Do Polski zamierzają wejść nowe marki handlowe [RAPORT]

Orzech

Polskim rynkiem handlowym niezmiennie interesują się nowe marki, co znajduje odzwierciedlenie w kilku debiutach. Do kolejnych wejść mogą zachęcić coraz lepsze wyniki po stronie sprzedaży detalicznej, rosnąca odwiedzalność centrów handlowych, a także wyższe obroty, na które negatywny wpływ przestała mieć inflacja.

Otwarcie 2024 roku może napawać optymizmem. Pod względem nowej podaży kolejne miesiące mogą być zbliżone lub nawet lepsze w porównaniu do ubiegłego roku – komentują obecną sytuację na rynku nieruchomości handlowych eksperci Cushman & Wakefield.

Podaż: dobre wyniki pierwszego kwartału

Pierwszy kwartał 2024 roku przyniósł dobre otwarcie roku ze względu na oddanie do użytku 82 000 mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej[1]. W pierwszym kwartale dokonano otwarć sześciu nowych parków handlowych. Jednym z nich był OTO Park w Koszalinie o powierzchni aż 38 000 mkw., który jest największym tego typu obiektem oddanym do użytku od 2013 roku. Powierzchnia pozostałych parków nie przekroczyła natomiast 8000 mkw. Ponadto pięć obiektów przeszło rozbudowy dostarczając na rynek łącznie ok. 12 000 mkw. powierzchni. Co więcej, w poprzednim kwartale zakończono przebudowę Parku Handlowego Wysockiego w Białymstoku oraz modernizację Galerii Sieradzkiej.

– Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie ok. 16,3 mln mkw. Prognozy dotyczące 2024 roku są dobre, gdyż analizując obiekty w budowie możemy spodziewać się, że wyniki podaży będą zbliżone lub nawet lepsze niż w 2023 roku. Centra handlowe stanowią jedynie 18 proc. powierzchni w budowie, a dominującym formatem pozostają niezmiennie parki handlowe z 76 proc. udziałem – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Na koniec pierwszego kwartału 2024 roku w budowie pozostawało ok. 400 000 mkw. GLA powierzchni handlowej, z czego w ramach otwarć nowych obiektów na rynek trafi ok. 310 000 mkw., zaś pozostałe 90 000 to rozbudowy i przebudowy. Wśród największych obiektów, których budowa trwa, można wymienić centrum handlowe Nowa Sukcesja w Łodzi (35 000 mkw.), park handlowy Silwana w Gorzowie Wielkopolskim (26 000 mkw.) oraz park handlowy BIG Ostróda (25 000 mkw.).

Popyt: do Polski wchodzi pięć nowych marek

W pierwszym kwartale 2024 roku zadebiutowało w Polsce pięć nowych brandów planujących w Polsce rozwój w kierunku sieci handlowych. Debiuty dotyczyły następujących marek: Jack & Jones, House of Diamond, Kamalion, Made by Society oraz Hesburger. Jednocześnie zarejestrowano jedno wyjście z polskiego rynku holenderskiej marki Hunkemöller.

Sprzedaż detaliczna: odbicie i powrót na ścieżkę wzrostu

Według wskaźnika publikowanego przez GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w pierwszym kwartale uległa znaczącej poprawie – jej wzrost wyniósł w styczniu 3 proc., a w lutym aż 6,1 proc..

– Analiza sprzedaży detalicznej w lutym 2024 wykazała, że tylko dwie kategorie spośród ośmiu wyróżnionych odnotowały spadki. Niestety dotyczyły one tekstyliów, odzieży i obuwia, czyli produktów szczególnie ważnych z punktu widzenia centrów handlowych, gdzie sprzedaż spadła aż o 21,5 proc. r/r. Na minusie była także kategoria Meble, RTV i AGD, gdzie spadek wyniósł 5,2 proc.. Z kolei najwyższe wzrosty zanotowały pojazdy samochodowe, motocykle i ich części – 26,6 proc., oraz kategoria “Pozostałe” – skok o 23 proc.. Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej wyniósł w lutym 8,6 proc., co porównując rok do roku oznacza niemal ten sam poziom. Kategorie handlowe z najwyższym udziałem w sprzedaży internetowej to multimedia, sektor mody oraz meble, RTV i AGD – komentuje Ewelina Staruch, Analityk Rynku, Cushman & Wakefield.

Odwiedzalność i obroty: klienci chętnie odwiedzają centra handlowe i dużo w nich wydają

– Odwiedzalność w centrach i parkach handlowych w pierwszym kwartale 2024 wyniosła średnio ok. 420 000 klientów w przeliczeniu na jeden obiekt. To lepszy wynik niż w poprzednich latach, bo w porównaniu do 2023 roku zaobserwowano 17,1 proc. wzrost liczby odwiedzających, zaś w zestawieniu z 2022 rokiem wzrost ten wyniósł 5,5 proc.. Najlepszym miesiącem pod względem liczby klientów był marzec, gdzie średnia liczba osób odwiedzających obiekty handlowe wyniosła ok. 455 000 osób – dodaje Ewelina Staruch.

Analizując wpływy finansowe najemców centrów handlowych w pierwszym kwartale można zauważyć, że po uśrednieniu są one dosyć zbliżone do zeszłorocznych.

– W styczniu średnie obroty centrów sięgnęły aż 972 PLN netto na mkw., co wskazuje na nominalny wzrost o 4,3 proc. r/r. Luty był nieco gorszy, gdyż odnotowano obroty na poziomie 849 PLN netto/ mkw. Co ważne, inflacja przestała powodować, że obroty w ujęciu realnym są na kilkuprocentowym minusie. Ponadto nastroje konsumenckie nie pogorszyły się w stosunku do poprzednich miesięcy, a to dobry prognostyk dla całego rynku handlowego – tłumaczy Ewelina Staruch.

Czynzsze: parki handlowe notują najwyższe wzrosty

We wszystkich trzech badanych formatach handlowych, czyli galeriach, parkach i na ulicach handlowych zaobserwowano wzrosty średnich czynszów rok do roku.

– Porównanie I kw. 2024 do I kw. 2023 wykazało, że w parkach handlowych zwiększyły się one najbardziej – o 13,5 proc., podczas gdy dynamika czynszów w centrach i na ulicach handlowych ukształtowała się na poziomie ok. 11 proc. r/r. Powyższa analiza dotyczy obiektów z grupy „prime”, czyli tych o najmocniejszej pozycji na lokalnym rynku. Relatywnie wysokie wzrosty czynszów na początku 2024 roku wynikają z corocznych indeksacji, za którymi idą wyższe stawki w nowych umowach – komentuje Paulina Bauer, Head of Retail Asset Services, Cushman & Wakefield.