Znaczne zwiększenie dopuszczalnego obszaru pod inwestycje wiatrowe, wzrost mocy odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym i tym samym przyspieszenie transformacji energetycznej kraju oraz poprawę cen energii dla odbiorców – to m.in. główne cele projektu ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (UD89). Nowelizacja wprowadzi również system wsparcia dla biometanu, aktualizację rozliczeń dla prosumentów oraz szereg ważnych zmian koniecznych dla dalszego rozwoju odnawialnych źródeł energii.
Najważniejsze informacje:
• Propozycja zmian zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych pozwoli przyśpieszyć rozwój gospodarczy, szczególnie w wymiarze lokalnym.
• Efektem zaproponowanych zmian będzie zwiększenie dopuszczalnego obszaru pod inwestycje wiatrowe na lądzie aż o 44% (32 500 km2), skutkiem czego przewiduje się możliwość budowy ponad 10 GW nowych wiatraków na lądzie w perspektywie 2030 r.
• Uwolnienie potencjału energetyki wiatrowej na lądzie i wzrost OZE w krajowym miksie energetycznym przyczyni się to także do utworzenia nowych miejsc pracy dla ponad 30 tys. pracowników.
Projekt ustawy przekazany został do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych.
– Nasza ustawa ma rozwinąć Polsce skrzydła na drodze do zielonej transformacji energetycznej. Projekt porządkuje wiele kwestii, doprecyzowuje przepisy i wprowadza sporo dobrych rozwiązań, które będą służyć rozwojowi odnawialnych źródeł energii. Teraz czekamy na głos organizacji pozarządowych i branży – mówi ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
– Odblokowujemy inwestycje w odnawialne źródła energii. Czeka nas przyspieszenie, bo Polska ma wielki potencjał. Czas go wykorzystać. Zwiększamy znacznie obszar kraju dostępny pod inwestycje i poprawiamy przepisy. Wszystko z zachowaniem dobrych zasad ochrony przyrody – dodaje wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka.
Głównym celem zmian zaproponowanych w projekcie jest zwiększenie możliwości wykorzystania OZE i przyspieszenie transformacji energetycznej z partnerskim udziałem lokalnych społeczności, poszanowaniem środowiska naturalnego oraz obniżenia rachunków za energię elektryczną. Propozycja zmian pozwoli również na kreowanie rozwoju gospodarczego, szczególnie w wymiarze lokalnym.
Korzyści dla JST i przemysłu
Proponowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany skutkować będą szeregiem korzyści, zarówno dla samorządów, jak i przemysłu – m.in. poprzez dodatkowe źródło przychodów w postaci wpływów do budżetu gmin z tytułu podatków od nieruchomości czy obniżając koszty prowadzenia działalności i ślad węglowy oferowanych produktów, co będzie miało szczególne znaczenie w przemyśle energochłonnym.
Krajowy łańcuch dostaw i nowe miejsca pracy
Projektowana nowelizacja wywrze istotny wpływ na finanse przedsiębiorstw działających w sektorze energetycznym, budowlanym, doradczym i projektowym, co wpłynie pozytywnie na realizacje zakładanego wzrostu udziału krajowego w polskich projektach lądowej energetyki wiatrowej.
Przyczyni się to także do utworzenia nowych miejsc pracy dla ponad 30 tys. pracowników.
Aktualizacja zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych
W ramach projektu zmienione zostaną zasady lokalizowania elektrowni wiatrowych. Zniesiona zostanie zasada 10H, minimalna odległość elektrowni wiatrowych od zabudowy ustalona aktualnie na poziomie 700m zostanie zastąpiona wartością 500 m.
Projektowane odległości:
• 500 m od budynków mieszkalnych oraz wzajemnie budynków mieszkalnych od elektrowni wiatrowych (obecnie 700 m),
• 1500 m - od parków narodowych (obecnie zasada 10H),
• 500 m od obszarów Natura 2000 ustanowionych w celu ochrony ptaków i nietoperzy (obecnie brak ochrony),
• utrzymanie 500 m od rezerwatów przyrody (brak zmian).
Zawsze jednak, w konkretnych przypadkach o odległości decydować będzie organ sporządzający miejscowy plan po zapoznaniu się ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko oraz postulatami społeczności lokalnych, które będą mieszkać w pobliżu planowanej elektrowni wiatrowej.
Dodatkowo, projektowana nowelizacja, dostosowując istniejące w prawie mechanizmy, reguluje m.in. lokalizowanie elektrowni wiatrowych przy wykorzystaniu trybu Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego.
Efektem zaproponowanych zmian będzie zwiększenie dopuszczalnego obszaru pod tego typu inwestycje aż o 44% (32 500 km2), co przełoży się na szybszy rozwój projektów wiatrowych na lądzie - przewiduje się możliwość budowy blisko 10 GW nowych wiatraków na lądzie w perspektywie 2030 r.
Wsparcie dla biometanu
Propozycja przepisów obejmuje ponadto wsparcie inwestycji biometanowych, co wpłynie na zmniejszenie uzależnienia od importu surowców energetycznych, a ponadto przyczyni się do:
• wzrostu liczby miejsc pracy w poszczególnych gminach przy obsłudze biometanowni;
• przyspieszenia lokalnej transformacji energetycznej;
• wzrostu przychodów samorządów terytorialnych z tytułu podatków od nieruchomości;
• realizacji celów OZE w transporcie poprzez wykorzystanie biometanu do produkcji biowodoru w oparciu o proces reformingu parowego w instalacjach wykorzystujących w tym celu gaz ziemny;
• stabilizacji i bilansowania sieci elektroenergetycznych;
Konsultacje projektu ustawy
Projekt ustawy został przekazany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych. Dostępny jest w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny na stronie.
Uwagi i opinie do projektu ustawy można zgłaszać na załączonym formularzu w terminie do 21 dni od dnia publikacji na adresy e-mail: (ustawaUD89@klimat.gov.pl) oraz departament.prawny@klimat.gov.pl.
Źródło: MKiŚ