Stolica Dolnego Śląska ma raczej niewielkie szanse na budowę prawdziwego metra. Jednak od wielu lat pojawiają się koncepcje budowy pod miastem specjalnego tunelu kolejowego, który w zamyśle autorów, mógłby stać się taką namiastką prawdziwego metra.
W Łodzi obecnie powstają już dwa tunele kolejowe – jeden o średnicy służący ruchowi aglomeracyjnemu i regionalnemu, oraz drugi przeznaczony dla Kolejowego Depo Podmiejskiego (KDP).
Pomysły na tunel pod Wrocławiem pojawiają się od pewnego czasu jako potencjalne rozwiązanie problemów z przepustowością Wrocławskiego Węzła Kolejowego oraz dla zbliżenia kolei do źródeł ruchu. PKP PLK S.A. zastanawiały się nad stworzeniem tunelu w ramach wstępnego studium wykonalności przebudowy Wrocławskiego Węzła Kolejowego.
Koncepcję dwóch tuneli o średnicy przedstawił mgr. Mariusz Korzeń, doktorant Politechniki Wrocławskiej. Przedstawiamy ją na załączonej mapie.
Powołuje się na przykład Monachium: – Dobrym przykładem obrazującym korzyści jakie niesie ze sobą wprowadzenie sprawnie funkcjonującej sieci SKM wykorzystującej tunel średnicowy jest sieć S – Bahn w Monachium. Jest to jeden z najważniejszych środków transportu w obszarze całej aglomeracji – mówi.
Według mgr. Korzenia najważniejsze generatory ruchu (miejsca na planie miasta stanowiące najczęstszy cel podróży, a co za tym idzie w tych miejscach potoki pasażerów są największe) to:
- Dworzec Główny/Dworzec Autobusowy – węzeł przesiadkowy pomiędzy różnymi środkami transportu (transport miejski, regionalny, dalekobieżny)Stare Miasto/ Rynek – obszar generujący duży ruch turystyczny,
- plac Dominikański – duży węzeł przesiadkowy przy Starym Mieścieplac Bema – węzeł przesiadkowy w kierunku północnej części miasta,
- plac Grunwaldzki – jeden z najważniejszych węzłów przesiadkowych w mieście. W okolicy duży ośrodek akademicki, możliwość dojechania z placu w praktycznie każdą część miasta,
- plac Jana Pawła II – ważny węzeł przesiadkowy w kierunku zachodnich części miastaHala Stulecia/ ZOO – miejsca generujące duży ruch turystyczny,
- Skrzyżowanie przy Arkadach Wrocławskich – węzeł przesiadkowy w kierunku południowej części miasta,
- w niedalekiej przyszłości: Dworzec Świebodzki – możliwe jest zabudowanie terenów przy dworcu tworząc nowe centrum Wrocławia,
- w niedalekiej przyszłości: Plac Społeczny – według Miejscowego Plany Zagospodarowania Terenu docelowe plac ma być w przyszłości zabudowany i tworzyć ważny punkt na mapie miasta,
- tzw. Aleja Wielkiej Wyspy – nowa inwestycja stanowiąca wschodnią część śródmiejskiej obwodnicy Wrocławiu, umożliwi stworzenie nowego węzła przesiadkowego w obrębie Biskupina i Sępolna.
Na podstawie powyższego opracowania autor przedstawia propozycję dwóch nowych odcinków o charakterze trasy średnicowej dla miasta. Pierwszy z tuneli ma na celu połączenie stacji Dworzec Świebodzki z Wrocław Swojczyce, przechodząc przez obszary Starego Miasta, Śródmieścia oraz Wielkiej Wyspy. Plan zakłada także stworzenie na tej trasie 8 nowych przystanków podziemnych.
Drugi tunel ma umożliwić bezpośrednie połączenie Dworca Świebodzkiego ze stacją Wrocław Główny. Takie połączenie dwóch głównych dworców znacznie ułatwiłoby przesiadki pomiędzy pociągami SKM a regionalnymi czy dalekobieżnymi.
W projekcie, Dworzec Świebodzki pełniłby kluczową rolę jako punkt początkowy obu tuneli, co czyniłoby go istotnym miejscem przesiadkowym między nimi.
Autor zauważa, że jedną z głównych korzyści z wprowadzenia nowych tras jest skrócenie czasu podróży z przedmieść do centrum. Jest to szczególnie istotne w godzinach szczytu, gdy podróżowanie przez centrum miasta może być utrudnione.
Przykładowe czasy przejazdu między stacjami na odcinku centralnym, czyli Wrocław Świebodzki - Wrocław Swojczyce, wyniosą około 17 minut, co obecnie jest niemożliwe do osiągnięcia zgodnie z istniejącą siecią połączeń – podkreśla autor.
Dodatkowe korzyści wynikające z budowy tuneli obejmują również: połączenie Dworca Świebodzkiego z Dworcem Głównym, eliminację potrzeby przewożenia pociągów SKM po estakadzie kolejowej, wzrost przepustowości w centrum miasta oraz zbliżenie sieci kolejowej do najważniejszych źródeł ruchu w mieście.
Co sądzicie o tym pomyśle? Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Czekamy na Wasze opinie.
Zdjęcie główne w artykule: Tunel w Łodzi / wizualizacja: CPK