Wykonawca, firma Budimex, finalizuje zaplanowane na 2022 r. prace na budowie mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. W sobotę, 10 grudnia zakończyło się betonowanie filarów dwóch ostatnich rzecznych podpór, oznaczonych symbolami P3 i P4. Tym samym sfinalizowane zostaną wszystkie prace zaplanowane na 2022 r.
Pozostanie jedynie zdjąć szalunki obu podpór, ale nastąpi to tuż przed świętami, bo do tego czasu beton musi odpowiednio związać. Jednocześnie Budimex rozpoczął przygotowania do robót w okresie zimowym. Będą wiązały się z wbijaniem dalb (grubych pali) w dno Wisły, będącymi podporami tymczasowymi pod montaż konstrukcji stalowej (ustroju nośnego mostu). Obecnie elementy te są wytwarzane, a na plac budowy powinny dotrzeć wczesną wiosną.
Prace zaplanowane na 2023 r. będą wiązały się przede wszystkim z montażem konstrukcji stalowej, a w dalszej kolejności z robotami wykończeniowymi, czyli m.in. układaniem nawierzchnio-izolacji przeprawy oraz montażem elementów wyposażenia mostu, m.in. balustrad, ławek, kamer i oświetlenia.
Zasadnicze roboty związane z budową mostu trwają od marca. Najpierw wiązały się z wbijaniem pali w miejscach podpór obiektu, potrzebnych do wciśnięcia 584 stalowych grodzic. Następnie je pogrążono, co pozwoliło odgrodzić od wody tereny podpór i umożliwiło rozpoczęcie przy nich prac żelbetowych.
Podpory składają się z trzech elementów: tzw. korka betonowego, fundamentu i filara. Dwa pierwsze znajdują się poniżej istniejącego poziomu terenu, a trzeci jako jedyny „wyrasta” ponad poziom wody lub gruntu. Dlatego, że to właśnie na filarach oparty zostanie ustrój nośny, czyli stalowa konstrukcja mostu.
Jako pierwsze zostały wykonane podpory lądowe. Dwa takie elementy (P1 i P1a) powstały na bulwarach wiślanych, a trzy (P5, P6 i P7) po stronie Pragi. Konstrukcje stoją od końca wakacji, a dopiero jesienią zaczęły dołączać do nich już te ulokowane na Wiśle. Jako pierwszą rzeczną podporę Budimex wykonał tę o symbolu P2, usytuowaną najbliżej lewego brzegu rzeki. Jednocześnie wybetonował mur oporowy przy podporze P7 i następnie częściowo przykrył go ziemią (tzw. zasypką inżynierską).
452 metry przez Wisłę
Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Będzie liczył 452 metry długości, dzięki czemu stanie się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.
Jednopoziomowy most wesprze siedem podpór z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli się na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.
Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. W miejscu zagięć przeprawa będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki z dwóch stref wypoczynkowych z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie zapewnią dyskretne źródła światła umieszczone w balustradach.
Most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu (pomarańczowo-brązowa imitacja rdzy). Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką.
Wiosna 2024
Koncepcja architektoniczna mostu pieszo-rowerowego została wybrana w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 r. i rozstrzygnięta we wrześniu 2017 r. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, która wcześniej zaprojektowała m.in. most im. Marii Skłodowskiej-Curie.
Przeprawa, która wpisuje się w koncepcję Nowego Centrum Warszawy, ma być gotowa wiosną 2024 r.
WIZUALIZACJE:
Inwestorem jest Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie. Projekt architektoniczny przygotowało biuro Schuessler Plan. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Budimex S.A. Koszt inwestycji to 120 mln zł.