W Słupsku trwa budowa nowego dworca kolejowego [FILM+WIZUALIZACJE]

Orzech

Nowoczesny, geometryczny, superkomfortowy, z elewacją z płyt ceramicznych w kolorze cegły, a do tego z zielonym placem przed nim – taki będzie nowy dworzec w Słupsku.

Wizualnie budynek nowego dworca w Słupsku będzie przypominać nową bramę do miasta. Dynamiki geometrycznej bryle nowego dworca nadadzą skośne podziały na elewacji. Będzie ona wykończona ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte będą dwa rodzaje płyt: matowych i z połyskiem, odbijających światło. Równie ciekawie nowy dworzec będzie prezentował się nocą. Na jego elewacji rozmieszczono pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły. Z pomocą światła podkreślona będzie najważniejsza przestrzeń budynku, czyli pasaż prowadzący w kierunku peronów. Nocna iluminacja bryły będzie współgrać z oświetleniem nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni w otoczeniu budynku.

Równie interesująco zaprojektowano wnętrze dworca. Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowano w północnej części nowego budynku. Dostaniemy się do niej bezpośrednio z otwartego pasażu prowadzącego na perony. Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone ze sobą schodami i windą. Zajmie on znaczną część jego parteru oraz piętra. Będzie urządzony nowocześnie i zgodnie ze współczesnymi trendami – utrzymany w biało-szarej kolorystyce. „Ciepła” wnętrzu dodadzą okładziny wykonane z drewnianych listewek w kolorze jesionu, które znajdą się na ścianach w okolicach kas. Z drewna i zamontowanych pomiędzy nimi liniowych opraw zostaną wykonane sufity holu. Na pierwszej kondygnacji znajdą się również lokale komercyjne, natomiast na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz niewielkim kącikiem zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz wygodne ławki dla podróżnych, przy których w poczekalni znajdą się stacje do ładowania smartfonów. W południowej części dworca na parterze zaprojektowano przestrzeń pod prawie 100-metrowy lokal handlowy, a na piętrze gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei.

Nowy dworzec w Słupsku będzie pozbawiony barier architektonicznych oraz w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Zastosowano w nim m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca, które pomogą przemieszczać się po jego obszarze osobom niewidomymi i niedowidzącym. W budynku będą się znajdować windy, toalety dla osób z niepełnosprawnościami, a teren go otaczający zostanie wyprofilowany w ten sposób, żeby pozwolił na swobodne przemieszczanie się osób na wózkach.

Nowy dworzec w Słupsku to również budynek na wskroś nowoczesny, bezpieczny i przyjazny środowisku. W budynku zaprojektowano odzysk wody deszczowej z dachu o powierzchni prawie 1000 m kw. Będzie ona gromadzona w specjalnym zbiorniku i po podczyszczeniu używana do spłukiwania toalet lub podlewania zieleni na placu. Na dachu dworca będzie również umiejscowionych 48 paneli panele fotowoltaicznych o łącznej mocy 19,68 kWp, które wytworzą przeszło 18 kWh „zielonej energii” rocznie. Dzięki temu o prawie 11 ton zostanie ograniczona rocznie emisja dwutlenku węgla do środowiska! Z kolei wentylację dużej części pomieszczeń w budynku zaprojektowano z pomocą centralnej wentylacyjnych z odzyskiem ciepła. Dworzec będzie wyposażony w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który będzie zarządzał instalacjami i urządzeniami w obiekcie, a także optymalizował zużycie energii elektrycznej, cieplne oraz wody.

Inwestycja w Słupsku to jednak nie tylko budowa nowego dworca, ale również kompleksowa przebudowa jego otoczenia. Przed fasadą nowego dworca powstanie prawdziwy plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony. Zieleń (w tym około 30 nowych drzew!) będzie kontrastowała na nim z szarą nawierzchnią wykonaną z płyt betonowych. Dodatkowo zaprojektowano wiatę rowerową, którą pomieści 30 jednośladów oraz parking samochodowy, gdzie znajdzie się przeszło 70 miejsc postojowych. Wśród nich będą także stanowiska dla samochodów osób z niepełnosprawnościami oraz do ładowania samochodów elektrycznych. Pomiędzy peronami a placem i dworcem, wzdłuż nowego fragmentu drogi, znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, niewielka strefa kiss&ride oraz postój taksówek. Przebudowę przejdzie również znajdujący się w sąsiedztwie budynek biurowy. Zostanie on ocieplony oraz zmieni się jego wygląd. W dolnej części elewacja nawiąże do koloru nowego dworca, natomiast na wyższych kondygnacjach będzie wykończona matowymi i połyskującymi płytami ceramicznymi w kolorze białym. Podczas inwestycji w budynku zostaną wymienione witryny pomieszczeń handlowych oraz okna, których ramy zyskają kolor antracytowy.

Budowa nowego dworca w Słupsku wraz z rewitalizacją jego otoczenia to jeden z ważniejszych projektów realizowanych w tej część Polski w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Łączny koszt inwestycji to 55,5 mln złotych brutto.

InwestoremPolskiej Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych jest Budimex S.A., a projekt budowy nowego dworca opracowała pracownia Studium Sp. z o.o.

WIZUALIZACJE:

Typ nieznany: feed

Prace obejmują także przebudowę mostu na Słupi oraz 3 wiaduktów kolejowych na terenie miasta.

Nowe konstrukcje mostu i wiaduktów na terenie miasta zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów w kierunku Trójmiasta.

Na szlaku Lębork – Słupsk będzie drugi tor

Na modernizowanym, 47-kilometrowym odcinku linii nr 202 Słupsk – Lębork PLK S.A. prowadzą prace ziemne pod zabudowę drugiego toru, który zwiększy przepustowość na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Wykonawca przystąpił do pierwszych prac związanych z przebudową wiaduktów i przepustów, infrastruktury podziemnej i odwodnienia.

Przebudowane na trasie stacje i przystanki będą bardziej dostępne. Wygodniejsze podróże zapewnią przebudowane stacje i przystanki Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Lepszy dostęp do pociągów umożliwią 3 nowe przystanki: w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.

Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h.

Oba zadania są wartę łącznie ponad 1,8 mld zł netto. Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork – Słupsk planowane jest w 2026 r. Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk” planowany jest do realizacji w ramach dwóch perspektyw finansowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020(POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Źródło: PKP PLK S.A.