W czwartek, 5 grudnia zostały otwarte oferty w trzech przetargach na dostawę do Krakowa w sumie do 90 nowych tramwajów. Zamówienie MPK w Krakowie obejmowało trzy rodzaje wagonów.
Wśród wymienionych w zamówieniu rodzajów wagonów są:
• do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów,
• do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów,
• do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów
W dwóch przetargach, na dostawę do 30 nowych tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów oraz do 30 nowych tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów, MPK w Krakowie otrzymało oferty firmy PESA Bydgoszcz SA.
Wartość wagonu jednokierunkowego przez tego producenta została wyceniona na 17 313 000 zł netto, a wartość wagonu dwukierunkowego na 18 618 000 zł netto.
Dostawą do 30 nowych tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów jest zainteresowanych dwóch dostawców. Ofertę z ceną 23 055 000 zł netto za jeden wagon złożyła PESA Bydgoszcz SA oraz Skoda Transportation a.s, która jeden wagon wyceniała na 24 068 000 zł netto.
Wszystkie przesłane do MPK SA w Krakowie oferty będą dokładnie sprawdzane i weryfikowane. Po upewnieniu się, że producenci dołączyli wszystkie wymagane dokumenty i spełnili wszystkie wymagania zostanie wybrana najlepsza oferta. Kryterium wyboru jest nie tylko cena, ale także warunki techniczne.
Liczba tramwajów, którą ostatecznie uda się zamówić będzie zależała od możliwości finansowych MPK w Krakowie oraz uzyskanych środków zewnętrznych. Krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinansowanie do zakupu 30 tramwajów w ramach programu FEnIKS.
Decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, MPK SA brało pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie (trwają prace przy budowie linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na Azory).
MPK planuje, że po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji.
Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim osób poruszających się na wózkach oraz osób niewidomych i słabowidzących.
Źródło: UM Kraków