– Wrocław, mimo wysokiego nasycenia powierzchnią centrów handlowych i nieznacznego wzrostu średniego współczynnika pustostanów, wciąż pozostaje w centrum zainteresowania inwestorów i najemców – mówią eksperci. Dodają, że lokalny rynek czeka na otwarcie galerii Wroclavia.
Jak wynika z raportu przygotowanego przez Colliers International, we Wrocławiu działa 18 centrów handlowych o łącznej powierzchni 654 tys. mkw. GLA (powierzchni najmu brutto), co przekłada się na nasycenie rzędu 821 metrów kwadratowych na tysiąc mieszkańców.
Jak wynika z raportu przygotowanego przez Colliers International, we Wrocławiu działa 18 centrów handlowych o łącznej powierzchni 654 tys. mkw. GLA (powierzchni najmu brutto), co przekłada się na nasycenie rzędu 821 metrów kwadratowych na tysiąc mieszkańców.
Jedno centrum handlowe obsługuje zatem średnio 43 890 osób. Siła nabywcza mieszkańców w przeliczeniu na metr kwadratowy centrum handlowego wynosi średnio 41 890 złotych rocznie.
Colliers International
Najstarszym centrum handlowym we Wrocławiu jest Tesco przy ulicy Długiej (dawny HIT) zbudowany w 1995 roku, najmłodszym – Sky Tower ukończone w 2012 roku.
Największą ofertę handlową, usługową, gastronomiczną i rozrywkowo-rekreacyjną zapewnia centrum handlowe Aleja Bielany o powierzchni 131 tys. mkw. GLA, oferujące około 200 lokali. Drugim co do wielkości obiektem w mieście jest Magnolia Park, gdzie na powierzchni 99 tys. mkw. zrobimy zakupy w ponad 230 sklepach.
W 2015 roku na rynku aglomeracji wrocławskiej pojawiła się nowa powierzchnia (ponad 51 tys. mkw.) w ramach rozbudowanych centrów Aleja Bielany oraz Magnolia Park, z kolei w pierwszym półroczu 2016 roku oddane zostało 10 000 mkw. w ramach rozbudowy obiektu Futura Park. Kolejnego otwarcia w mieście należy się spodziewać dopiero w 2017 roku.
Colliers International
REKLAMA
– Wrocław, mimo wysokiego nasycenia powierzchnią centrów handlowych i nieznacznego wzrostu średniego współczynnika pustostanów (1,3 punktu procentowego), wciąż pozostaje w centrum zainteresowania inwestorów i najemców, doceniających perspektywy rozwoju tego miasta. Po okresie rozbudów obiektów o ustabilizowanej pozycji handlowej (Aleja Bielany, Magnolia), we Wrocławiu oczekiwane jest otwarcie centrum handlowego Wroclavia – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.
We wrocławskich centrach handlowych znajduje się 1 306 lokali, co oznacza, że jeden sklep/punkt usługowy lub gastronomiczny obsługuje średnio 605 osób. Największą grupę najemców stanowią sieci z sektorów: moda (28%), usługi (12%) oraz zdrowie i uroda (8%).
Wśród anonsowanych w końcu ubiegłego roku i pierwszej połowie 2016 transakcji najmu na wrocławskim rynku można wymienić m.in.: Smyk Megastore (ok. 1 800 mkw.) i Szachownica (ok. 400 mkw.) w Alei Bielany, Rossmann (ok. 650 mkw.) i Superdry (ok. 250 mkw.) w Magnolia Park, a także Carry (ok. 600 mkw.) w Renomie.
Średni współczynnik pustostanów na koniec 2015 roku wyniósł 1,6%, a w czerwcu br. wzrósł do 3%. Najwyższe czynsze na rynku mieszczą się w przedziale 45-47 euro/mkw./miesiąc za lokal 100-150 mkw. na potrzeby mody.
Materiały inwestora
Lokalny rynek czeka na Wroclavię
Otwarcie potężnej galerii handlowej planowane jest jesienią 2017 roku. Inwestor – jak tłumaczą przedstawiciele Unibail-Rodamco – wybrał Wrocław z uwagi na wskaźniki makroekonomiczne, w tym siłę nabywczą jego mieszkańców oraz lokalizację w samym centrum miasta, obok dworca kolejowego.
Wroclavia powstaje na terenie dawnego dworca autobusowego, w kwartale pomiędzy ulicą Suchą, Joannitów, Dyrekcyjną i Borowską.
Otwarcie potężnej galerii handlowej planowane jest jesienią 2017 roku. Inwestor – jak tłumaczą przedstawiciele Unibail-Rodamco – wybrał Wrocław z uwagi na wskaźniki makroekonomiczne, w tym siłę nabywczą jego mieszkańców oraz lokalizację w samym centrum miasta, obok dworca kolejowego.
Znajdzie się tam ponad 200 sklepów. We wrześniu do grona najemców dołączyła znana polska marka Loft37 – będzie to jej pierwszy lokal we Wrocławiu.
We Wroclavii powstanie też strefa Dining Plaza z 20 restauracjami. Inwestor właśnie ogłosił, że jedną z nich będzie VAPIANO, które zajmie powierzchnię około tysiąca metrów kwadratowych.
Szacowane koszty realizacji tej inwestycji sięgają 240 mln euro.