Na tą wiadomość czekało wielu mieszkańców stolicy: dzisiaj znowu pojedziemy tramwajem po ul. Słomińskiego. Skończył się remont torowiska.
Pracami objęty były odcinek torów od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do wjazdu na most Gdański – w sumie ponad 3 km toru pojedynczego. Część prac realizował zewnętrzny wykonawca, firma Strabag, a część – Tramwaje Warszawskie.
Wygodniej na trasie i przystankach
Zauważalnym efektem robót będzie poprawa stanu infrastruktury. Na sporej długości została zmieniona konstrukcja torowiska na bezpodsypkową. Wykonane zostało nowe odwodnienie. Wymienione zostały szyny oraz – w dużej mierze – słupy wraz z siecią trakcyjną. Na zachodnim odcinku torowisko zostało już zazielenione rozchodnikiem, a „zielony dywan” z rozchodnika na wschodnim odcinku, czyli bliżej mostu Gdańskiego, pojawi się późną jesienią.
Najbardziej odczuwalne zmiany dotyczą jednak przystanków tramwajowych. To przede wszystkim nowe przystanki Baseny Inflancka, które zostały przeniesione na zachodnią stronę skrzyżowania z ul. Pamiętajcie o Ogrodach. Dzięki temu ruch pieszy – w najpopularniejszej relacji, do centrum handlowego Arkadia – został usprawniony. Piesi mają teraz do pokonania krótszy odcinek jezdni.
W tym miejscu zmieniła się także organizacja ruchu i układ pasów na jezdniach. Ale to nie koniec zmian: przystanki Dworzec Gdański zostały wydłużone, przesunięto także przejście dla pieszych prowadzące do wyremontowanych przystanków Park Traugutta. Dla bezpieczeństwa pieszych pasy są „chronione” wyspowymi progami spowalniającymi. Docelowo Zarząd Dróg Miejskich zbuduje tam sygnalizację świetlną wraz z priorytetem dla tramwajów.
Tramwaje na swoich trasach
Od 29 września, w zaplanowanym pierwotnie terminie, na tory wróciły linie: 1 (Żerań Wschodni/Annopol – Plac Narutowicza), 6 (Metro Młociny – Gocławek) i 28 (Dworzec Wschodni – Osiedle Górczewska). Linia 18 na razie kursuje na trasie zmienionej (PKP Służewiec – Plac Narutowicza), a uzupełniająca linia 68 przestała kursować. W zamian na Słomińskiego została czasowo skierowana linia 27, która nie dojeżdża na Żoliborz. Tramwaje tej linii kursują obecnie na trasie Cmentarz Wolski – Żerań FSO przez most Gdański.
Rok z remontami
Obecny rok jest rekordowy, jeżeli chodzi o tramwajowe inwestycje i remonty. W sumie Tramwaje Warszawskie zaplanowały 34 zadania remontowe, obejmujące łącznie blisko 10 km toru pojedynczego. To największa od lat liczba remontów stołecznych torowisk tramwajowych. Zwiększona intensywność remontów jest efektem uruchomienia Warszawskiego Programu Torowego, rozpisanego na wiele lat planu modernizacji istniejącej sieci tramwajowej w Warszawie. Większość robót zaplanowano w okresie wakacyjnym, gdy z tramwajów korzysta mniejsza liczba. Wykorzystywane są także inne inwestycje (np. budowa nowych tras tramwajowych), w wyniku których ruch tramwajowy i tak jest ograniczony bądź wstrzymany.
Inf. UM Warszawa