GDDKiA domyka S7, wylot i wjazd do Warszawy od strony Gdańska, Olsztyna

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) szuka wykonawcy, który zaprojektuje ostatni odcinek ok. 12,9 km nowego przebiegu obecnej DK7 na parametrach drogi ekspresowej pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie. To ostatni odcinek najtrudniejszy, z punktu widzenia ruchu, zabudowy, wpisania się w istniejący układ miasta stołecznego Warszawy i jej dzielnic. W piątek 13 października do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zostało przekazane ogłoszenie o zamówieniu rozpoczynające postępowanie przetargowe.

– Północny wylot i wjazd do Warszawy. To odwieczne wąskie gardło i wielogodzinne korki dla Wszystkich mieszkających w miejscowościach podwarszawskich, codziennie dojeżdżających do pracy, ruchu tranzytowego i miejskiego. Rozwiązanie tego problemu komunikacyjnego, jest światłem w tunelu dla wszystkich kierowców. W najbliższych latach, w końcu doczekamy się rozwiązania tego problemu. Dziękuję wszystkim samorządowcom za współpracę, w opiniowaniu przyjętych rozwiązań. Liczę na dalszą współpracę przy realizacji tych projektów – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakres prac projektowych

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych decyzji dla budowy drogi ekspresowej S7. Nowa trasa będzie miała przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu. Zaprojektowane zostaną dwa tunele: na Bielanach (ok. 1000 m) i Bemowie (ok. 1100 m) oraz cztery węzły: Łomianki, Warszawa Wólka Węglowa, Warszawa Chomiczówka, Warszawa Północ (połączenie z Trasą Armii Krajowej S8). Powstaną wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Harmonogram

Postępowanie będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Termin składania ofert został wyznaczony na 20 listopada br., a umowę z wykonawcą (przy braku odwołań) GDDKiA planuje podpisać w I kw. 2024 r.

Po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej GDDKiA będzie mogła przystąpić do prac budowlanych, które przeprowadzi wyłoniony w oddzielnym przetargu wykonawca.

Kryteria

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom branży, jak również opierając się na własnych doświadczeniach przyjęliśmy niestandardowe obecnie podejście do ustalenia kryteriów oceny ofert. Cena stanowi 40 proc. oferty, a pozostałe 60 proc. stanowią kryteria jakościowe. Wśród podkryteriów jakościowych oceniane będzie doświadczenie projektowe osób jakie potencjalni Wykonawcy zamierzają skierować do realizacji zamówienia (50 proc.) oraz metodyka jaką potencjalni Wykonawcy zadeklarują do zastosowania przy pracach projektowych (10 proc.). Nowością dotyczącą oceny ofert Wykonawców jest deklarowana metodyka. Wykonawca będzie miał za zadanie m.in. przedstawić propozycję zapewnienia jakości procesu projektowego, narzędzia i rozwiązania, które przyczynią się do poprawy jakości, spójności, wzajemnej koordynacji, efektywności oraz terminowości w wykonaniu opracowań projektowych dla przedmiotu zamówienia, a także usprawnią realizację i eksploatację zadania. Dodatkowo Wykonawca będzie musiał wykazać się dysponowaniem profesjonalnym zespołem projektantów z określonym doświadczeniem.

Dlaczego najpierw projekt

Przeprowadzony do chwili obecnej proces przygotowawczy obejmował opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie uzyskania decyzji środowiskowej. Dalsze prace projektowe mają za zadanie opracowanie projektu budowlanego wraz uzyskaniem decyzji ZRID.

Z uwagi na złożoność rozwiązań technicznych, przebieg trasy w terenie zurbanizowanym, prognozowane natężenia ruchu oraz trwające rozmowy z samorządami i wynikające z tych spotkań planowane inwestycje w otoczeniu projektowanej S7 chcemy w pierwszej kolejności opracować Projekt Budowlany, umożliwiający analizę rozwiązań wariantowych a w konsekwencji wybór optymalnych. Jednocześnie oczekujemy od Biur Projektowych składających oferty nie tylko odpowiedniego doświadczenia, ale i wykazania się metodami zarządzania obiektem w całym jego cyklu życia.

