Zakład jednostek napędowych Stellantis w Tychach wyprodukował pięciomilionowy silnik, licząc od uruchomienia produkcji w 16 września 1999 r. Załoga fabryki osiągnęła ten imponujący wynik dzięki, między innymi, ugruntowanej kulturze biznesowej, zbudowanej na wiedzy i profesjonalizmie. Te zasoby, w połączeniu z wartą 250 mln euro inwestycją w modernizację tyskiej lokalizacji, zakończoną w 2019 roku, umożliwiły jej zdobycie obecnej, silnej pozycji producenta silników do europejskich modeli marek Stellantis.
• Pięciomilionowy silnik z tyskiego zakładu to T-Gen3, czyli najnowsza jednostka 3-cylindrowa z turbodoładowaniem, o pojemności 1,2 litra i mocy 100 KM
• Współtworzy ona napęd hybrydowy, w połączeniu z 48-woltowym akumulatorem litowo-jonowym oraz 6-stopniową dwusprzęgłową elektryczną skrzynią biegów (eDCT), która obejmuje 21-kW silnik elektryczny, falownik i elektroniczny moduł sterowania
• Tyska fabryka jest jedną z czterech tworzących efektywny hub produkcyjny Stellantis w Polsce
Układ hybrydowy, stanowiący idealne pośrednie rozwiązanie pomiędzy tradycyjnym napędem spalinowym i w pełni elektrycznym, zapewnia wiele codziennych, natychmiastowych, korzyści: mniejsze zużycia paliwa, lepszą ochronę środowiska, mniejszą emisję hałasu, większy komfort i radość z jazdy. „Dodatkowa” moc elektryczna poprawia elastyczność przy niskich obrotach i podczas startu, zapewniając kierowcy cichy start i szybką reakcję, a także płynne i szybkie przejścia. Ponadto technologia ta umożliwia odzyskiwanie energii, gdy samochód zwalnia.
T-Gen, wyprodukowany w tyskiej fabryce z najwyższą starannością o jakość i precyzję wykonania, trafia, między innymi, do modeli marek Opel, Citroën, Peugeot, DS, wśród których znajdują się również Jeep Avenger, Fiat 600 i Alfa Romeo Junior, produkowane w drugim z tyskich zakładów Stellantis. To dzięki, między innymi, ich popularności Grupa Stellantis zapewniła pierwsze miejsce w segmencie samochodów hybrydowych rynku UE30: w maju z udziałem na poziomie 18,03% oraz 15,85% w okresie styczeń-maj br.
– „Pięć milionów silników, wyprodukowanych w naszym zakładzie stanowi prawdziwie imponujący wynik. Z perspektywy biznesowej potwierdza on, że inwestycja w ponowne uruchomienie produkcjiw tyskiej fabryce, a także powierzenie jej ważnego strategicznie silnika, były trafne: zakład produkuje z wykorzystaniem pełnych mocy produkcyjnych, a za jakość i wyniki otrzymał ważne korporacyjne wyróżnienia: „Best Improver” i „Best Performer”. Jednak, przede wszystkim, chciałbym docenić tyski Zespół, który osiąga te znakomite rezultaty: to jego otwartość na nowe wyzwania, kompetencje i codzienne zaangażowanie nadają mistrzowski rytm tyskiej produkcji. Bardzo wszystkim dziękuję za każdy z tych pięciu milionów silników: obecnym Pracownicom i Pracownikom, a także tym którzy, choć już z nami nie pracują, mają wkład w to osiągnięcie”. – powiedział Sławomir Czernecki, dyrektor zakładu jednostek napędowych Stellantis w Tychach.
Tyska fabryka jest jedną z czterech tworzących efektywny hub produkcyjny Stellantis w Polsce
W ramach tej współpracy silniki z zakładu w Tychach trafiają do samochodów produkowanych przez drugi tyski zakład Stellantis:
• Jeepa Avengera,
• Fiata 600
• Alfy Romeo Juniora.
Z kolei elementy tłoczone do tych modeli dostarcza Tłocznia zlokalizowana na terenie Stellantis Gliwice, a Centrum Pokryw Baterii gliwickiego przedsiębiorstwa dostarcza obudowy do baterii montowanych w ich w pełni eklektycznych wersjach.
Polskie fabryki Stellantis prowadzą również wspólny projekt głębokiej transformacji energetycznej, w ramach którego budują farmy fotowoltaiczne o całkowitej mocy wynoszącej 58 MW. Po zakończeniu inwestycji, obok tradycyjnie posadowionych instalacji naziemnych, powstanie jeden z największych w tej części Europy system carportów, który dostarczy 7 MW energii.
Polskie zakłady są producentami pojazdów wyposażonych zarówno w tradycyjne napędy, jak i w pełni elektryczne i hybrydowe.
W Tychach powstają modele z segmentu B-SUV: Jeepa Avenger, Alfa Romeo Junior i Fiata 600.
W Gliwicach produkowane są duże samochody dostawcze: Citroën Jumper, Fiat Professional Ducato, Opel i Vauxhall Movano oraz Peugeot Boxer.
Niskoemisyjne portfolio produkcyjne polskiego pionu produkcyjnego Stellantis dopełnia tyska fabryka produkująca najnowszą generację silnika T-Gen3, zaprojektowaną do współpracy z bardzo popularnym wśród klientów Stellantis, układem hybrydowym.