fot. investphoto.pl

[Polska] Polska na celowniku marek z Europy Wschodniej. Rynek inwestycyjny utrzymuje tempo

Kajtman
Firma doradcza JLL podsumowała I półrocze 2017 r. na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.
Od stycznia do czerwca 2017 r. rynek nieruchomości handlowych urósł o 63 100 mkw., z czego na centra handlowe przypadło 16 600 mkw., na parki handlowe – 21 500 mkw., a na wolnostojące obiekty wielkopowierzchniowe – 25 000 mkw. Do użytku oddano m.in. wolnostojący sklep Agata Meble (18 000 mkw.) w Rzeszowie, park handlowy Kalinka (9 700 mkw.) w Kaliszu czy centrum Tarasy Grabiszyńskie (8 500 mkw.) we Wrocławiu. 
O ile I półrocze było umiarkowanie aktywne jeśli chodzi o nowe otwarcia, to należy pamiętać, że najbardziej intensywny czas dopiero przed nami. Na koniec czerwca w budowie było 700 000 mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad 90% przypadało na format centrów handlowych. Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku do użytku zostanie oddane ok. 372 000 mkw. nowej przestrzeni handlowej. Największymi nowymi obiektami będą Galeria Północna w Warszawie oraz Wroclavia we Wrocławiu – informuje Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy analityk rynku, JLL.
Rynek w czasie zmianObecnie całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to 13,4 mln mkw., z czego centra handlowe stanowią 9,5 mln mkw. (w ponad 400 obiektach).
W warunkach coraz większej konkurencji i w wyniku starzenia się obiektów handlowych – często usytuowanych w atrakcyjnych i sprawdzonych lokalizacjach, deweloperzy skupiają się nie tylko na realizacji nowych obiektów. Coraz więcej projektów przechodzi modernizacje, rozbudowy czy zmiany formatów. Takie działania mają na celu utrzymanie atrakcyjności już istniejących obiektów i przyciągnięcie nowych klientów – tłumaczy Mariusz Czerwiak, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
Rynek handlowy dynamicznie się zmienia nie tylko fizycznie – w wyniku naturalnego starzenia się obiektów handlowych, ale przede wszystkim w kontekście społecznym. 
Zmieniające się upodobania klientów w znaczącym stopniu wpływają na zmianę roli centrów handlowych. Kreowanie miejsc spotkań, rosnąca popularność rozrywki i gastronomii, innowacje i nowe technologie, sprzedaż wielokanałowa, e-commerce itp. wywierają ogromny wpływ na zachowania konsumentów. Zarówno właściciele obiektów handlowych, jak i najemcy muszą poszukiwać coraz to nowszych sposobów, aby sprostać tym potrzebom, które niewątpliwie zmienią centra handlowe w przyszłości – dodaje Mariusz Czerwiak.
Kolejnym wyzwaniem dla polskiego rynku są kwestie zmieniającej się legislacji, w tym m.in. kwestie podatkowe czy planowany zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę.
PopytPolski rynek handlowy jest największy w regionie, rozwija się dynamicznie, co czyni go atrakcyjnym dla zagranicznych sieci i marek. Te najbardziej liczące się wybierają na nowe lokalizacje największe polskie aglomeracje. Przykładowo, w ostatnim czasie centrum handlowym Posnania w Poznaniu swój pierwszy w Polsce sklep otworzył rosyjski producent ubrań befree, a w warszawskim Domu Mody Klif butik uruchomiła Elisabetta Franchi. 
Ciekawym zjawiskiem jest wzrost aktywności wschodnioeuropejskich marek. Rosyjskie i ukraińskie marki, m.in. Goldi, Love Republic, Zarina czy Outhorn, zamierzają podbić polski rynek. Dwie z nich – Love Republic i Zarina zadebiutują w Galerii Północnej, która otwiera się już w sierpniu – wymienia Mariusz Czerwiak.
CzynszeCzynsze "prime", które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). Poza nią, w głównych aglomeracjach, stawki kształtują się w przedziale 45-60 euro za mkw.
Rynek inwestycyjnyW pierwszym półroczu 2017 r. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła 955 mln euro. Ponad 800 mln euro przypadło na sam II kwartał. Przewidujemy, że wysoka aktywność inwestorów utrzyma się również w drugiej połowie roku, a świadczy o tym znacząca ilość transakcji w toku, na różnych etapach zaawansowania, z finalizacją zaplanowaną na najbliższe tygodnie i miesiące – informuje Adam Kiernicki, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.
Największe transakcje sfinalizowane od stycznia do czerwca tego roku to sprzedaż czterech parków handlowych – dwóch w Aglomeracji Warszawskiej, po jednym w Katowicach i Poznaniu – przez IKEA Centres do Pradera European Retail Parks SCSp; zakup trzech centrów wyprzedażowych Fashion House w Piasecznie, Gdańsku i Sosnowcu przez Deutsche Asset Management od funduszu zarządzanego przez Peakside Capital oraz sprzedaż tzw. portfela Quadro przez Blackstone. Trzy centra ze wspomnianego portfela – Wzorcownię we Włocławku, galerię Twierdza w Kłodzku i galerię Twierdza w Zamościu, przejęło EPP. Kaliską galerię Tęcza kupił nieujawniony inwestor. Do istotnych transakcji handlowych pierwszego półrocza należy również zaliczyć zakup CH Ogrody w Elblągu przez CPI Group od CBRE Global Investors (transakcja w ramach międzynarodowego portfela nieruchomości) oraz sprzedaż CH Zakopianka przez Tristan Capital Partners do EPP.
Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych pozostają na poziomie 5,0%, a dla najlepszych parków handlowych na poziomie ok. 7,0%.
Źródło: materiały prasowe