GDDKiA rozmawia z samorządami

Etap realizacji każdej inwestycji poprzedzony jest pracami przygotowawczymi. To złożony i długotrwały proces. Wymaga on między innymi współpracy z samorządami, przez których tereny przebiegać będzie planowana droga.

W trakcie cyklicznych spotkań z przedstawicielami Urzędu m.st. Warszawy, Dzielnicy Bielany oraz gmin Stare Babice, Izabelin i Łomianki GDDKiA rozmawia na tematy techniczne. Są one między innymi związane z parametrami technicznymi oraz utrzymaniem dróg obsługujących tereny przyległe do przyszłej trasy S7, po oddaniu inwestycji do użytkowania.

Jedną z poruszanych kwestii jest budowa węzła Janickiego w ciągu planowanej drogi ekspresowej S7. Z uwagi na rozpoczęte przez m.st. Warszawę prace projektowe zmierzające do uzyskania decyzji środowiskowej dla Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie (Trasy MMS-C) oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Miasta, podjęliśmy decyzję o przygotowaniu materiałów projektowych niezbędnych do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S7 Warszawa – Kiełpin wariantowo, tj. z węzłem Janickiego i bez niego (uwzględniając jednocześnie rezerwę terenową). W celu finalnego rozstrzygnięcia budowy węzła Janickiego konieczna jest dalsza, ścisła koordynacja prac w zakresie rozwiązań technicznych, a głównie harmonogramów realizacji obu inwestycji. Gwarancją zapewnienia pełnej funkcjonalności ruchowej w obrębie tego węzła i omawianych ciągów drogowych (trasy S7 i Trasy MMS-C), jest kontynuacja budowy przez m.st. Warszawa Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie aż do ul. Lazurowej w Warszawie.

Drugim, nie mniej ważnym tematem jest przejęcie do eksploatacji przez samorządy dróg równoległych, które służą do obsługi ruchu lokalnego, zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U.2022 poz. 1693). Podpisane zostały już dwa porozumienia przez Gminy Łomianki i Izabelin. Zawarcie takiego porozumienia jest niezbędne również z m.st. Warszawą – zarówno dla inwestycji będących w przygotowaniu, jak też w zakresie istniejących dróg ekspresowych w granicach miasta. Uregulowanie kwestii dróg równoległych, potocznie zwanych serwisowymi, ułatwi mieszkańcom załatwianie spraw dotyczących nieruchomości zlokalizowanych w otoczeniu inwestycji, jak też usprawni proces utrzymania tych dróg, po ich oddaniu do ruchu.

Przebieg trasy a złożoność rozwiązań projektowych

Przyszły odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie, ułatwiający dojazd do stolicy od północy, będzie miał po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości około 12,9 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.

Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli – pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wznosie się ponad teren nad drogą ekspresową S8.

Pomiędzy tunelami na etapie prac koncepcyjnych przewidziano węzeł Warszawa Chomiczówka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ.

Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.

Wykonawca projektu dokonana dodatkowych analiz dla połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym. Wjazd na trasę S7 przewiduje się obecnie poprzez wspomniane wcześniej węzły.

S7 na północ od Warszawy

Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów. Kierowcy z 35 kilometrów będą mogli korzystać w 2025 r.

Dla odcinka Czosnów – Kiełpin toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy. Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok oddalając odwołanie w całości. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i pozyskaniu gwarancji należytego wykonania od Wykonawcy GDDKiA będzie mogła podpisać umowę.

S7 Warszawa – Kraków i dalej na południe

GDDKiA systematycznie skraca czas podroży pomiędzy dawną i obecną stolicą Polski. Łączy zbudowane wcześniej odcinki dróg ekspresowych w długi ciąg i realizujemy kolejne. Wraz z oddaniem odcinków Lesznowola – Tarczyn oraz Moczydło – Miechów kierowcy mają do dyspozycji blisko 250 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w woj. małopolskim. W realizacji są kolejne dwa odcinki, Miechów – Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km).

Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. W ekspresowym tempie całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy przed końcem 2024 r.

W drodze na południe od Krakowa mamy już ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Trwają już prace przy opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła też biuro projektowe które przygotuje STEŚ dla przyszłej drogi ekspresowej pomiędzy Krakowem i Myślenicami.

Źródło: GDDKiA