Dziewięć debiutów nowych marek na polskim rynku handlowym [RAPORT]

Orzech

Jak wynika z danych Colliers całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce na koniec III kwartału 2024 roku wyniosły 13 mln mkw. Od początku lipca do końca września oddano do użytku 103 tys. mkw., a w budowie znajduje się kolejne 337,6 tys. mkw. Wskaźnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach utrzymuje się na niskim poziomie 3,3%, co świadczy o stabilnym popycie i dobrej kondycji rynku.

Parki handlowe wciąż na topie

W III kwartale 2024 roku na rynku nieruchomości handlowych w Polsce przybyło 7 nowych obiektów oraz rozbudowano 3 już istniejące. Łącznie dostarczyło to 103 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.

– „Wśród nowo otwartych przestrzeni po raz kolejny dominowały parki handlowe. Największym z nich było centrum BIG w Ostródzie o powierzchni 27 tys. mkw. Drugim co do wielkości projektem był park handlowy BIG w Gorzowie Wielkopolskim, oferujący 25 tys. mkw. powierzchni. Trzecie miejsce zajął natomiast San Park Mysiadło otwarty na terenie aglomeracji warszawskiej (ok. 18,5 tys. mkw.)” – wymienia Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, Colliers.

Ostatni kwartał 2024 roku przyniesie jeszcze kilka znaczących otwarć w tej kategorii. W Łodzi w nadchodzących miesiącach zaplanowano ponowne otwarcie Sukcesji, obiektu o powierzchni 35 tys. mkw., w Szczecinie planowany jest Vendo Park Szczecin (20,1 tys. mkw.), a w Bielsku-Białej Comfy Park Bielik (17 tys. mkw.). Łącznie w budowie znajduje się kolejne 337,6 tys. mkw., z czego 190 tys. mkw. planowane do otwarcia jeszcze w tym roku.

Swoją pozycję umacniają także projekty mixed-use. W sierpniu otwarto kolejne etapy projektu wielofunkcyjnego Bohema w Warszawie. Trwa też budowa kolejnych wielofunkcyjnych inwestycji, w tym m.in. łódzkiej Fuzji, gdyńskiego Waterfrontu czy poznańskiej Starej Rzeźni.

Debiuty i wyjścia

W minionym kwartale krajobraz polskich centrów handlowych wzbogacił się również o nowe marki. W warszawskim Westfield Arkadia zadebiutowały między innymi modowe marki Arket i Uniqlo (w postaci stałego sklepu), w Westfield Mokotów pojawiły się pierwsze sklepy marek Dreame oraz TAG Heuer, natomiast w Złotych Tarasach sklep otworzyła firma Tissot. Do Polski powrócił również GAP, otwierając swój sklep w Designer Outlet Warszawa. Również w stolicy otwarto oferujący luksusowe akcesoria i biżuterię butik Bvlgari.

Swoją działalność w Polsce zdecydowała się natomiast zakończyć sieć drogerii Kontigo oraz marka odzieżowa Eastend. Natomiast w odpowiedzi na zmieniające się preferencje konsumentów, Media Markt uruchomił nowe sklepy w formacie Xpress. Lokale te działają już m.in. w Suwałkach, Jabłonnej i Ostrowie Wielkopolskim.

Nowości w gastronomii

Istotne otwarcia odnotował także sektor gastronomiczny. W San Park Mysiadło otwarto drugi w Polsce lokal sieci L’Osteria, a w łódzkiej Manufakturze zadebiutowała ukraińska marka Rebernia. W warszawskiej Galerii Młociny otwarto pierwszy lokal marki Greek House, również pochodzącej z Ukrainy. Steakownia poszerzyła swoją obecność w Łodzi, dołączając do najemców Off Piotrkowska, a NEON otworzył w projekcie Doki w Gdańsku, w sąsiedztwie obiektu Montownia. Do grona najemców warszawskiej Fabryki Norblina dołączyła natomiast marka Chocobon Home of Sweets.

– „Polska branża gastronomiczna wchodzi w fazę intensywnego ożywienia, co potwierdza rosnąca liczba nowych lokali i konceptów gastronomicznych” – mówi Paweł Paciorek, ekspert w dziale powierzchni handlowych w Colliers.

– „Jednym z dowodów na dynamiczny rozwój rynku są planowane inwestycje w food halle. Powstają one już nie tylko w ramach kompleksów wielofunkcyjnych, ale stanowią też samodzielne byty, zagospodarowując historyczne budynki. Jednym z przykładów jest planowana rewitalizacja Hali Targowej w śródmieściu Gdańska” – dodaje Paweł Paciorek.

– „Rośnie zainteresowanie lokalizacjami zarówno przy głównych ulicach handlowych, jak i na terenach osiedli mieszkaniowych. Najlepszym przykładem jest nabycie przez Thai Wok sieci restauracji „street foodowych” TUK TUK. To strategiczny krok marki w kierunku dywersyfikacji działalności i ekspansji na nowe segmenty rynku” – tłumaczy Marta Cegielnik, dyrektorka w Dziale Powierzchni Handlowych w Colliers.

– „Dzięki temu marka planuje rozszerzyć swoją obecność poza centra handlowe, wchodząc na high street, w obiekty typu mixed-use oraz food halle, umacniając swoją pozycję w dynamicznie rozwijających się innych formatach gastronomicznych” – dodaje Marta Cegielnik.

Łódź z rekordowo niskim wskaźnikiem pustostanów

Wskaźnik pustostanów w największych polskich aglomeracjach w III kwartale 2024 roku odzwierciedla zróżnicowane warunki na lokalnych rynkach handlowych. Jeden z najniższych wskaźników pustostanów w kraju, z wynikiem 1,3%, o 0,5 pp. niższym niż w poprzednim kwartale, odnotowała aglomeracja łódzka. Spadki odnotowano też w Trójmieście i Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej – odpowiednio o 0,8 i 0,2 pp., osiągając wyniki 3,5% oraz 3,7%.

Warszawa odnotowała spadek pustostanów do poziomu 3,0%, co oznacza zmianę o 1 pp. w porównaniu do poprzedniego kwartału.

– „To sygnał stabilności stołecznego rynku, który pomimo rosnącej podaży, zachowuje wysoki poziom absorpcji nowej powierzchni” – zaznacza Paweł Paciorek.

Wskaźnik pustostanów wzrósł natomiast w Krakowie (o 0,4 pp. do 2,1%), w Poznaniu (o 0,1 pp. do 4,5%), a także we Wrocławiu (o 1,1 pp. do 5,4%).