[Poznań] Akcja „Kratownica” – Poznań City Center szykuje się do zadaszenia

Kajtman

Ponad godzinę trwał montaż ostatniej, najcięższej, bo ważącej ponad 120 ton kratownicy, która jest elementem wznoszonego w ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu trzykondygnacyjnego parkingu na tysiąc aut.


Kratownicę osadzono na betonowych słupach w miejscu, gdzie w przyszłości planowana jest budowa peronu Kolei Dużych Prędkości. W operacji uczestniczyły trzy dźwigi, w tym jeden z największych w Polsce, Terex Demag CC 2500-1, popularny „Herkules” mogący przenosić ciężary ważące nawet 500 ton. Dobra, bezwietrzna pogoda ułatwiła zadanie, choć nie lada wyzwaniem dla obsługi była dziś konieczność przemieszczenia się „Herkulesa” o kilka metrów po specjalnym, zbudowanym z drewnianych bali podłożu, z wiszącą w powietrzu kratownicą. Operator dźwigu i asystujący mu mniejszy dźwig, odpowiedzialny  za stabilizowanie „Herkulesa” z trudnym zadaniem poradzili sobie perfekcyjnie.


W ciągu zaledwie 10 dni inwestor, węgierska spółka TriGranit Development Corporation zamontowała aż cztery takie stalowe kratownice, w których docelowo znajdą się rampy najazdowe umożliwiające wjazd aut na kolejne kondygnacje parkingu. Bardzo skomplikowana logistycznie, wymagająca zastosowania  nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa (wyłączanie sieci trakcyjnej, wstrzymany ruch pociągów, praca w nocy) budowa stalowej konstrukcji akurat w tym miejscu była wymuszona  przejściami podziemnymi  dworca kolejowego Poznań Główny na peronach I, II i III, uniemożliwiających  zastosowanie tradycyjnych fundamentów. Kratownice pełnią więc rolę mostu łączącego dwie części parkingu. Dokończenie parkingu, który składa się prawie z trzech tysięcy prefabrykowanych elementów  planowane jest na wiosnę przyszłego roku.


Obecnie na tylnej, niewidocznej z Mostu Dworcowego części galerii handlowej Poznań City Center rozpoczął się montaż konstrukcji pod dach. Do końca roku Inwestor planuje zakończenie budowy obiektu w stanie surowym otwartym, do lutego 2013 roku budynek powinien być już w całości zadaszony. W części nowego dworca autobusowego PKS trwa szklenie stalowej, ażurowej konstrukcji dachu, identycznej jak na nowym dworcu PKP. Prace mają potrwać do grudnia. Lada dzień powinny rozpocząć się też prace związane z budową nowego układu drogowego wokół Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów, nowe skrzyżowanie u zbiegu ulic Towarowej, Matyi i Przemysłowej, przedłużenie ulicy Jakuba Wujka w głąb Wolnych Torów oraz prawie 2,5 km dróg wewnętrznych i dojazdowych przy dworcu PKS i centrum handlowym. Wybrani przez Inwestora wykonawcy ustalają z Zarządem Dróg Miejskich szczegółowy harmonogram prac i niezbędnych z uwagi na lokalizację  ograniczeń w ruchu samochodów i tramwajów. Na początek, jeszcze w listopadzie trzeba będzie przełożyć znajdujące się pod ziemią kable. Budowa dróg ruszy prawdopodobnie w grudniu. 


Otwarcie Poznań City Center, a więc galerii handlowej Poznań City Center z 250 sklepami, dworca PKS na 19 stanowisk, parkingu na 1500 aut oraz nowych dróg zaplanowano na IV kwartał 2013 roku.