Czy budowa tunelu kolejowego pod Wrocławiem jest realna?

Orzech

Stolica Dolnego Śląska ma raczej niewielkie szanse na budowę prawdziwego metra. Jednak od wielu lat pojawiają się koncepcje budowy pod miastem specjalnego tunelu kolejowego, który w zamyśle autorów, mógłby stać się taką namiastką prawdziwego metra.

W Łodzi obecnie powstają już dwa tunele kolejowe – jeden o średnicy służący ruchowi aglomeracyjnemu i regionalnemu, oraz drugi przeznaczony dla Kolejowego Depo Podmiejskiego (KDP).

Pomysły na tunel pod Wrocławiem pojawiają się od pewnego czasu jako potencjalne rozwiązanie problemów z przepustowością Wrocławskiego Węzła Kolejowego oraz dla zbliżenia kolei do źródeł ruchu. PKP PLK S.A. zastanawiały się nad stworzeniem tunelu w ramach wstępnego studium wykonalności przebudowy Wrocławskiego Węzła Kolejowego.

Koncepcję dwóch tuneli o średnicy przedstawił mgr. Mariusz Korzeń, doktorant Politechniki Wrocławskiej. Przedstawiamy ją na załączonej mapie.

Powołuje się na przykład Monachium: – Dobrym przykładem obrazującym korzyści jakie niesie ze sobą wprowadzenie sprawnie funkcjonującej sieci SKM wykorzystującej tunel średnicowy jest sieć S – Bahn w Monachium. Jest to jeden z najważniejszych środków transportu w obszarze całej aglomeracji – mówi.

Według mgr. Korzenia najważniejsze generatory ruchu (miejsca na planie miasta stanowiące najczęstszy cel podróży, a co za tym idzie w tych miejscach potoki pasażerów są największe) to:

- Dworzec Główny/Dworzec Autobusowy – węzeł przesiadkowy pomiędzy różnymi środkami transportu (transport miejski, regionalny, dalekobieżny)Stare Miasto/ Rynek – obszar generujący duży ruch turystyczny,

- plac Dominikański – duży węzeł przesiadkowy przy Starym Mieścieplac Bema – węzeł przesiadkowy w kierunku północnej części miasta,

- plac Grunwaldzki – jeden z najważniejszych węzłów przesiadkowych w mieście. W okolicy duży ośrodek akademicki, możliwość dojechania z placu w praktycznie każdą część miasta,

- plac Jana Pawła II – ważny węzeł przesiadkowy w kierunku zachodnich części miastaHala Stulecia/ ZOO – miejsca generujące duży ruch turystyczny,

- Skrzyżowanie przy Arkadach Wrocławskich – węzeł przesiadkowy w kierunku południowej części miasta,

- w niedalekiej przyszłości: Dworzec Świebodzki – możliwe jest zabudowanie terenów przy dworcu tworząc nowe centrum Wrocławia,

- w niedalekiej przyszłości: Plac Społeczny – według Miejscowego Plany Zagospodarowania Terenu docelowe plac ma być w przyszłości zabudowany i tworzyć ważny punkt na mapie miasta,

- tzw. Aleja Wielkiej Wyspy – nowa inwestycja stanowiąca wschodnią część śródmiejskiej obwodnicy Wrocławiu, umożliwi stworzenie nowego węzła przesiadkowego w obrębie Biskupina i Sępolna.

Na podstawie powyższego opracowania autor przedstawia propozycję dwóch nowych odcinków o charakterze trasy średnicowej dla miasta. Pierwszy z tuneli ma na celu połączenie stacji Dworzec Świebodzki z Wrocław Swojczyce, przechodząc przez obszary Starego Miasta, Śródmieścia oraz Wielkiej Wyspy. Plan zakłada także stworzenie na tej trasie 8 nowych przystanków podziemnych.

Drugi tunel ma umożliwić bezpośrednie połączenie Dworca Świebodzkiego ze stacją Wrocław Główny. Takie połączenie dwóch głównych dworców znacznie ułatwiłoby przesiadki pomiędzy pociągami SKM a regionalnymi czy dalekobieżnymi.

W projekcie, Dworzec Świebodzki pełniłby kluczową rolę jako punkt początkowy obu tuneli, co czyniłoby go istotnym miejscem przesiadkowym między nimi.

Autor zauważa, że jedną z głównych korzyści z wprowadzenia nowych tras jest skrócenie czasu podróży z przedmieść do centrum. Jest to szczególnie istotne w godzinach szczytu, gdy podróżowanie przez centrum miasta może być utrudnione.

Przykładowe czasy przejazdu między stacjami na odcinku centralnym, czyli Wrocław Świebodzki - Wrocław Swojczyce, wyniosą około 17 minut, co obecnie jest niemożliwe do osiągnięcia zgodnie z istniejącą siecią połączeń – podkreśla autor.

Dodatkowe korzyści wynikające z budowy tuneli obejmują również: połączenie Dworca Świebodzkiego z Dworcem Głównym, eliminację potrzeby przewożenia pociągów SKM po estakadzie kolejowej, wzrost przepustowości w centrum miasta oraz zbliżenie sieci kolejowej do najważniejszych źródeł ruchu w mieście.

Co sądzicie o tym pomyśle? Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Czekamy na Wasze opinie.

Zdjęcie główne w artykule: Tunel w Łodzi / wizualizacja: CPK