W miniony weekend w stolicy Dolnego Śląska ruszyły prace związane z przebudową ulicy Powstańców Śląskich. Najważniejsza z perspektywy kierowców zmiana to zastąpienie kostki kamiennej asfaltem. - To historyczny moment, na który czekały pokolenia mieszkańców Wrocławia - podkreśla prezydent Jacek Sutryk.
Przypomnijmy, planowana przebudowa ulicy Powstańców Śląskich we Wrocławiu wzbudziła wiele emocji i kontrowersji wśród mieszkańców miasta. Przez wiele tygodni trwał spór pomiędzy inwestorem, czyli miastem Wrocław a Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków o to, na którym odcinku tej mocno wyeksploatowanej ulicy powinna zostać historyczna kostka, a gdzie może ją zastąpić asfalt.
Ostatecznie, jak informowaliśmy w lutym 2025 roku, w końcu udało się wypracować wspólne rozwiązanie.
Stanowisko konserwatorskie uległo nieznacznej zmianie. Przede wszystkim naciskaliśmy na to, aby kostka pozostała lub została wymieniona na terenie ronda. To rzeczywiście wyjątkowe założenie urbanistyczne. Dotyczy to także terenu komponowanej zieleni, nad którym również trzeba będzie się w przyszłości pochylić. W związku z tym w rejonie ronda oraz na krótkich odcinkach dojazdowych, czyli przy samym wjeździe na rondo, pozostawiamy nawierzchnię kamienną – mówił na antenie Radia Wrocław Daniel Gibski, Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Z kolei Tomasz Sikora z wrocławskiego magistratu podkreślał, że finalnie na ulicy Powstańców Śląskich zostanie wymieniona nawierzchnia na asfalt – zarówno na odcinku od ulicy Swobodnej do ronda, jak i od ronda do alei Hallera. Niedługo potem Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił przetarg na remont nawierzchni tej jednej z najważniejszych arterii w stolicy Dolnego Śląska.
Asfalt zamiast kostki
Prace przy przebudowie ruszyły w sobotę 12 lipca. Jak zaznacza prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, najważniejsza z perspektywy kierowców zmiana to zastąpienie kostki kamiennej asfaltem.
Oprócz wymiany nawierzchni zakres inwestycji w ulicę obejmuje: nową konstrukcję jezdni, nową nawierzchnię peronów przystanków autobusowych dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, nowe nawierzchnie fragmentów chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów i zatok postojowych, regulacje wpustów kanalizacji deszczowej i pokryw studni, nowe oznakowanie pionowe i poziome i odtworzenie zieleni w pasie drogowym - wylicza Sutryk.