fot. investphoto.pl

[Polska] W przyszłym roku otwarcie trzech wielkich galerii handlowych. Wśród nich Wroclavia

Tomasz Matejuk
– Rok 2016 upłynął pod znakiem oczekiwania na otwarcie centrum handlowego Posnania o powierzchni 100 tys. mkw. powierzchni najmu. W kolejnym będziemy świadkami otwarć aż trzech obiektów o powierzchni powyżej 60 tys. mkw. GLA. Będą to Galeria Północna w Warszawie, Wroclavia i Forum Gdańsk – zapowiadają eksperci.
Colliers International podsumował rynek powierzchni handlowych. Przedstawiciele tej firmy tłumaczą, że deweloperzy koncentrują się obecnie na dwóch segmentach rynku – największych aglomeracjach i miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Podobna proporcja w liczbie inwestycji spodziewana jest także w roku przyszłym.  
– Fakt, że na rynku handlowym notujemy spowolnienie w inwestycjach, nie oznacza, że nic interesującego się na nim nie dzieje – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w firmie Colliers International.

Przybywa parków handlowych

Zarówno w roku 2016, jak i 2017 aż 15% rocznej podaży powierzchni pochodzić będzie z rozbudów i modernizacji starszych obiektów, co potwierdza stabilność tego trendu w Polsce. W połowie bieżącego roku oddano do użytku Galerię Morena w Gdańsku, a w roku przyszłym największa zmiana zajdzie w centrum handlowym Galaxy w Szczecinie, które zostanie rozbudowane o 17 tys. mkw. GLA. 
Biorąc pod uwagę powierzchnię, udział tradycyjnych centrów handlowych w rocznej podaży jest nadal dominujący, ale obserwujemy wzrost liczby parków handlowych, które zarówno w roku bieżącym jak i przyszłym stanowić będą 1/3 wszystkich inwestycji. Co ciekawe, przyszły rok przyniesie dalszy rozwój centrów outletowych w Polsce, zarówno przez rozbudowy, jak i nowe obiekty (np. Outlet Center Bydgoszcz).
Eksperci zwracają uwagę, że interesujące zjawiska obserwujemy także na rynku najemców. Największe umowy najmu w tym roku zawierane były w obiektach znajdujących się w budowie lub na zaawansowanym etapie przygotowań – Galeria Północna i Galeria Młociny w Warszawie lub Galeria Libero w Katowicach. 
– Co jednak ciekawe, najemcy tacy jak H&M, TK Maxx, marki z Grupy LPP, czy sieć kin Helios zawierały także umowy najmu w obiektach re-komercjalizowanych, działających od lat na rynku. Obserwowaliśmy również dynamiczny rozwój sektora sportowego reprezentowanego, między innymi, przez Martes Sport i sieci fitness. Przyszły rok przyniesie z kolei wysyp umów zawieranych przez najemców średnio i mało powierzchniowych – zapowiadają znawcy branży.

Wielkie sieci zmieniają właścicieli, niektóre marki uciekają z Polski

Na rynku dokonują się także spektakularne transakcje sprzedaży sieci handlowych – sieć z artykułami dla dzieci Smyk została kupiona przez fundusz Bridgepoint, Penta Investment jest w procesie przejęcia 100% udziałów w EMPiK Media & Fashion, a sieć sklepów spożywczych Żabka została wystawiona na sprzedaż przez dotychczasowego właściciela Mid Europa Partners za 1 mld EUR. Przejęcia notowane są także w sektorze e-commerce – sieć CCC dokonała zakupu firmy e-obuwie, a Allegro zostało sprzedane grupie funduszy private equity. 
Zmniejsza się liczba debiutów na polskim rynku (15-20 rocznie, wobec 35-40 przed rokiem 2014); w 2016 w Polsce pojawiły się między innymi takie sieci, jak: Forever 21, &Other Stories i Uterqüe. Podobnie jak w latach poprzednich, kilka sieci handlowych podjęło decyzję o wyjściu z polskiego rynku, często z powodu globalnych problemów operacyjnych, tak jak w przypadku M&S czy delikatesów Alma
Wiele sieci obecnych na naszym rynku podejmuje działania mające na celu poprawienie standardu obsługi poprzez modernizację salonów lub wprowadzenie nowych usług – IKEA otworzyła swój pierwszy punkt odbioru towarów w centrum Turawa koło Opola, a Carrefour rozpoczął sprzedaż żywności przez internet oraz wprowadził system click&collect w swoich 86 sklepach. 

Gastronomia w natarciu

Zarówno sektor spożywczy, jak i gastronomiczny, były bardzo aktywne w mijającym roku – Green Cafe Nero rozpoczęło ekspansję poza Warszawą, rozwój przyśpieszyły Costa Coffee i Grupa Amrest, na rynku pojawiły się też nowe sieci (np. Second Cup) i nowe koncepty handlowe (np. Nowakowski Gorąco Polecam). 
W mijającym roku rynek handlowy był stymulowany wieloma czynnikami zmieniającymi zachowania konsumentów, takimi jak, z jednej strony program rodzina 500+, wyższa płaca minimalna, bezpłatne leki dla seniorów, a z drugiej rozwój e-commerce, nowych technologii i wzrost samoświadomości w zakresie zdrowego trybu życia. 
– Rok 2017 z kolei może przynieść wiele zmian wynikających z nowych przepisów prawno-podatkowych, w tym ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej i ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę – prognozują eksperci.