PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wydać na rewitalizację trasy przez Sobótkę blisko 185 mln zł. Do najtańszej oferty brakuje im 60, a do najdroższej 302 mln zł. Pociągi mają ruszyć na pełnym wyremontowanym fragmencie planowo z początkiem 2021 roku.
PKP PLK S.A. opublikowały 5 grudnia listę ofert w przetargu w trybie "zaprojektuj i buduj" na rewitalizację linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Gł. – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto (o jego ogłoszeniu informowaliśmy w październiku). Zamierzają przeznaczyć na ten cel 184 mln 993 tys. zł brutto. Wszystkie złożone propozycje przewyższają tę kwotę. Inwestycja będzie finansowana ze środków europejskich oraz samorządu województwa.
Do postępowania przystąpiło ośmiu uczestników. Wszyscy zapewniają pięcioletnią gwarancję. Najwięcej oczekuje Budimex S.A. – 487 mln 54 tys. zł. Pięciu chętnych zaproponowało realizację zadania za kwoty w przedziale 281,3-357,5 mln zł. Najkorzystniejsze są propozycje złożone przez konsorcja firm Schweerbau GmbH & Co.KG i SBM Sp. z o.o. (245 mln 673 tys. zł) oraz Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Infrastruktury Komunikacyjnej "Dolkom" Sp. z o.o. i Infrakol Sp. z o.o. (252 mln 679 tys. zł).
PKP PLK podzieliły przedsięwzięcie na cztery etapy. Do 10 grudnia 2019 roku wykonawca ma dopuścić pociągi do ruchu z Sobótki Zachodniej do Świdnicy Miasto, a do 15 września 2020 na odcinkach Kobierzyce – Sobótka Zachodnia oraz Wrocław Główny – Kobierzyce. Zakończenie umowy ma nastąpić do 30 grudnia 2020.
Pociągi ruszą z prędkością nawet 100 km/h
Przedsięwzięcie obejmuje m.in. przebudowę układu torowego tak, by pociągi mogły osiągać prędkość 100 km/h, rozbiórkę bądź rewitalizację części obiektów inżynieryjnych wraz z budową nowych oraz remont niektórych peronów i utworzenie nowych wraz z wymianą oświetlenia.
Na modernizowanym odcinku znajdują się 32 perony. Te na wrocławskich Wojszycach, Partynicach i Klecinie oraz dalej do Sobótki są w stanie niezadowalającym. Od stacji Sobótka Zachodnia do Świdnicy Przedmieście są ponadto nieczynne.
Remont innego odcinka trwa
PKP PLK wyłoniły już wykonawcę rewitalizacji innego odcinka tej linii, Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Inwestycja okazała się o 25 mln zł droższa, niż zakładały. O szczegółach pisaliśmy w sierpniu.