawy (…), to mam nadzieję, że chwilę potem wystąpimy o rygor (natychmiastowej wykonalności) i jeszcze w tym roku będziemy składać wniosek o pozwolenie na budowę" – poinformował Czernicki, w rozmowie z PAP.

Dodał jednocześnie, że spółka ma przygotowane wszystkie dokumenty potrzebne do złożenia tego wniosku.

Lotnisko i Koleje Dużych Prędkości – założenia Programu CPK

Program CPK zakłada budowę centralnego lotniska między Warszawą a Łodzią oraz rozwój systemu Kolei Dużych Prędkości (KDP). Nowy port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością elastycznej rozbudowy w przyszłości – zgodnie z prognozami rynkowymi.

W ramach inwestycji powstaną:

terminal pasażerski

infrastruktura lotniskowa

połączenia kolejowe KDP Warszawa–CPK–Łódź

Harmonogram i koszty – kiedy ruszy CPK?

Zgodnie z harmonogramem:

• 2026 r. – rozpoczęcie budowy na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin

• 2031 r. – uzyskanie certyfikacji portu lotniczego

• 2032 r. – oddanie lotniska do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP

Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.