W ostatnich dniach listopada Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej skierowało do konsultacji społecznych projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania - program „Mieszkanie dla Młodych". Wraz z projektem ustawy przedstawiono dokument zawierający ocenę skutków regulacji. Możemy się z niego dowiedzieć jaki jest szacowany wpływ tego programu na budżet państwa, szacowana wartość inwestycji mieszkaniowych dofinansowanych w jego ramach oraz szacowana wielkość akcji kredytowej związanej z jego realizacją. A jak program „Mieszkanie dla Młodych" wpłynie na zdolność kredytową młodych osób zamierzających nabyć swoje pierwsze mieszkanie?
Pomoc państwa w ramach programu „Mieszkanie dla Młodych” polega na dofinansowaniu wkładu własnego przy zaciągnięciu kredytu mieszkaniowego. W rezultacie wpływa na zmniejszenie wymagań dotyczących minimalnych zarobków.
W dokumencie prezentującym ocenę skutków regulacji przygotowywanej ustawy zamieszczono analizę przedstawiającą wymagania dotyczące minimalnej zdolności kredytowej bez uwzględniania pomocy państwa oraz przy wsparciu w wysokości 10% i 15%. Przyjęto do niej następujące założenia:
- kredytobiorcą jest osoba samotna,
- wysokość raty kredytu stanowi 50% miesięcznego dochodu netto kredytobiorcy (zgodnie z rekomendacją T),
- całość wkładu własnego kredytobiorcy jest pokrywana z finansowego wsparcia udzielanego na zasadach określonych w ustawie,
- kredyt zaciągany jest na 25 lat i spłacany w formule równych miesięcznych rat kapitałowo-odsetkowych,
- oprocentowanie kredytu określane jest według formuły: WiBOR 3M (ustalony według stanu na dzień 19 listopada 2012 r.) + 2 punkty procentowe = 6,63%,
- powierzchnia kredytowanego mieszkania wynosi 50 mkw.,
- cena 1 mkw. kredytowanego mieszkania jest równa średniej arytmetycznej dwóch ostatnio ogłoszonych wskaźników przeliczeniowych obowiązujących dla danego województwa (lub stolicy województwa).
Minimalne dochody netto wymagane przy zaciągnięciu kredytu mieszkaniowego | ||||
Lp. |
Województwo/stolica województwa |
Brak wsparcia finansowego |
Wsparcie finansowe w wysokości 10% |
Wsparcie finansowe w wysokości 15% |
1.1. |
Wrocław |
3531,37 |
3178,24 |
3001,67 |
1.2. |
dolnośląskie |
2418,87 |
2176,99 |
2056,04 |
2.1. |
Bydgoszcz, Toruń |
3835,31 |
3451,78 |
3260,01 |
2.2. |
kujawsko-pomorskie |
3835,31 |
3451,78 |
3260,01 |
3.1. |
Lublin |
2735,76 |
2462,18 |
2325,39 |
3.2. |
lubelskie |
2534,25 |
2280,82 |
2154,11 |
4.1. |
Gorzów Wlk., Zielona Góra |
1905,01 |
1714,51 |
1619,26 |
4.2. |
lubuskie |
2614,46 |
2353,01 |
2222,29 |
5.1. |
Łódź |
2614,46 |
2353,01 |
2222,29 |
5.2. |
łódzkie |
2430,12 |
2187,11 |
2065,6 |
6.1. |
Kraków |
3182,46 |
2864,21 |
2705,09 |
6.2 |
małopolskie |
2411,38 |
2170,24 |
2049,67 |
7.1. |
Warszawa |
3002,89 |
2702,6 |
2552,46 |
7.2. |
mazowieckie |
2597,08 |
2337,37 |
2207,52 |
8.1. |
Opole |
3945,37 |
3550,83 |
3353,56 |
8.2. |
opolskie |
2351,41 |
2116,27 |
1998,7 |
9.1. |
Rzeszów |
2417,51 |
2175,76 |
2054,88 |
9.2. |
podkarpackie |
2193,65 |
1974,28 |
1864,6 |
10.1. |
Białystok |
2580,72 |
2322,65 |
2193,61 |
10.2. |
podlaskie |
1981,71 |
1783,54 |
1684,46 |
11.1. |
Gdańsk |
2717,02 |
2445,32 |
2309,46 |
11.2. |
pomorskie |
2406,95 |
2166,25 |
2045,91 |
12.1. |
Katowice |
3633,93 |
3270,54 |
3088,84 |
12.2. |
śląskie |
2817,19 |
2535,47 |
2394,61 |
13.1. |
Kielce |
2875,8 |
2588,22 |
2444,43 |
13.2. |
świętokrzyskie |
2372,19 |
2134,97 |
2016,36 |
14.1. |
Olsztyn |
2783,68 |
2505,31 |
2366,13 |
14.2. |
warmińsko-mazurskie |
1942,55 |
1748,3 |
1651,17 |
15.1. |
Poznań |
2886,36 |
2597,73 |
2453,41 |
15.2. |
wielkopolskie |
2150,72 |
1935,64 |
1828,11 |
16.1. |
Szczecin |
3509,57 |
3158,61 |
2983,13 |
16.2. |
zachodniopomorskie |
2347,66 |
2112,89 |
1995,51 |
Źródło: Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej |
Zdolność kredytowa osoby bezdzietnej poprawia się w wyniku obniżenia raty spłaty kredytu o 10%, a osoby z dzieckiem o 15%. Na dodatkowe wsparcie mogą liczyć osoby lub małżeństwa, które w ciągu 5 lat od dnia nabycia mieszkania finansowanego w ramach ustawy urodzą lub przysposobią dziecko, będące trzecim lub kolejnym dzieckiem w rodzinie. W tego rodzaju przypadkach miesięczna rata spłaty kredytu obniży się o 20% w stosunku do kredytu nie objętego finansowym wsparciem.
Emmerson S.A.