źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: W. Szczotka

Ogłoszono przetarg na remont zabytkowego tunelu kolejowego na linii Wrocław – Jelenia Góra

Orzech
Sprawniejszą organizację kolejowych połączeń w Karkonosze zapewni odnowa tunelu kolejowego na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry. W dziewiętnastowiecznym obiekcie zostanie zmieniona wewnętrzna obudowa, wymienione tory i sieć trakcyjna. Efektem prac będzie możliwość równoczesnego przejazdu pociągów po dwóch torach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na prace szacowane na ok. 85 mln zł.
Linia z Wrocławia przez Wałbrzych do Jeleniej Góry zapewnia dobre codzienne i okazjonalne podróże koleją. W ostatnich latach, dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., skrócił się czas przejazdu, a przebudowa i budowa przystanków zwiększyła dostępność do kolei.
Zaplanowane przez PLK roboty mają zwiększyć atrakcyjność połączeń. Głównym efektem prac – obok odnowienia i wzmocnienia konstrukcji tunelu koło Trzcińska – będzie "powiększenie" skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości. Więcej pociągów i szybciej będzie mogło przejeżdżać przez "tunelowy" odcinek. Obecnie, ze względu na obowiązujące przepisy, taka organizacja ruchu nie jest możliwa.
Jednym z głównych założeń organizacyjnych – przy realizacji szerokiego zakresu prac wewnątrz tunelu – jest zachowanie przejezdności linii. Konstrukcja rozkładu jazdy będzie uzgadniana z przewoźnikami. Przewidziano wykorzystanie trakcji elektrycznej lub spalinowej. Do niezbędnego minimum – 42 dni, ograniczono zamknięcie ruchu. To dwa 3 tygodniowe okresy. Wykonawca na realizację zadania będzie miał około dwa lata.
Tunel – trzystumetrowy obiekt z połowy XIX wieku znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów, w pobliżu Trzcińska, na linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274
Prace obejmą gruntowne odnowienie wnętrza tunelu. Będzie przeprowadzana odcinkowa rozbiórka kamiennej obudowy i budowa nowej żelbetowej konstrukcji. Odnowione zostaną ściany oporowe w sąsiedztwie tunelu. Wykonane zostaną prace związane z odwodnieniem. Przewidziana jest przebudowa torów i sieci trakcyjnej.
Termin składania ofert upływa 22 lipca br. Okres realizacji planowany jest na 662 dni od podpisania umowy. Inwestycja szacowana na ok 85 mln zł jest finansowana ze środków budżetowych. Wcześniej PLK przygotowały za 1,3 mln zł dokumentacje projektową.
Wykonanie robót budowlanych to zadanie: "Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą" realizowane w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach".
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.