PKP PLK S.A. wyremontuje 54 kilometry międzywojewódzkiej linii kolejowej łączącej Wrocław z Bytomiem, na odcinku Opole Groszowice – Pyskowice. Odnowione zostaną wiadukty i mosty, przebudowane dwa perony. W ramach tej ważnej inwestycji zmodernizowane zostaną także tory. Prace zostaną wykonane z Krajowego Planu Odbudowy za ponad 100 mln zł. Z myślą o pasażerach prace poprowadzone zostaną tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na zmiany w komunikacji.
• Na projekt „Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Opole Groszowice – Pyskowice” PKP PLK S.A. przeznaczyły łącznie 105 mln zł (netto) z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)
• Roboty zrealizuje konsorcjum w składzie: DOLKOM Sp. z o.o. i SBM Sp. z o.o.
• Korzystne zmiany na trasie podróżni odczują w drugiej połowie 2026 r.
Podniesie się standard międzyregionalnych podróży
PKP PLK S.A. podpisały umowę, dzięki której na 54 kilometrowym odcinku trasy Opole Groszowice – Pyskowice wykonawca zaprojektuje i zrealizuje prace na torach, obiektach inżynieryjnych, peronach, przejazdach kolejowo-drogowych oraz w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym.
W planie jest dostosowanie trasy do prędkości 160 km/h.
Na wybranych odcinkach realizowanego zakresu wymienione zostaną elementy nawierzchni torowej, w tym podkłady kolejowe. Specjalistyczne maszyny podbiją tory i rozjazdy tam, gdzie będzie to konieczne. Zrewitalizowane zostanie odwodnienie.
Z myślą o pasażerach prace poprowadzone zostaną tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na zmiany w komunikacji. Tak długo, jak będzie to możliwe, ekipy będą działać naprzemiennie na jednym, następnie na drugim torze.
Zakres umowy przewiduje prace remontowe na 21 obiektach inżynieryjnych. Wiadukty w Toszku, Strzelcach Opolskich i Szymiszowie oraz most w Warmątowicach będą odświeżone i wzmocnione. Odnowionych zostanie kilkanaście przepustów.
Zadbano też o wyższy poziom bezpieczeństwa na 23 przejazdach kolejowo-drogowych. Na 7 skrzyżowaniach torów i drogi – w Pawłowicach, Ligocie Toszeckiej, Warmątowicach, Malinie i gminie Tarnów Opolski – zamontowane zostaną dodatkowe zabezpieczenia w postaci rogatek. Na wszystkich poprawiona będzie nawierzchnia.
Dla większego komfortu pasażerów przebudowane będą perony w Ligocie Toszeckiej i Kotulinie. Ich wysokość zostanie dostosowana dla potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pojawią się nowe ławki, gabloty i wiaty.
W Strzelcach Opolskich wydłużony zostaną perony do 350 i 450 metrów. Na tej stacji odnowione będzie tam również przejście pod torami. Powstanie niezbędne odwodnienie i izolacje.
Linia kolejowa nr 132
To dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa przebiegająca przez województwa śląskie, opolskie oraz dolnośląskie i łącząca Bytom z Wrocławiem. Pomiędzy Opolem a Wrocławiem, linia ta jest fragmentem linii E 30, a pomiędzy Pyskowicami a Opolem linii CE-30.
Linie te tworzą III paneuropejski korytarz transportowy. Pomiędzy Zabrzem a Pyskowicami, linia jest rozebrana. Ruch pasażerski prowadzony jest na odcinkach Bytom – Bytom Bobrek (dalej do Gliwic liniami nr 188 i 147), oraz Pyskowice – Wrocław Główny. Odcinki Bytom – Zabrze Biskupice, oraz Pyskowice – Wrocław umieszczone są w wykazie linii o znaczeniu państwowym.
Do 2011 roku odcinek Wrocław – Opole został zmodernizowany do prędkości 160 km/h dla pociągów osobowych. Ten fragment linii wraz z CMK i protezą koniecpolską stanowi najszybsze połączenie Wrocławia z Warszawą.
Natomiast odcinek Opole Groszowice – Strzelce Opolskie - Pyskowice wyremontowano w latach 2013–2014. Przeprowadzone prace pozwoliły na przywrócenie prędkości konstrukcyjnej 120 km/h dla pociągów pasażerskich.
Obecnie, oprócz pociągów Regio z Gliwic do Opola Głównego, z tego odcinka korzystają wszystkie pociągi dalekobieżne kursujące między Górnym Śląskiem a Wrocławiem. Wcześniej trasowano je przez Kędzierzyn-Koźle, liniami 136 i 137.
W styczniu 2019 PKP PLK podpisały z firmą PORR umowę na remont linii nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice
Zdjęcie główne: zdjęcie ilustracyjne.
Źródło: PKP PLK S.A. / Wikipedia. Edit: Orzech (Investmap.pl)