GDDKiA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla obwodnicy Łęcznej

Orzech

Rozpoczął się kolejny etap przygotowań do budowy obwodnicy Łęcznej w ciągu DK82. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła wniosek do burmistrza tego miasta wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Jej uzyskanie oznaczać będzie zatwierdzenie przebiegu drogi.

Trzy warianty

W 2021 r. GDDKiA rozpoczęła prace przygotowawcze obejmujące Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania DŚU. Na początkowym etapie rozpatrywane były trzy warianty przebiegu obwodnicy. Dwa omijające miasto od strony północnej, a jeden od południowej. W trakcie opracowywania dokumentacji, w 2022 r. odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami. Wszystkie uwagi i opinie do zaproponowanych wariantów zostały przeanalizowane przez projektanta.

Warianty społeczne

Na bazie wniosków otrzymanych w trakcie działań informacyjnych po pierwszym spotkaniu z mieszkańcami w czerwcu 2022 r., GDDKiA opracowała dwa dodatkowe, społeczne przebiegi obwodnicy w wariantach A i B. Były one analizowane pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym.

Wariant społeczny A uzyskał negatywną opinię Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z uwagi na to, że przebiegał przez obszar wpisany do rejestru zabytków, obejmujący dolinę rzeki Wieprz i dawny zespół podworski w Podzamczu. W związku z tym nie podlegał dalszej analizie w opracowywanej dokumentacji. We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej GDDKiA zarekomendowała wariant B, biegnący po północnej stronie obecnej DK82, o długości 6,1 km. Wariant ten uzyskał pozytywną opinię zarówno Burmistrza Miasta Łęczna, jak i Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Przebieg drogi

Początek obwodnicy planowany jest w okolicach Kolonii Trębaczów. W ramach inwestycji, obecne skrzyżowanie DK82 z drogą powiatową, prowadzącą w kierunku Ciechanek Łęczyńskich oraz drogą gminną (połączoną od północy z drogą wojewódzką nr 829), będzie zlikwidowane. Zamiast niego, 500 metrów dalej, jadąc w stronę Łęcznej, wybudujemy rondo. Następnie obwodnica pobiegnie nad drogą wojewódzką nr 829 i przetnie rzekę Wieprz oraz dotrze do drogi wojewódzkiej nr 813. Planowana jest tu budowa ronda. Dalej trasa pobiegnie w kierunku południowo-wschodnim przez tereny rolnicze w stronę drogi wojewódzkiej nr 820, gdzie także planowane jest rondo. Po przekroczeniu doliny Świnki obwodnica włączy się do istniejącej DK82 około 2,5 km na wschód od centrum Łęcznej.

Co dalej

Decyzja środowiskowa jest ważnym krokiem do realizacji inwestycji. Złożenie wniosku kończy fazę analiz poszczególnych wariantów. DŚU GDDKiA spodziewa się otrzymać w tym roku, a jej wydanie zatwierdzi ostateczny przebieg drogi.

W kolejnym etapie przygotowania inwestycji, po uzyskaniu decyzji środowiskowej i doszczegółowieniu dokumentacji technicznej, ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi w systemie Projektuj i buduj.

#ŁączymyPolskę

Realizacja tej trasy, przewidziana w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, pozwoli odciążyć centrum Łęcznej od ruchu tranzytowego. Istniejąca DK82 prowadzi od węzła Lublin Tatary na obwodnicy Lublina przez Łęczną i Cyców do Włodawy. To także szlak na Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie, który jest szczególnie mocno obciążony ruchem w okresie wakacyjnym. Trasa pełni funkcję nie tylko drogi regionalnej, ale również łączącej wschodnie obszary Polski z centrum kraju. Projektowana droga będzie drogą jednojezdniową w klasie technicznej GP (główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 ton/oś.

Źródło: GDDKiA