GDDKiA realizuje w woj. mazowieckim inwestycje o łącznej wartości ok. 10 mld zł [RAPORT]

Orzech

Na Mazowszu realizowane jest prawie 190 kilometrów dróg krajowych: autostrad, dróg ekspresowych i dróg klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). To inwestycje z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) oraz Programu budowy 100 obwodnic, o łącznej wartości ok. 10 mld zł.

W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępniła kierowcom dwa odcinki autostrady A2, Kałuszyn – Groszki i Siedlce Zachód – Siedlce Południe. Budowa środkowego odcinka tej trasy, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód, zakończy się wiosną 2025 r. Do tego czasu ruch pomiędzy tymi węzłami odbywa się po istniejącej DK2.

Na obwodnicy Kołbieli w ciągu DK50 niebawem rozpoczną się roboty budowlane, a to za sprawą uzyskanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

W trakcie procedury uzyskania tej decyzji jest 9-kilometrowy odcinek S7 pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem.

A2 Groszki – Siedlce Zachód (12,9 km)

Wykonawca realizuje prace drogowe związane z układaniem ostatnich odcinków nawierzchni jezdni na ciągu głównym. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne i bariery energochłonne. Zaawansowanie robót wynosi 82 proc.

Został podpisany aneks terminowy ze względu na przedłużoną procedurę uzyskania decyzji ZRID. Obecny termin zakończenia kontraktu to grudzień 2024 r. W procedowaniu są kolejne roszczenia wykonawcy, który oczekuje dalszego wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych.

Przypomnijmy, że w sierpniu br. oddane zostało do ruchu 15,6 km autostrady A2. To dwa fragmenty – jeden koło Mińska Mazowieckiego (Kałuszyn – Groszki), a drugie przed Siedlcami (Siedlce Zachód – Siedlce Południe).

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Siedlce – Biała Podlaska (cztery odcinki o łącznej długości 63,4 km)

Na realizowanych odcinkach A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską wykonawcy realizują prace drogowe związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne i bariery energochłonne. Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono m.in. z terminów podpisania umów i przedstawia się następująco:

• Siedlce Południe – Malinowiec - 62 proc.

• Malinowiec – Łukowisko - 47 proc.

• Łukowisko – Swory - 45 proc.

• Swory – Biała Podlaska - 98 proc.

Zadanie najbliżej Białej Podlaskiej będzie gotowe już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech. Dla tego kontraktu

podpisany został aneks wydłużający czas na ukończenie z terminem do końca sierpnia br. Na pozostałych trzech zadaniach terminy umów nie uległy zmianie.

W zakresie wszystkich kontraktów w procedowaniu są jednak roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.

GDDKiA przewiduje, że wszystkie odcinki oddamy do ruchu do końca 2025 r.

W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy 32,3 km autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki:

Biała Podlaska – Kijowiec (16,2 km),

Kijowiec – Dobryń (9,3 km),

Dobryń – Kukuryki (6,8 km).

Dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez Wojewodę Lubelskiego. Na odcinku Biała Podlaska – Kijowiec Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie analizuje obecnie raport środowiskowy w ramach ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko - oczekujemy na opinię Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Lublinie. Na odcinku Kijowiec – Dobryń we wrześniu 2024 r. zakończyły się konsultacje społeczne i obecnie oczekujemy na wydanie przez RDOŚ w Lublinie postanowienia uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia. Na tym odcinku GDDKiA planuje ogłosić przetarg na realizację robót w IV kwartale 2024 r. Dla odcinka Biała Podlaska – Kijowiec przetarg ogłoszony zostanie w I kwartale 2025 r.

Dalsze prace związane z odcinkiem najbliżej granicy zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.

S7 Płońsk – Czosnów (34,6 km)

Na drodze krajowej nr 7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem trwają intensywne prace budowlane. Wraz z ich postępem wprowadzane są kolejne zmiany w organizacji ruchu. Nie ma możliwości uniknięcia utrudnień, ponieważ inwestycje polegają na rozbudowie obecnej DK7 do parametrów trasy ekspresowej.

Roboty są realizowane przy zapewnieniu ciągłej przejezdności pojazdów dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na trzech odcinkach trwają prace związane z budową konstrukcji drogi. Układana jest również nawierzchnia. Budowane są obiekty mostowe, przebudowywane kolizje z urządzeniami podziemnymi.

Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:

Płońsk Południe – Załuski - 61 proc.

Załuski – Modlin - 62 proc.

Modlin – Czosnów - 79 proc.

W przypadku odcinka Płońsk Południe – Załuski termin umowny nie uległ zmianie (maj 2025 r.), natomiast dla dwóch kolejnych zadań podpisane zostały aneksy wydłużające czas na ukończenie do sierpnia 2025 r. W procedowaniu są roszczenia wykonawców wszystkich trzech odcinków, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych.

S7 Czosnów – Kiełpin (9 km)

W listopadzie 2023 r. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie oraz dostosowanie do parametrów trasy ekspresowej części północnego wlotu DK7 do Warszawy. Tym samym 9 km drogi, pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem, zyska dwujezdniową drogę ekspresową z trzema pasami ruchu na każdej jezdni. We wrześniu br. złożyliśmy do Wojewody Mazowieckiego wniosek o uzyskanie decyzji ZRID. Termin zakończenia robót, zgodnie z zawartą umową, przewidywany jest w maju 2027 r.

DK61 Legionowo – Zegrze (4,5 km)

Na rozbudowywanym odcinku prowadzone są roboty ziemne, takie jak wykopy i nasypy. Przebudowywana jest sieć wodociągowa, energetyczna, teletechniczna i gazowa wysokiego ciśnienia. Trwają roboty na obiektach: wiadukcie drogowym i przejściu dla zwierząt małych.

Termin umowny nie uległ zmianie (II kw. 2024 r.). W procedowaniu są roszczenia wykonawcy. Oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych.

Obwodnice:

W realizacji są obecnie trzy obwodnice: Lipska na DK79, Pułtuska w ciągu DK61/57 i Kołbieli na DK50.

W przypadku tej pierwszej, o długości 6,4 km, prace rozpoczęły się w lipcu 2023 r. Zaawansowanie inwestycji wynosi ponad 57 proc. Podpisany został aneks wydłużający czas na ukończenie prac. Przewidywany termin to II kwartał 2025 r.

Jeśli chodzi o obwodnicę Pułtuska, o długości 19,8 km, w październiku 2023 r. przekazaliśmy plac budowy wykonawcy. Obecnie zaawansowanie robót wynosi 39 proc. Zakończenie prac zgodnie z umową zaplanowane zostało w I kwartale 2025 r.

Dla obwodnicy Kołbieli, o długości 11,3 km, pod koniec września br. Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Przekazaliśmy już plac budowy. Wykonawca niebawem rozpocznie roboty w terenie. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2025 r.

Na wszystkich kontraktach w procedowaniu są roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin umowny może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.

Źródło: GDDKiA