Rusza remont linii kolejowej Oleśnica – Kluczbork, łączącej województwa dolnośląskie i opolskie. Inwestycję o wartości blisko 400 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizuje ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dzięki pracom na dwóch odcinkach linii o łącznej długości 22 km, skróci się podróż koleją między Wrocławiem a Kluczborkiem o ok. 10 min. Powstaną nowe perony i podniesiemy poziom bezpieczeństwa na trasie. Zakończenie prac planowane jest w 2026 r.
• Ekipy wykonawców z początkiem września ruszyły z robotami na dwóch odcinkach linii kolejowej Wrocław - Oleśnica - Kluczbork
• Między Bierutowem i Oleśnicą zmodernizowane zostanie 12 km torów, stan kolejnych 10 km poprawiony zostanie między Kluczborkiem i Wołczynem
• PKP PLK S.A. zmodernizuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wymieni sieć trakcyjną na nową
• Zakres robót obejmuje też zabudowę nowych rozjazdów na stacji Bierutów od strony Oleśnicy oraz w Wołczynie od strony Kluczborka
Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na wszystkich przejazdach kolejowo-drogowych zlokalizowanych na modernizowanych odcinkach linii. W zakresie zadania jest wymiana płyt przejazdowych i naprawa nawierzchni drogowej na dojazdach. Kompleksowo przebudowana będzie droga wojewódzka nr 451 w rejonie skrzyżowania z linią kolejową. Wybrane przejazdy będą wyposażone w nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu.
Wyremontowane lub przebudowane zostanie również 26 obiektów inżynieryjnych. Pracami objęte będą 3 mosty i 4 wiadukty, a także 19 przepustów. Projekt przewiduje odnowę przeprawy nad rzekami Smolną, Świerzną i Baryczką. Wzmocnione zostaną też wiadukty kolejowe w Solnikach Wielkich, Oleśnicy i Ligocie Dolnej. Drugi wiadukt w Ligocie Dolnej, ze względu na brak jego wykorzystania, zostanie zlikwidowany.
PKP PLK S.A. zapewni nową infrastrukturę pasażerską
Stare perony w Smardach zastąpimy nowymi. Dostęp do nich będzie możliwy z pobliskiego przejazdu kolejowo-drogowego, który w tym celu rozbudowane będą o chodnik.
Dwa nowe perony powstaną w miejscowości Solniki Wielkie i będą zlokalizowane bliżej terenów zabudowanych, by kolej lepiej odpowiadała rzeczywistym potrzebom mieszkańców. Dostęp do peronów zapewni nowe przejście przez tory wyposażone w rogatki.
W obu lokalizacjach perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i umożliwią wygodne wsiadanie do pociągów wszystkim podróżnym. Zamontowane zostaną także ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz oświetlenie, które ułatwi podróże po zmroku.
Po zakończeniu prac pociągi pojadą szybciej niż dotychczas
Po zakończeniu prac pociągi pojadą o 40-80 km/h szybciej niż dotychczas – pasażerskie z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.
Dzięki temu skróci się czas jazdy pociągiem między Wrocławiem a Kluczborkiem o ok. 10 minut.
Tory będą dostosowane do przyjmowania cięższych składów przewożących towary.
Umowa została podpisana na dwa zadania:
• „Prace na linii kolejowej nr 143 – zadanie 1 odcinek Bierutów – Oleśnica od km 120,490 do km 132,542” – wartość 163,7 mln zł netto, wykonawca: Trakcja S.A.,
• „Prace na linii kolejowej nr 143 – zadanie 2 odcinek Kluczbork – Wołczyn od km 71,366 do km 81,800” – wartość 234,3 mln zł netto, wykonawca: Konsorcjum PPM-T Sp. zo.o. (lider), DOLKOM sp. z o.o. (partner).
Roboty budowlane zakończą się w drugiej połowie 2026 r.
Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się także do przetargu na kolejny odcinek linii 143
W planach jest przebudowa 3 km fragmentu linii, ważnego z punktu widzenia sprawnego kursowania pociągów w aglomeracji wrocławskiej do Oleśnicy i Trzebnicy, obejmującego stację Wrocław Psie Pole i szlak Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice.
Realizacja będzie możliwa dzięki dofinansowaniu z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.