Przewoźnik chce kupić 25 niskopodłogowych pojazdów za 245 milionów złotych. Obaj zainteresowani, Modertrans Poznań i Pesa, oczekują mniejszych kwot. MPK dopuszcza jeszcze domówienie 21 tramwajów.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu przedstawiło dzisiaj, 24 czerwca, listę ofert w przetargu na dostawę 25 fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych z niezbędnym wyposażeniem. Zgłosiły się dwie firmy. Modertrans Poznań Sp. z o.o. oczekuje za tabor Gamma 2 204 mln 600 tys. zł brutto (8 mln 184 tys. zł/sztukę), a Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. za Twisty 216 mln 795 tys. zł (8 mln 671 tys. zł/sztukę). Zabezpieczony na ten cel budżet wynosi 245 mln 33 tys. zł brutto.
Pesa Bydgoszcz
Pierwsze nowe tramwaje już za dwa lata
Teraz przewoźnik będzie analizował złożone oferty. Przy wyborze najkorzystniejszej najważniejsza (50%) będzie cena. Ponadto znaczenie będzie miało jeszcze osiem kryteriów jakości, w tym nacisk statyczny osi (12%), poziom hałasu (8%) i okres gwarancji (5%). Zwycięzca będzie miał na realizację zadania 32 miesiące od dnia podpisania umowy.
MPK zakładało, że do zawarcia porozumienia z wykonawcą dojdzie w czerwcu (oddalone odwołanie firmy Bozankaya przedłużyło procedurę). Pierwsze pojazdy dostarczyłby wówczas tego samego miesiąca w 2022 roku. Kolejne zapewniałby w partiach, po trzy co miesiąc – 19 do końca grudnia 2022 roku, a 6 do końca marca 2023 r.
MPK Wrocław
Opcja na dodatkowe 21 pojazdów
MPK zapewnia sobie prawo domówienia do 21 takich samych tramwajów. Musi o tym poinformować, oraz wskazać oczekiwaną liczbę, w ciągu 27 miesięcy od daty podpisania umowy. Zwycięzca przetargu dostarczałby je po trzy na miesiąc. Pierwsze zaoferowałby w ciągu miesiąca po zrealizowaniu podstawowego zamówienia, a ostatnie najpóźniej w przeciągu ośmiu miesięcy (zgodnie z wstępnym harmonogramem do końca października 2023 roku).
Nowe tramwaje będą co najmniej trójczłonowe, z minimum 200 miejscami (co najmniej 160 stojących i 40 siedzących). Mają charakteryzować się m.in. trwałością konstrukcji (zapewniającą przynajmniej 30-letnie używanie) oraz niskimi kosztami eksploatacji. Cztery z nich muszą być przystosowane do przeprowadzania szkoleń kandydatów na motorniczych. Wśród oczekiwanych udogodnień MPK wymienia m.in. podświetlane poręcze, rampę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się i przyciski otwierania drzwi z nadrukiem w języku Braille’a. Ponadto będą wyposażone w system własnego zasilania awaryjnego. Dzięki niemu przejadą w przypadku uszkodzenia zasilania trakcyjnego minimum 400 m (przy 60-procentowym wypełnieniu pasażerami).
Remont tramwajów i nowe autobusy
MPK Wrocław zainwestowało także w remont obecnego taboru, o czym informowaliśmy dzisiaj. Wybrało już wykonawców. Modernizacja czeka ponad 40 Portramów i Skód. Koszt inwestycji przekracza 130 mln zł.
Za to w lutym pisaliśmy, że MPK wybrało też firmę, od której wydzierżawi 60 fabrycznie nowych autobusów – jedno- i dwuczłonowych. Zapłaci przeszło 120 mln zł.