PKP PLK S.A. zapewni na lata dobre połączenia Wielkopolski z Dolnym Śląskiem

Orzech

Na kolejne lata PKP PLK S.A. zapewni dobre połączenia Wielkopolski z Dolnym Śląskiem. Na linii kolejowej Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie wyremontowany zostanie tor i przebudowane będą perony. W ten sposób zwiększy się komfort i poprawi bezpieczeństwo.

Spółka wkrótce ruszy z inwestycjami za 154 mln zł (netto) z KPO, dzięki którym już w pierwszej połowie 2026 r. pasażerowie zyskają wygodniejsze podróże

• PKP PLK S.A. podpisała umowę za ponad 85 mln zł netto na roboty na dolnośląskim odcinku linii Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie, natomiast w nadchodzącym tygodniu przekaże plac budowy wykonawcy, który rozpocznie remont wielkopolskiego odcinka, między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim

• Dzięki temu utrzymane zostaną dobre parametry trasy, a w efekcie – dogodne podróże koleją

Ruszają prace w Wielkopolsce

PKP PLK S.A. podniesie standard podróży modernizując 7 stacji i przystanków znajdujących się na trasie. Pasażerowie zyskają lepsze warunki w:

Topoli,

Tarchałach Wielkich,

Odolanowie,

Garkach,

Granowcu,

Sośniach

Pawłowie Wielkopolskim.

Na wysokich peronach ustawione zostaną wiaty i nowe ławki. PKP PLK S.A. zamontuje jasne, ekologiczne oświetlenie. Podróże ułatwi czytelne oznakowanie oraz gabloty informacyjne z przydatnymi komunikatami.

Z myślą o osobach mających trudności z poruszaniem się przygotowane zostaną pochylnie, a dla niewidomych pasażerów na antypoślizgowej nawierzchni zamontowane będą ścieżki naprowadzające.

Na ponad 30-km odcinku między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim PKP PLK S.A. wzmocni podłoże i wymieni szyny w miejscach, które tego wymagają. Inwestycja obejmie remont 3 obiektów inżynieryjnych.

Spółka nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie – planuje wyremontować 6 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Topoli, Odolanowie i w Sośniach, na których kierowcy zyskają nowe urządzenia przejazdowe.

Prace na Dolnym Śląsku ruszają niebawem

10 czerwca PKP PLK S.A. podpisała również umowę na drugi etap prac – roboty na dolnośląskim odcinku, między Międzyborzem Sycowskim a Grabownem Wielkim.

Dbając o komfort podróżnych wykonawca przebuduje trzy perony: w

• Międzyborzu Sycowskim,

• Bukowinie Sycowskiej,

• Twardogórze.

Zapewni również do nich dogodny dostęp, zabudowując odpowiednie dojścia. Na 20-km trasie wyremontowana i wzmocniona zostanie nawierzchnia torowa. Wymieni również 7 rozjazdów. Wykonane zostanie odwodnienie.

Zakres umowy obejmuje remont lub przebudowę 33 obiektów inżynieryjnych: 24 przepustów, 7 wiaduktów i 2 ścian oporowych. Na dolnośląskiej trasie bezpieczeństwo zostanie poprawione na 12 skrzyżowaniach drogi z torami.

Pięć przejazdów: w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej i Twardogórze zyska dodatkowe zabezpieczenia w postaci sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej.

Kto i za ile zrealizuje inwestycje?

Na projekt „Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie” inwestor - PKP PLK S.A. przeznaczy łącznie 154 mln zł (netto) z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Roboty na odcinku wielkopolskim, za 68,1 mln zł (netto), wykona Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. z Poznania.

Prace na odcinku dolnośląskim, za 85,9 mln (netto), zrealizuje konsorcjum w składzie: INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. Komandytowa, LWZ Sp. z o.o., Trakcja System Sp. z o.o.

Korzystne zmiany na trasie Ostrów Wielkopolski – Międzybórz Sycowski podróżni odczują już pod koniec br., kiedy planowane jest zakończenie tego etapu inwestycji. Na realizację drugiego etapu wykonawca ma czas do połowy 2026 r.

Zmiany w komunikacji

Prace przeprowadzone zostaną z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, m.in. podbijarek oraz oczyszczarek tłucznia. Zagwarantuje to właściwe wykonanie robót i zniweluje nieodzowne zmiany w ruchu na jednotorowej linii.

Od niedzieli (15 czerwca), w uzgodnieniu z przewoźnikami, między Ostrowem Wielkopolskim, a Międzyborzem Sycowskim, pociągi regionalne zastąpią autobusy. Składy dalekobieżne będą zaś kierowane trasą przez Krotoszyn.