Łódź: CPK otwiera oferty w przetargu dot. zmiany układu torowego w rejonie Retkini

Orzech

W sumie siedem ofert wpłynęło na prace projektowe dla ok. 3-kilometrowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Zmiany w projekcie mają nie tylko zminimalizować wpływ na przystanek na Retkini, ale także umożliwić mieszkańcom korzystanie z tej ważnej stacji nawet podczas budowy linii kolejowej.

Przetarg dotyczy prac projektowych związanych z budową linii kolejowej nr 85 na odcinku posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia oraz przebudowy odcinka linii kolejowej nr 14 do stacji Łódź Lublinek, a opcjonalnie także dalszego fragmentu linii kolejowej nr 85 w kierunku Sieradza.  Zmiany w projekcie są wynikiem wsłuchania się w prośby mieszkańców oraz efektywnej współpracy z PKP PLK.

Przeprojektowanie tego odcinka Kolei Dużych Prędkości pozwoli na ograniczenie ingerencji w istniejącą infrastrukturę, a dodatkowo przełoży się na realne oszczędności środków publicznych na etapie realizacji robót budowlanych.

W ramach kontraktu wykonawca będzie zobowiązany do opracowania kompletnej dokumentacji projektowej, uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych, zezwoleń, uzgodnień i opinii, w tym umożliwiających przystąpienie do realizacji robót budowlanych. Umowa przewiduje 28 miesięcy od momentu jej podpisania na realizację ujętych w niej zadań. W postępowaniu przetargowym CPK oceni złożone oferty według kryteriów: 40% – cena za zadania podstawowe, 20% – cena za zadania opcjonalne i 40% za kwalifikacje i doświadczenie zespołu.

W sumie do Spółki CPK wpłynęło siedem ofert od:

BBF 79 899 563,36 zł

Dohwa Polska, Dohwa ENGINEERING, Korea National Railways 56 857 846,70 zł

Egis Poland, Metroprojekt 81 530 932,47 zł

Multiconsult Polska 58 691 667, 27 zł

PROMOST Consulting, Warsaw Projekt 58 184 258,72 zł

SYSTRA 84 496 292,25 zł

VOESSING Polska 88 520 594,65 zł

* Oferty na opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla Projektu pn.: „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi, w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14 – odcinek Posterunek odgałęźny Łódź Retkinia” podane zostały w kwotach brutto.

Przyjęte założenia projektowe dla odcinka objętego postępowaniem przetargowym zakładają: 

uproszczenie układu torowego planowanego posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia, co ograniczy koszty i zajętość terenu pod inwestycję w tym obszarze; 

przesunięcie torów linii kolejowej nr 85zpołudniowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek. Pozwoli to m.in. na uniknięcie kolizji zrozbudową przez PGE Energetyka Kolejowa podstacji trakcyjnej Łódź Lublinek oraz istotnie skróci długości planowanej estakady kolejowej przechodzącej nad drogą ekspresową S14; 

ograniczenie do minimum zakresu ingerencji w elementy przystanku Łódź Retkinia, co umożliwi również korzystanie z niego przez mieszkańców w trakcie prowadzenia robót budowlanych;  

przeniesienie miejsca ewakuacji i ratownictwa z rejonu ulic Maratońskiej i Spartańskiej w sąsiedztwo stacji Łódź Lublinek, wygospodarowując tym samym rezerwę terenową dla ewentualnego, nowego przystanku Łódź Smulsko, który w przyszłości może zwiększyć dostępność kolei dla mieszkańców.